Vikt på äldre häst

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag har en valack född -84 som bara jag rider förutom 1 gång i veckan då en annan tjej kommer och så rider vi ut på varsin häst. Har inte märkt på honom att det är för jobbigt att bära henne(75 kg) och det blir inga längre turer. Men jag funderar på om det är dags att bara låta honom bära lättare ryttare, kanske max 60 kg?
Han har en bred, kort och ganska välmusklad rygg, tror ni det är någon fara?

MVH Sanna

Sv: Vikt på äldre häst

Hur stor är hästen? Man brukar ju räkna på att hästen inte ska bära mer än 1/6 av sin egen vikt. Om din häst är välmusklad och i god kondition och ryttaren duktig på rida så tror inte jag det ska vara någon fara för hästen!

Han är ca 135 cm hög men kraftigt byggd väger ca 370, islandshäst.

MVH Sanna

såg nu att det var islandshäst forumet :p så har inte så stor koll på vad islandshästar orkar och så... men om ryttaren är duktig på rida och har god balans så ser då inte jag något problem med det. 22år är ju ingen ålder på en häst om den är fräsch :)

Min pålle blir nu 21 år gammal i år, och han går 5-6 dagar i veckan, ca 1-2 timmar om dagen, och de är inget han tycker e jobbigt. (Han bär 75 kg)
Gammla hästar är viktigt att hålla igång, för att dom ska må bra, dom av något e viktiga att hålla igång så länge de går, för ett friskare liv....är han välmusklad, och god kondition så spelar de ingen roll......rid och ha kul!!:)

Min gammling spränger fram i full galopp på ängarna, och skam, ännu är de INGEN av dom yngre som slår honom,!!:banana:
Han må vara "gammal" men snabb som tusan, och han ÄLSKAR skogsturer och sånt, de är de bästa han vet och varje år blir de långtur på en massa timmar, och när man ridit i ca 4 timmar, då har han kommit igång ,DÅ skam ska de gå undan!!;)

Så, bara för att han de över 20 behäver inte de betyda att man måste sluta rida dom!:p

Islänningar är ju kända för att bli sssåååå gammla!!:rofl:
Ha de så skoj med gammlingen!!:rofl: :rofl:

(kanske inte direkt riktat till ditt inlägg, men endå!:p )

Senast ändrad:

Jag tror du kan slappna av, om han inte är helt omusklad och mår dåligt så njuter han nog bara av det hela. Håll bara koll på hur han mår.
Jag tycker inte om det här när man säger att hästen blir gammal för att den är 20 år, det handlar helt om hur den är i sinnet. Det kan vara en 12 åring som är mycket äldre än en 20 åring i sinnet.
Visst kan kroppen förändras men iaf, du förstår vad jag menar.

Förresten så måste jag ju säga att stallets äldsta häst, 19 år numer är den piggaste och snabbaste. :p
Och han skulle bli skogstokig om någon inte red honom, vid vintervilan står han alltid vid grinden och är allmänt grinig för att inte han får komma in.:smirk:

Du får bedöma hästens kondition och inte ålder.

En kort stark välmusklad rygg orkar bära lika mkt även efter 20.

Men om ryggen börjar sänkas och bli mer svankig kan man fundera på att minska belastingen, likaså att om hästen är helt otränad efter lång vila kanske en äldre häst behöver mindre tyngd vid just igångsättningen.

Men 75 kilo ? Det är ingenting i sammanhanget. Det bär fortfarande min av naturen svankryggiga lilla 25-åriga dam utan problem.

De islandshästar jag haft har inte direkt åldrats så det har märkts på dem förrän kring 30 så din pålle kan ha många aktiva år kvar :)

Tack för era svar. Det är precis som ni säger att han är väldigt pigg och senast igår drog han iväg i full galopp över en äng. Han är lite svankig men det beror nog mest på att han är lite överbyggd.

Kanske lite dålig bild på honom när han är sommartjock men det är den enda jag har som är tagen från sidan:
http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id652044.html

MVH Sanna

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 295
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2