Vikt på släpet!

Sv: Vikt på släpet!

Har fått fram reg. beviset, men förstår inte riktigt vad som menas..:

"För att bilen ska få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga 1360kg"

"Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt+last) än 1300kg"

Menas det då att jag får dra ett släp på toltalvikten 1360 kg men det får inte väga mer än 1300kg??? :confused: :confused: :confused:

Oxxx skrev:
Har fått fram reg. beviset, men förstår inte riktigt vad som menas..:

"För att bilen ska få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga 1360kg"

"Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt+last) än 1300kg"

Menas det då att jag får dra ett släp på toltalvikten 1360 kg men det får inte väga mer än 1300kg??? :confused: :confused: :confused:
Det innebär att du på B KORT endast får dra ett släp med TOTALVIKT på 1360 kg. MEN du får aldrig lasta det mer än att det väger 1300 kg , dvs du får aldrig lasta det så det väger 1360kg... Utan måste "stanna" på 1300 kg...

Min bil har 1200 som gräns på B, med BE är gränsen också 1200 kg...
Å då undrar många var skillnaden ligger...
JO .... Med BE får jag låna ett 1500 kgs släp men bara lasta det till 1200 kg (om släpet väger 750kg tomt får jag bara lasta in en 450 kg tung häst (last))...
Så skillnaden är att jag kan köra ett på "pappret" tyngre ekipage men får bara lasta en viss vikt (i mitt fall då 1200)...

twinstar skrev:
Japp, inser det!

Undrar också rent hypotetiskt.

Om släpet då väger 800 kg. Får jag dra det utan last/häst med en bil som får dra 810 på B-körkort?

Nej det får du inte.

Har du hört något mer om diskussionerna i EU ledde till något eller ej? Det vore ju kanon om man kunde få "öka på" tågvikten lite utan att behöva ta BE-körkort!

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar