Vikt på släpet!

T

twinstar

Är det totaltvikt 1350 med häst i transporten?

Och det är nedtypat och man får lasta 550 i det?

Eller hur var det?

Vi kikar på nya bilar:)

Sv: Vikt på släpet!

Totalvikt är vad släpet väger + maxlast.
Om det är nedtypat och du får lasta 550 kg i den, så väger släpet i sig 800 kg.

Om jag förstår dig rätt :)

kolla upp innan du väljer bil, nya eu-regler -05, som säger att man ej får typa ner längre.

Men totalvikt 1350 är med häst i, så som smurfmodesty säger släpvikt+hästvikt= totalvikt

Och kom ihåg at det är totalvikten som gäller när det ska till körkortsbehörighet. Du får inte ens köra släpet tomt på B-kort om inte bilens tjänstevikt överstiger släpets totalvikt, och bägge inte väger mer än 3500kg. Men det visste du nog redan. Jag bara påpekar utifallatt.

På den modell vi kikat på står det att man får med den bilen köra 1310 med B-körkort men max 1400 men då antar jag att det krävs BE.

Släpet jag har är totalvikt 1350!

Kira skrev:
Och kom ihåg at det är totalvikten som gäller när det ska till körkortsbehörighet. Du får inte ens köra släpet tomt på B-kort om inte bilens tjänstevikt överstiger släpets totalvikt, och bägge inte väger mer än 3500kg. Men det visste du nog redan. Jag bara påpekar utifallatt.

jorå jag har sten koll på det, efter som jag gått och längtat efter en boogie, så o vår ska jag ta mitt efterlängtade BE kort.

Min bil väger 2375 kg så vi fick släpet nervägt till 1100, MEN det betyder att jag i alla år kört med en övervikt på ca 40 kg. :crazy:

Knapplån.

En sak att tänka på är att det i nya ste ridsport står om nya regler kring nedviktning av släp vilket EU omöjliggör ganska mycket (iofs har jag ett släp nedviktat efter 1 jan 05).

FÖRR har det ju varit så att släpet kan vara typat för 1400 kg av tillverkaren. Dvs tillverkaren har angett att axeln max klarar 1400 kg. Så har det där sen sålts och till någon med en bil som på B drar 1200 kg och på E 1300 kg. Bilens totalvikt är 1350 kg säger vi.

Då har du genom att byta däck eller kulhandske på släpet kunnat väga ner släpet till 1200 kr, fått 200 kg mindre i lastvikt men kunnat dra det med din bil som drar 1200 på B-kort. Alla glada.

MEN, enligt de där nya reglerna är det tillverkarens uppgifter om maxbelastning på axeln som ska gälla, och det får inte överstiga bilens totalvikt. Dvs släpets totalvikt enligt TILLVERKAREN får inte överstiga bilens totalvikt.

Så i exemplet ovan där tillverkaren satt garanterad axelbelastning 1400 kg, och bilens totalvikt är 1350 kg så är du torsk och kan inte väga ner släpet heller eftersomd et är tillverkarens uppgifter som ska gälla, dvs du kan inte väga ner det släpet till en laglig kombination (vilket du förr kunde).

Tyvärr sa artikeln inte om det gäller ALLA släp, dvs även de redan nedvägda, eller bara de som försöker vägas ner efter 1 jan 2005 (men mitt är nervägt 50 kg efter 1 jan.. ??), men det går ju att ta reda på. Artikeln skapade tyvärr mer frågor än svar.

Det jag står kvar med för frågor är: Vad händer med redan nedvägda släp? Hur räknas det eg med nya släp, de kan man ju ofta från tillverkaren när de är fabriksnya VÄLJA totalvikt på, t ex kan du få det typat och regbesiktat på 1100 - 1400 kg. Om du då väljer att typa det på 1200 kg, räknas det då som max axelbelastning från tillverkaren eller är det 1400 kg som gäller rakt av (och DET kommer isf ställa till det).

Jag har kikat på min kombination, jag har en BIL som är UPPVIKTAD 2003, och ett SLÄP som är typat vid första regbesiktning på 1250 kg men i januari 05 nedvägt till 1200 kg. Bilens totalvikt är 1460 kg. Som JAG tolkar det så får jag köra, men jag måste kika på det där för nu blev det förvirrat.

Nu har jag pratat med en tekniker på bilprovningen och blivit klokare.

För det första gäller de nya reglerna släp som tas i bruk första gången efter 1 januari 2005. De äldre redan nervägda och de som vägs ner efter 1 jan 2005 men togs i bruk innan 1 jan 2005 kan fortfarande vägas ner med hjälp av däcksbyte.

Och man kan FORTFARANDE väga ner nya släp (tagna i bruk efter 1 jan 2005) men INTE genom att byta däck, utan man måste ha en bättre motivering till totalviktssänkningen, men att byta kulhandske är tillräcklig motivering.

Så det är eg bara att väga ner släp genom att byta DÄCK som inte är tillåtet efter 1/1 2005 på vagnar tagna i bruk efter den 1/1 2005.

Och dte går fortfarande från tillverkaren att välja totalvikt på nya vagnar utan problem.

Phu, nåååågot klarare än efter ridsports artikel, och min fina kombination uppvägd bil och nervägdt släp (mha däcksbyte) är fullt tillåten så länge jag inte byter tillbaka däck till den bärighet som satt innan nedtypningen, då måste jag in och väga upp det igen.

Japp, inser det!

Undrar också rent hypotetiskt.

Om släpet då väger 800 kg. Får jag dra det utan last/häst med en bil som får dra 810 på B-körkort?

Har du B-behörighet på körkortet gäller alltid totalvikt för vad du får dra. Du får alltså inte dra med det exemplet du anger.

Har du BE-behörighet är det bruttovikten som gäller, d v s släpets vikt vid invägningstidpunkten. Bilen får dra totalt 800 kg, du blir stoppad vid kontroll med ett släp som har en totalvikt på 1300 kg. Släpets tjänstevikt är 650 kg och du har lastat det med 100 kg sågspån, bruttovikt 750 kg och du kör glatt vidare (förutsatt att allt annat är i ordning alltså ;))

LenaH skrev:
Och här menar Alex tjänstevikt.

Totalvikten är förhoppningsvis högre... ;)

Där menar Alex TOTALVIKT!

Enligt artikeln så:

Det handlar om att släpets TOTALVIKT inte får överstiga bilens TOTALVIKT enligt artikeln. Dvs för att få köra ett tungt släp (över 750 kg) på B-kort finns vissa regler. . Att bilens och släpets sammanlagda TOTALVIKT inte får överstiga 3 500 kg och så att (enligt artikeln är jag kvar än) SLÄPETS TOTALVIKT inte får överstiga BILENS TOTALVIKT.

(Här har artikelförfattaren skrivit FEL..det ska vara tt släpets TOTALvikt INTE får överstiga bilens TJÄNSTEvikt)

Så tar vi vårt exempel igen.

Släp totalvikt 1350 kg.
Bil TOTALVIKT 1460 kg
Bil tjänstevikt 1200 kg.

Det blir fullständigt olagligt att dra på B-kort (E-kort blandar vi inte in just nu). Men då kan man genom att VIKTA NED släpet till 1200 kg lagligt få dra det på B-kort. Totalvikten, både den nedviktade och den av tillverkaren angivna är mindre än bilens totalvikt. Således skulle man nu klara sig enligt artikeln.

Men om du har ett släp som har en totalvikt på 1500 kg, samma bil som ovan. Och så väger du ner släpet till 1200 kg, så enligt artikeln får du i alla fall INTE dra det släpet. Eftersom släpets totalvikt angedd av tillverkaren (1500 kg) överstiger BILENS TOTALVIKT (1460 kg). Och det är inte tillåtet, även om du vägt ner släpet mha däcksbyte till 1200 kg. (Vi pratar fortfarande enligt artikeln, som dock utelämnade väsentlig information och innehåller rena sakfel)

Detta var vad jag menade, utefter hur artikeln var skriven. Problemet är att artikelförfattaren blandat ihop totalvikt och tjänstevikt. Den regel de far efter är att släpets TOTALvikt inte får överstiga bilens TJÄNSTEVIKT.

Hängde du med nu?

Det är milt sagt förvirrat och jag tror bilprovningen snart kommer vilja skjuta artikelförfattaren ;)

Aha, du menar artikeln i Ridsport?
Där reagerade jag på att artikelförfattaren också blandat ihop begreppen! :)

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt och de sammanlagda totalvikterna får inte överstiga 3,5 ton.

/Lena, med godkänt teoriprov för BE och med C-behörighet. :D

Och sen läste jag ditt inlägg lite noggrannare... :o

Tror att du och jag har koll och att artikelförfattaren gjort ett slarvfel... :D Eller snarare många för det blev bara luddigare.

Senast ändrad:

LenaH skrev:
Aha, du menar artikeln i Ridsport?
Där reagerade jag på att artikelförfattaren också blandat ihop begreppen! :)

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt och de sammanlagda totalvikterna får inte överstiga 3,5 ton.

/Lena, med godkänt teoriprov för BE och med C-behörighet. :D

Mm, och dessutom har artikelförfattaren formulerat det så att det låter 'värre än det är' med de nya reglerna. Jag fick ju ringa bilprovningen för att få rätsida i om det gällde alla släp, dvs även tidigare nedvägda, och hur jag hade kunnat väga ner ett släp 9 februari, mha däcksbyte, om reglerna trädde i kraft första januari.

men det är ju bara NYA släp (inreggade från 1/1 i år) det gäller, och man kan fortfarande väga ner dem helt lagligt, men man måste byta kulhandske och kan inte göra som förr och byta däck.

Kunde de klämt ur sig det i artikeln, och skrivit rätt hade det besparat en hel del personer en hel del.

Ang TOTALvikt på bilar btw, så min lilla loppa HAR faktiskt en totalvikt på 1460 kg ;)

Vet ej vad ni har för krav på bil men annars så får en Volvo 745Turbo dra 1550kg på B-kort och 1600 på BE-kort. Bilen får även vid detta tillfälle vara lastad med 390kg i lastutrymmet. Ja, jag vet att det är löjligt med en skillnad på 50kg. Har du BE-kort så kan du köpa en kraftigare fästanordning på 745:an och på så vis få lov att dra en vagn på max 1900kg totalt.

Läste detta på internet när jag sökte på E-Körkort:

"I EU-parlamentet skall man inom några veckor diskutera ett förslag om höjning av viktgränsen 3,5 ton för kombinationen bil/släp, till 4,25 ton. Denna högre vikt föreslås vara gällande även utan E-behörighet.

Samma vikt föreslås gälla för husbilsförare, en höjning från 3,5 ton till 4,25 ton utan krav på C-behörig-het hos föraren.
Förslaget har diskuterats inom ECF (Europen Caravan Federation) och många av federationens med-lemmar, bland annat svenska HRF, är positiva till en sådan utveckling.

Inte minst anger man säkerhets-skäl som grund för sin hållning i frågan. Tyngre bilar är både stabilare och säkrare dragare. Bestämmelserna är i dag föråld-rade, mycket av bilarnas viktökning härrör till alltmer omfattande säkerhetsutrustning.

Det finns i dag nästan inga bilar som inte har säkerhetsbältem på alla platser, krockkuddar, ABS-bromsar med anti-
sladd, för att nämna något. När det gäller husbilar är det så att de allra flesta är byggda på ett chassi avsett för 3,8 ton totalvikt.

När dessa bilar åsätts en totalvikt om 3,5 ton innebär det att den lagliga lastförmågan minskar i sådan omfattning att många husbilsägare medvetet eller omedvetet kör omkring med överlast."

Halv-gammal tråd men jag måste bara fråga:
Vår bil har en tjänstevikt på 1450 kg och släpvagnsvikt på 1300 kg. Får vi då dra en hästtransport på totalvikten 1400 kg? Om vi får det vilket körkort är det som gäller?

Står säkert i dom tidigare inläggen, men vill ha ett rakt svar vad som gäller vår bil :smirk: ;) .

Det ska stå i reg.beviset vad som gäller. Står det B och 1300 kg, BE 1450 kg så är det vad som gäller. Även om en bils tjänstevikt är högre så är det ändå inte säkert att man får dra mer med den, det är som sagt vad den är godkänd att dra med. Vi kollade på en automat och upptäckte att man fick dra mindre trots högre tjänstevikt än med manuell låda, beroende på att bilen inte var godkänd för högre släpvagnsvikter av tillverkaren, oavsett behörighet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Piglet
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar