Silkisif

Trådstartare
Hur fasiken gör jag?! :p
Mäter omkrets precis bakom framben, men sen?
Det står cm (omkrets), lbs, kgs, height (hands)

Hur liksom avläser jag det?:crazy:
Kommer från Hansbo.

Sv: Viktband?

Du avläser kg precis som det står men tyvärr funkar de bara om hästen har samma propositioner som den de använt som exempelhäst.
Håller just nu koll på måttbandet på min 170 hingst då han har bantat och vist går det att kolla att det går på rätt håll men på honom visar det helt tokigt. Just nu "väger" han 470 enligt måttbandet ;) i själva verket skulle jag gissa på ganska prick 600 nu. (Vägd på våg när måttbandet visade 498 och vägde då ca 630 kg). Så som måttstock för att se hur mkt de tappar så kan man använda det för att få en korrekt vikt så nej då är de inte användbara

Alla mina väger ju 275 då? Hur avläser jag bandet? Det står inte? :confused:
Vet hur mycket de väger på riktigt, runt 400.

Haha det var några svältfödda hästar du har :D

Det är bara att läsa vad som står vid strecket på måttbandet när du har det runt hästen precis som på alla andra måttband. Inget konstigare än så.

jaha? det tar ingen hänsyn till höjd?
Haha, oupps :angel:

Ja mina stackars hästar, de är så "smala":p Veterinären ordinerade viktnedgång, därav viktbandsinköpet...

Har du hittat den lilla pilen på bandet så du inte läser vid hela kanten? ;-)
Mina isisar visar 370 och 420 vilket troligen stämmer ganska bra, tyvärr vad det gäller den senare....
När de tidigare vägts så har det varit 400 på den som visar 370 med bandet, men han är smalare nu, och ca 400kg enligt våg på den andra. Så för mig visar de ganska rätt.

Det verkar funka lite bättre för mindre hästar, på min store som var vägd på våg dagen innan slog det på 100 kg...

Vägde min häst med måttband när vet. var ut i sommras, då vägde hon närmare 700 kg! När hon kom hem och hade stått på box i några dagar vägde hon 550 kg, så hon var nog lite uppblåst innan .. Men skulle iaf tippa på att hon väger runt 600-650 då hon är grov och lång.
Som CBoggie skrev, det stämmer nog bättre på mindre hästar. :)

Det skiljer en hel del mellan olika viktband. Jag jämförde mitt med veterinärens i somras och det skilde ca 75 kg mellan våra. Veterinärens visade lägre vikt. Mitt har slagit fel på upp till 15 kg när jag kollat faktisk vikt på våg (olika hästar) så jag tycker mitt ger ett bra riktmärke. Min häst väger drygt 600 kg så bandet stämmer bra på större hästar.

Jag anvnder bara mitt för att hålla koll på om hon går ner eller upp.
Alltså om omfånget ökar eller minskar.
Annars tror jag att en våg är det enda som berättar hela sanningen.

Ja alltså viktmåttband tar jag med en nypa salt, ofta duger det mest till att visa på om hästen har gått upp eller ner i vikt. Den riktiga vikten har varit missvisande i de flesta fall jag har varit med om, te x kan nämnas vår äldsta som enligt band skulle väga 357 kg kg, men veckan senare när han var på klinik vägde 420 kg. Så lita för guds skull inte på bandet.

Självklart vet jag ju att det inte är exakt.
"Alla mina väger ju 275 då? Hur avläser jag bandet? Det står inte?
Vet hur mycket de väger på riktigt, runt 400. "

Jag vet vad de väger, 420kg, 390 kg och runt 330 kg.

Vill bara få ett hum, men förstod inte hur man gjorde ;)
Ska testa igen ikväll :D

Verkar iaf som om de vanligtvis diffar på plusminus 50, eller jättemycket..

Jag tror heller inte direkt att man kan lita på att vikten stämmer ,men det är ett jättebra sätt att regelbundet mäta dem och se att de inte går upp eller ner i vikt för mycket.

Självklart vet jag ju att det inte är exakt.
"Alla mina väger ju 275 då?
Menar du att alla dina hästar har exakt samma mått i omfång? Det låter otroligt.
Hur avläser jag bandet? Det står inte?
Du ser vart mätskalan börjar. Lägg det på hästen och dra bandet runt. (bakom manken och runt i sadelgjordsstaden) Där du ska mäta finns en markering, pil. sen läser du hur många cm det är på bandet och när du vänder på bandet ser du hur många kg dessa cm betyder.
Börjes viktband är vad som stämmer bra enligt mig. Andra i stallet har haft andra sorter och de har visat alldeles för lite vikt.
Ett viktband stämmer ju aldrig exakt, men du får en uppfattning om ungefär vad hästen väger samt att du kan se om hästens omfång ökar eller minskar.

Jag vet vad de väger, 420kg, 390 kg och runt 330 kg.
Om de väger så olika tror jag inte de har exakt samma omgång alla tre. Mät igen och kolla cm.

Verkar iaf som om de vanligtvis diffar på plusminus 50, eller jättemycket..
Mitt har diffat på max 15 kg på olika hästar. Det tycker jag är ett bra resultat.

De vägre minus 0-5 kg med viktband, än med vågen.
Tack alla :D

Super att de fungerade så bra då.

Förut mätte jag mitt mellan omkrets / höjd.
Nu bara omkrets.

Liknande trådar

Småbarn Mitt barn fick femårsvaccin igår och är idag öm, men framförallt svullen om armen. Är det normalt med svullnad? Alltså det är svullet...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Pengy
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 117
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 405
Juridik & Ekonomi En tråd till om mina "grannar" då.. etablerade pundare och småtjuvar Väldigt många nätter kommer de körande med saker som cyklar...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka