Viktappar=tidskrävande?

Jamtland

Trådstartare
Ni som har testat/ testar olika viktappar (typ viktväktarna och viktklubb) hur pass mycket tid tar det och hur omständliga är de?
Jag behöver lära mig att äta vettigt men känner att jag drar mig för att jag är rädd att det är omständligt och kommer bli ett irritationsmoment istället för en hjälp.

Ni som har testat/ testar olika viktappar (typ viktväktarna och viktklubb) hur pass mycket tid tar det och hur omständliga är de?
Jag behöver lära mig att äta vettigt men känner att jag drar mig för att jag är rädd att det är omständligt och kommer bli ett irritationsmoment istället för en hjälp.
Fast omständigt är väl allting sådant innan man har fått in vanan för det. Dom som jag känner som äter efter sådant gör det utan att tänka riktigt medans jag tycker det verkar väldigt jobbigt att hålla koll. Jag tror det bästa är att ge det en chans en lite längre tid kanske så man hinner få in rutinen.

Jag har Lifesum.

Följer den lite sporadiskt nu, men nej jag tycker inte att det är så komplicerat eller tidskrävande. Du lägger in det du ska äta/har ätit.

Det som händer för mig är att jag blir mer uppmärksam. Det är ungefär det. Jag går inte och småäter under dagen eftersom det syns så himla tydligt i appen... :idea: Annars så lägger du ju in frukost - tar typ tre klick. Sedan lunch - ett eller två klick... Ju mer du lägger in desto mer minns den dessutom. Så äter du ex ofta grekisk sallad, lasange, eller vad det nu är, så har du det som direktval sedan. Vilket gör att det går ännu snabbare.

Använder viktväktarnas app, jag har inte lärt mig den helt, men tycker inte det blir så mycket krångel/tidskrävande. Mycket upprepas för mig, så vanliga måltider lägger jag in och sparar, då slipper jag ju leta och skriva in varje gång. Det är väl mest i början det kan ta lite tid, om man är på affären och scannar varor för att se om det är värt att köpa eller inte. Sen får man ju in rutin på vad som går att äta, hur mycket points det är osv och då går det ju smidigare.
Precis som @Lager säger blir man mer medveten, när man som för mig ser att 2 dl ostbågar är XX points, då inser jag ju att äta 450 g på en helg är, tja, för mycket helt enkelt :o :rofl:

Jag tycker det är tidskrävande när jag använder egna recept.
Först måste jag skapa ett recept, mäta och väga allt jag har i. Vissa appar kräver att man lägger in "instruktioner".
Det är alldeles för krångligt för mig.

Först måste jag skapa ett recept, mäta och väga allt jag har i. Vissa appar kräver att man lägger in "instruktioner".
Dock går det ju väldigt enkelt nästa gång du ska använda receptet, bara trycka in 1 portion sen är det klart :D

Jag och sambon gjorde så att vi tog en eftermiddag och la in ca 6 recept på samma dag, så fanns det redan utan att behöva krångla mitt i matlagningen:)

Jag är för lat för att väga. Jag tar det ungefärliga förslaget som appen ger av sig själv.

Men jag följer den inte strikt heller, det är kanske skillnad om du verkligen räknar varenda kcal.

Dock går det ju väldigt enkelt nästa gång du ska använda receptet, bara trycka in 1 portion sen är det klart :D

Jag och sambon gjorde så att vi tog en eftermiddag och la in ca 6 recept på samma dag, så fanns det redan utan att behöva krångla mitt i matlagningen:)
Ofta så slänger jag bara ihop mat och då är det inte säkert att det blir samma varje gång. Beror på vad som finns hemma.

Jag är för lat för att väga. Jag tar det ungefärliga förslaget som appen ger av sig själv.

Men jag följer den inte strikt heller, det är kanske skillnad om du verkligen räknar varenda kcal.
Ska jag räkna så gör jag det ordentligt annars ser jag ingen mening med det. När jag har försökt uppskatta tidigare så visar det sig ofta att det blir mycket mer än jag tror.

Ofta så slänger jag bara ihop mat och då är det inte säkert att det blir samma varje gång. Beror på vad som finns hemma.

Ja, jag tycker också att det är störigt, men samtidigt blir det nog svårt att undvika oavsett app. Det har verkligen inverkat på min matlagning, jag gör hellre enklast möjligt istället för massa grytor, såser, etc. Riktigt trist, men jag försöker påminna mig själv om att det bara är tillfälligt.

Ska jag räkna så gör jag det ordentligt annars ser jag ingen mening med det. När jag har försökt uppskatta tidigare så visar det sig ofta att det blir mycket mer än jag tror.

Mig ger det iofs väldigt mycket, framförallt uppmärksamheten på maten. Den beräknar ju även protein, kolhydrater och fett. Ungefärligt.

Men jag har den inte för viktnedgång, utan som matdagbok. Så om min böngryta är på 360 kcal eller på 390 kcal gör inte så mycket. Däremot ser jag ju direkt reaktioner efter semlan.

Jag har inte köpversionen, det kan hända att det finns lite fler specialhjälpmedel där.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
936
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 263
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama