Vikt på utrustning? (lastvikts beräkningar)

M

-moa-

Sitter och klurar på vilken lastvikt jag behöver till blivande transport...

Hästen går ju räkna ut (han väger ungefär 670kg nu, minst) men sen kom jag på att man har ju faktiskt saker med sig, och visst, man kankse lägger dom i bilen om man är orolig för lastvikten men man bör ju ändå räkna med dom om man kan.

Så....hur mycket brukar ni räkna att utrustning väger?
Det jag behöver räkna på är det vanligaste:
Sadel träns benskydd täcken borstar flaskor krims och krams...ni vet det vanligaste sådär.
Mat vet jag ju vad det väger så det är lungt.

Jag gissar på minst 30kg?
Sadeln väger ju säkert runt 10kg med sadelgjord och stigbyglar och allt på och hmmm...alltså det är nog mer än 30g...men hur mycket mer är jag osäker på därav att jag frågar er vad ni brukar räkna på;)

Sv: Vikt på utrustning? (lastvikts beräkningar)

Om du har B-körkort, så behvöer du inte bekymra dig, då det är totalvikten som räknas, inte vad brunte+prylar väger i sig. Har du en häst som väger så pass som 670kg, så bör du titta efter ett släp med lastvikt på tja 900kg.

Då vart det problem med B-körkortet.

Och har du E-kort, tja då behöver du inte heller bekymra dig då det är sällan man har mer än lastvikten för vad släpet klarar av.

Men som svar på din fråga, räkna med 100-150 kg i utrustning för en vanlig tävling.

Men om man ska kika på vagn och har B kort så är det ju rätt begränsande, tyckte jag när jag letade släp i alla fall.

150kg utöver hästen? Hur räknar du då?

Till TS, jag skulle räkna på 30-50kg extra beroende på vad du har med.
( lite strömaterial i transporten, transportskydd och transporttäcke på hästen, sadel och träns, ett par kg hö i hönätet och lastlinor är det jag har med mig när jag åker.)
Om du har en hövåg i stallet så kan du packa sadel träns och lite smått i en IKEA påse och väga vad det väger. :idea:

Jag skulle nog lägga på 50 kg rätt av, det känns onödigt att hålla på att räkna enstaka kg. Jag vill ändå ha marginalen på rätt sida, så jag lastar helst inte min häst i ett släp som har lägre lastvikt än 700kg.

Då har jag 100 kg att lägga på packning och eventuella avvikelser från tjänstevikten. Det är ju inte säkert att den stämmer exakt på kilot, och allt utöver den registrerade tjänstevikten läggs ju på lastvikten vid en kontrollvägning.

Dit kan saker som mellanvägg, reservhjul samt fukt i väggar och golv räknas om det vill sig illa. Äldre släp KAN ju någon gång i tiden ha fått sin tjänstevikt registrerad utan inredning...

Nä, lasta aldrig med minsta möjliga marginal. ;)

Till "alla" :)

Hmm ok jag men då var det ungefär som jag trodde då.

Jag har såklart inte tänkt att ligga nära lastviktsgränsen, är därför jag ville se till att veta hur mycket utrustning kan väga så att jag inte räknar för lite!

Blandrastik: jo det är så jag tänker också, ville bara få en bra idé om just HUR mycket lastvikt jag behöver 'minst' liksom, men häst och utrustning etc.
Finns ju en del som har gränsen nånstans runt 800kg och funderade på om det kunde funkat, men känns lite väl trimmat :/.

Pappa som kör i nuläget, då han har körkort för tung lastbil med släp så han får ju köra allt så länge bilen är laglig att dra det med.
MEN...jag ska ta körkort snart, och min mamma har bara B kort...(jag tänker ta BE kort) så hade arit trevligt att kunna klura ihop en 'lagom' bil som får dra honom och saker, men ändå inte kommer över 3500kg ju ;).

Fast det känns...svårt! Har kikat som en galning och man måste ju verkligen matcha då, om man ens hittar ett släp som man då kan typa ner lite ocskå.

Aja tack för svaren! :)

Bra tråd! :bow:

Jag tror inte att "alla" tänker på att utrustning ev. foder mm också väger en hel del.
De flesta fokuserar just på vad hästen väger....

Så igen - bra tråd! Den tål att puttas upp med jämnamellanrum ;)

JAg vet haha, jag tänkte inte själv på det först haha och sen när jag kom på det så insåg jag att "oj jag får nog räkna en bra bit för hö, grejer, kanske vatten och mat etc. väger ju massor ihop"

Distansryttare kan jag säga har TUUUNGT med sig, har ju massa massa vatten bland annat. (jag är inte distansare dock haha men har vänner som är det och sett packningen, jikes!)

Tyvärr är äldre släp ofta invägda tomma vilket innebär att bommar + mellanvägg + res hjul, mm ingår i lastvikten.
På min Boj -00 väger detta 100kg o stjäl då från lastvikten.
Igentligen inte riktat till dig TS utan en allmän info.
// Linda

Hmm jaha där ser man...
bra info att veta! :)

Nu har jag och resterande familj accepterat att det är för mycket krångel att hitta och trixa med vikter och diverse så det blir en rejält dragbil och lastvikt på runt 1000kg iallafall, och BE-kort för mamma och mig haha. (eller ok mig då när jag har körkort överhuvudtaget...suck)

Jikes vad annorlunda saker blir när man har stooooooooor häst! Jag har mest haft isisar, araber, ponnys av olika slag och några storahästar, men dom vara bara runt 160cm.

Aha, det förklarar ju en del. :idea:
När man suttit och funderat på hur i all sin dar man kan få lasta en 800kg i en äldre vagn och nu för tiden får man vara glad över om man hittar 6-700kg.

Litet tipps ta med badrumsvågen till stallet och väg prylarna som du vill ta med dig. Det går fort i väg med kilon om man skall ha med grovfoder och vatten + annat plock.

Min nya transport har en lastvikt på 780 kg vägt med mjuk mellanvägg och bommar i (lätta bommar) har inte nåt reservhjul på den,
o den store hästen på 180 cm väger 730-735 på våg.

Alltså 45-50 kg extra, lastar dock ingen utrustning i släpet just nu utan i bagaget på bilen, men om man skulle skaffa ett skåp eller nåt nån gång får man ju väga det.

Känns iaf bra med lite marginal så man kan få in 2 höbalar eller annat.

Senast ändrad av en moderator:

Glömde en sak. Åk till någon Lastbilscentral,hamn som har våg eller likande ställe en del tradar stop=matställen och be att få väga din transport. Väge min transport med inredning i och det stämde enligt papprena på transporten.

Men det kan var bra att väga transporten strödd och med den du skall ha med. Har vägt mina hsätar på samma sätt. När jag vet vad transporten väger så är det lätt att ta reda på vad hästen väger som är i. Nu bor jag väldigt nära en lastbilscenteral. Men bara ett litet tipps.

Oh det var ju smart!

Ska kolla med min pappa, han är lastbilschaffis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka