Vikt på ryttaren (förlåt för uttjatat ämne)

Taefill

Trådstartare
Jag är medveten om att de flesta av oss nog är så trötta på prat om vikt/längd på ryttare på islandshäst att vi snart blir knäppa.
Att längden inte är något problem så länge ryttaren har balans är vi väl alla medvetna om, hoppas jag. Likaså att en välbalanserad tyngre ryttare är trevligare för hästen än en obalanserad lättare ryttare.
Men hur mycket, på ett ungefär, skulle ni säga är maxvikten för regelbunden ridning på era islandshästar? Med en ryttare med balans och tillräcklig kunskap då förstås.
Anledningen till att jag undrar är för att jag börjat fundera kring min häst. Han är knappt 140, inte någon bamsing i kroppen men heller inte väldigt smäcker. Lite mitt emellan, helt enkelt :) Med kort, stark rygg men inte väldigt kraftiga ben. Bra egen balans och i god kondition. Mellan tummen och pekfingret utan att ha sett hästen, vad säger ni?
Jag vet inte om jag är lite fånig och har en lite väl låg "viktgräns" :p

Sv: Vikt på ryttaren (förlåt för uttjatat ämne)

Det där är ju väldigt individuellt och du känner hästen bäst själv. Sedan är det ju alltid bättre att sätta viktgränsen för lågt än för högt.

Mellan tummen och pekfingret så säger jag så här, det är tiden som är avgörande och inte vikten i sig. Väger du lite mer rid kortare tid, väger du mindre så kan du öka tiden.

Det är förstås också sant. Men "lite mer" respektive "lite mindre", på ett ungefär vad innebär det i praktiken?
50? 70? 90?

Jag vill inte uttala mig om andras hästar, men mina egna kan jag filosofera kring. Vi har en viktbärande vallack, lagom grov o i fint hull, ca 1,40 och mycket stabil i sina gångarter. Min sambo som väger ca 85 rider och tränar den hästen. Han har mycket bra balans och ekipaget trivs ihop! Men de två andra ridhästarna i familjen är inget för 85kg! Den ena 1,30cm mkt svankryggig, visserligen grov men har lång rygg och egen övervikt samt spatt. Den andra 1,30cm mycket nätt i byggnaden och väldigt "vinglig". Jag har inte satt någon specifik viktgräns på dom, men de bär nätta små vuxna och barn. Min sambo får gärna pröva den sistnämnda ibland men då handlar det om 10min kanske.

Jag tycker det känns lite som att en häst med god höjd, lagom grov och välmusklad samt stabila gångarter är en viktbärande häst. Men hästar med antingen lång rygg, dåligt musklade eller vinglig ostabil gång känns inte viktbärande. Men det är bara min uppfattning.

Det är förstås också sant. Men "lite mer" respektive "lite mindre", på ett ungefär vad innebär det i praktiken?
50? 70? 90?

Mindre för mig är 80 kg eller lättare, således är mer från 80? och uppåt. Väger man då runt 90 kg så är tiden i sig väldigt avgörande, te x så är vår gammelman inte lika viktbärande längre, Min make red honom regelbundet förr, numera får han iofs rida då och då men bara korta svängar max 30 minuter eftersom han väger mer.

Jag har ännu aldrig behövt sätta ett ridförbud på våra hästar, däremot har vi poängterat att tiden är viktig.

Fast så du menar att en ryttare på 150 kilo kan rida i 20 minuter om dagen så är det oki??
Klart vikten är av betydelse, en över 100 kilo skulle inte få rida 1 minut ens på min häst oavsätt vad för ras jag än må ha i framtiden.

Men 85-90 kilo ja då kan ryttaren få provrida några varv i alla fall typ om man har en kompis som vill hoppa upp några minuter och bara provrida.

Det är faktiskt ingen rättighet att få rida.. väger man för mkt får man helt enkelt låta bli att rida tills man gått ner i vikt.
Man kan longera, tömköra eller köra hästar om man inte vill/kan gå ner i vikt och ändå vill hålla på med hästar.:)

Jag har en viktgräns på 85 kilo för regelbundet ridande på min Jorunn typ medryttare å så.
Enstaka ridtillfällen typ en kompis vill provrida några varv är viktgränsen 95 kilo.
Sedan ser man på jorunn att hon tycker de är tungt, man ser att hon tar kortare/ansträngande bakbenskliv.

Vikten är för mig mkt viktigare än längden, väger en ryttare 60 kilo och har benen 2 cm från marken är de inte lika illa för hästen som om ryttaren är 130 cm lång men väger 160 kilo.

Jag har ingen direkt viktgräns,. Jag har ett litet nätt sto på ca 134cm , en av "de islänska gubbarna" har ridit henne lite då och då, -när vi tränade inför visning förra året. Gissar på att han väger 80-90kg.
Men skulle jag ex. skicka henne på träning eller sälja någon gång så skulle det bli till nån på max ca70kg. Tycker inte en liten nätt häst ska bära runt på tyngre varje dag.

En ryttare på 150 kg skulle inte kunna ta sig upp på en häst, så här är saken redan avgjord.

Svarar bara utefter mina hästar. Regelbunden ridning tycker jag 75kg är max. Kortare tur c kanske 85kg.

90-95 kg men en välbalanserad van ryttare bör den lätt kunna klara... över 100 kg är tveksamt.

Här har flera svar trillat in, tack ska ni ha :)
Då är det kanske inte alldeles orimligt att jag ogärna vill att han rids regelbundet av någon över 70-75 kg? Jag menar då för ridning minst en gång i veckan.
Bara sitta upp och prova några varv (eller en tränare som vill känna på hästen) kanske 80-85 skulle kännas okej, om det var någon med bra balans.

Här har flera svar trillat in, tack ska ni ha :)
Då är det kanske inte alldeles orimligt att jag ogärna vill att han rids regelbundet av någon över 70-75 kg? Jag menar då för ridning minst en gång i veckan.
Bara sitta upp och prova några varv (eller en tränare som vill känna på hästen) kanske 80-85 skulle kännas okej, om det var någon med bra balans.

skojar du... 70-75 e ju inget..........

har en bekant som väger 87 kilo... skulle aldrig i mitt liv kunnat tro det. Skulle inte vart ledsen en sekund en den människan red min häst, (liten 132 cm och smäcker)(min stora valack 140 och fyrkantig hade jag inte vart ledsen över 20 kilo till'). Bra sits stabil å hade jag inte vetat vikten så hade jag inte trott att det var så mycket. Så klart ser jag att människan är överviktig men att det skulle sabba hästen NEJ absolut inte. Men kunna göra sista halvsekunden i speedpass, ja absolut.

Ju mer man väger ju viktigare e det att sadeln verkligen gör sitt jobb... säger jag.

jämf med en väl inpassad vandrarryggsäck, lätt att bära många kilo.
en säg vanlig axelväska med lite skit i,. några kilo i vikt,.. det e jobbigare då man bär fel och snett. och gör ondare i längden.

Har aldrig tänkt på viktgräns, iof har aldrig nån som jag tror väger jättemycket provat min häst, än.

Laukur är ca 140 i mankhöjd, inte jättegrov. Jag väger ca 70 kg och är 173 lång och jag tror inte han har det minsta problem att bära mig ens längre turer i skogen. Efter graviditeten vägde jag ca 78 när jag började rida igen och då var han grymt otränad efter att ha stått i 6 månader men jag tror inte han hade problem att bära mig ens då.

Svårt ämne tycker jag...

Jag är medveten om att de flesta av oss nog är så trötta på prat om vikt/längd på ryttare på islandshäst att vi snart blir knäppa.
Att längden inte är något problem så länge ryttaren har balans är vi väl alla medvetna om, hoppas jag. Likaså att en välbalanserad tyngre ryttare är trevligare för hästen än en obalanserad lättare ryttare.
Men hur mycket, på ett ungefär, skulle ni säga är maxvikten för regelbunden ridning på era islandshästar? Med en ryttare med balans och tillräcklig kunskap då förstås.
Anledningen till att jag undrar är för att jag börjat fundera kring min häst. Han är knappt 140, inte någon bamsing i kroppen men heller inte väldigt smäcker. Lite mitt emellan, helt enkelt :) Med kort, stark rygg men inte väldigt kraftiga ben. Bra egen balans och i god kondition. Mellan tummen och pekfingret utan att ha sett hästen, vad säger ni?
Jag vet inte om jag är lite fånig och har en lite väl låg "viktgräns" :p

På min Islandshäst som jag har nu har jag viktgräns på 60kg, han är av den kraftigare typen men relativt omusklad än så länge, när han musklat på sig går den viktgränsen kanske upp till 75kg.

Mina är 138 och den andra 140 (mätta med tumstock). Den mindre är kort och bör vara viktbärande +så henne har jag aldrig funderat på. Den större är ung och har längre rygg, men typ 80 OM det är en skicklig ryttare. Annars typ 70.

Nja, inte riktigt.
Sadeln, om man nu rider med sadel, vilket väl de flesta gör, väger också en del. Med tanke på att en sadel är till för att fördela trycket över större yta måste det vara att rekommendera till tyngre ryttare.
Nu har jag inte vägt nån sadel men googlade fram 5-10 kg, så säg 8 kg med tillbehör.
Och ryttaren har kläder på sig, lägg till 2 kg till där (stövlar/skor och sånt väger ju en hel del).
Grovt uppskattat minst 10 kg utrustning alltså.
400 kg häst bör då, enligt det måttet, inte ha ryttare som väger mer än 50-70 kg.

Men sen måste ju såklart även hästens exteriör spela in. En häst med goda förutsättningar, starka ben, bra grundbalans och kort rygg måste ju vara mer viktbärande än en med lång rygg och allmänt taskig exteriör.

*KL*

Det är märkligt att det ska ifrågasättas och förfasas om man är "tung" eller inte för en Islandshäst :mad:
Om man tar ett halvblod eller annan större häst så ifrågasätts det inte så mycket. En stor häst har inte mycket, om de över huvud taget har det, kraftigare ben än en islandshäst, de har längre rygg och en egenvikt som är 150-200 kg mer än en Islandshäst :sneaky:
De borde inte bära mer än en islandhäst om så mycket ens :sneaky:

Rolle
IpL

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst ja vad säger ni.. över allt läser man att en isis kan bära bra över 100 kg.. men e de verkligen så.. vad tycker ni för vikt gränser...
Svar
19
· Visningar
10 995
Senast: Linnea_
·
S
  • Låst
Islandshäst Jag har alltid vart intresserad av just Islandshästen. Men vill gärna lära mig mer och mer. Tyvärr har jag inte råd till en isis men...
Svar
1
· Visningar
1 228
Senast: Boj
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 237
Senast: Ängslig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix