Shettisar

Trådstartare
Inskaffade ett viktband och mätte min äldsta och normalstora shettis kille (105mkh) enligt det bandet skulle han väga 238kg.Kan det stämma ??

Sv: Vikt

Min är 97 cm och tjock :angel: , hon väger 230 kg. Kraftig modell.

Jag har ett sto på 97 ska mäta henne också. :) Hon är av "normal" byggnad, varken smäcker eller grov.

viktbandet funkade inte alls på mina hästar; minishettisen på ca 85 cm skulle väga ca 350 kg, han är visserligen överviktig men inte såå mycket och fjordingen på 142 cm skulle enl bandet väga över 650 kg...och han visserligen grovt byggd men är i mkt fint hull nu...
Litar inte det minsta på det där bandet om man har en häst som har mer kropp och kortare ben är "standard"

Senast ändrad:

kollade du så det var på kg du läste av? Det finns ju 4 olika "vikt" avläsningstabeller.

det hoppas jag... vad jag kunde se så var det inget annat som var närmare vad jag tror att de väger... men jag ska göra ett nytt försök ikväll!

ja, det förstod jag så det gjorde jag...
men jag ska mäta igen och kolla noga så jag läser av rätt!

Det finns ju olika viktuträkningsformler man kan använda för att kontrollera om viktmåttbandet stämmer....
När jag räknade ut vikten på min häst så sa formeln att hon skulle väga 400kg måttbandet sa 412kg så för mig stämmde det ganska bra.

Alltså är det de här viktbandet man kan köpa hos h**ks ni pratar om?

Jag köpte ett sånt, fattade inte hur man skulle läsa av det, nu när jag såg att det fanns en tråd om detta så sprang jag genast ut i hagen och mätte alla mina 3 hästar. Alltså kan det verkligen stämma? Shettisen är 88 i manken och skulle enligt bandet väga 147kg, sen så halvblodet som är 170 i manken skulle enligt bandet väga 546kg och nordisen 158 i manken en bruks.... ja bandet räckte inte riktigt till.... Hm, har jag läst av på rätt fält tro? för om det skulle vara det övre fältet så skulle shettisen väga 325 och där står det lbs, vad står det för??

Aja jag blir inte riktigt klok, fasiken tror man få dra iväg pållarna till närmsta stora våg *suck*

Sliver skrev:
Alltså är det de här viktbandet man kan köpa hos h**ks ni pratar om?

Jag köpte ett sånt, fattade inte hur man skulle läsa av det, nu när jag såg att det fanns en tråd om detta så sprang jag genast ut i hagen och mätte alla mina 3 hästar. Alltså kan det verkligen stämma? Shettisen är 88 i manken och skulle enligt bandet väga 147kg, sen så halvblodet som är 170 i manken skulle enligt bandet väga 546kg och nordisen 158 i manken en bruks.... ja bandet räckte inte riktigt till.... Hm, har jag läst av på rätt fält tro? för om det skulle vara det övre fältet så skulle shettisen väga 325 och där står det lbs, vad står det för??

Aja jag blir inte riktigt klok, fasiken tror man få dra iväg pållarna till närmsta stora våg *suck*
lbs är pounds, ungefär ett halvkilo. Du ska läsa på kg så klart!

Aha, prima ballerina! Då gjorde jag ju rätt. Vikten är ungefär det jag har gissat på hos shettisen, men på halvblodet vette tusan om det verkligen stämmer, han är stor! Hm, å nordisen, ja han talar väl för sig själv. Kg-grejset på bandet räckte inte, så han väger ju mer än 603 kg iaf.

Men tack iaf för förklaringen, nu fick man ju lite nytta av bandet man köpte....men jag hade nog klarat mig utan det ;)

Shettisar skrev:
Inskaffade ett viktband och mätte min äldsta och normalstora shettis kille (105mkh) enligt det bandet skulle han väga 238kg.Kan det stämma ??

Det kan nog stämma. Min är 106 cm och ska väga ca 200 kg men han är mycket smäcker. Du får väl ta det ungefärligt.

Nej viktbanden stämmer inte. Enl. bandet skulle min arabfröken väga närmare 550kg, men när vi vägde henne på kliniken så var hon över 100kg lättare. Varmblodet 165cm hög, normalt hull skulle enl. bandet väga dryga 400kg, stämmer inte heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 601
Senast: MiniLi
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 827
Senast: Hyacinth
·
Småbarn Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och...
2
Svar
21
· Visningar
4 966
Senast: Mirtai
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 271
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!