vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Det beror på hur blött hösilaget är, hur många % torrsubstans (TS) det innehåller.
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Har inga värden pådet. men det är torrare variant
Bara ett hm om hur mycket skillnad det kan vara.
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Ingen aning isf...

Jag skulle iofs kalla ett hösilage för torrare om det ligger runt 65%, men jag är ju inte du. :cool:
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

TS halten kan du kolla hemma i din ugn. Ta 1 kg ensilage och torka på svag värme tills det är alldeles torrt...därefter väger du det som är kvar.
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Ett exempel:
1 kg hö innehåller 16 % vatten och 84 % torrsubstans.
Om ditt hösilage t.ex. skulle ligga på 65 % torrsubstans (känns hyfsat torrt men finns torrare hösilage) så är det ju mer vatten här än i höet. För att hästen ska få i sig samma mängs torrsubstans som höet ger får man räkna lite..
11 kg hö x 0,84 = 9,24 kg torrsubstans (ts)

OM ditt hösilage skulle innehålla 65% ts så är ju 11 kg hösilage bara (11 x 0,65= 7,15) 7,15 kg ts.
Provar med 15 kg hösilage.. 15 x 0,65= 9,75 kg ts
14 kg ger 9,1, så jag hade hellre gett 15 kg hösilage om jag var du, och OM mitt hösilage hade 65% ts..

Hoppas du hängde med ;)
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Eller så tar man 9,24/0,65 så får man den exakta siffran; 14,2 kg hösilage med ts 65%. ;)
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Om man ger 15 kg hösilage, blir det inte väldigt mycket protein då? Hur får man till en bra kvot? :confused:
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Det beror ju helt och hållet på vad man har för värden på hösilaget. I år har nog de flesta problem åt andra hållet, att det blir för lite protein. Eller i alla fall för låg kvot srp/MJ.
Sen, i detta fall så är ju 15 kg hösilage ekvivalent med 11 kg hö. Det var ju bara ett exempel på hur man kan räkna om mängden ts från hö till ett exempel-hösilage.
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

vad jag har hört så brukar man ge ett kilo mer med hösilage än med vanligt hö....själv ska jag byta till vanligt hö nu från hösilage så jag får minska ca 1 kilo....

vad jag sedan har hört och läst så ger man max 1,5 - 2 kg grovfoder per 100 kg/

har man då en häst som väger 500kg så e det rätt onödigt att ge 15 kg grovfoder då det räcker med ca 10 kg...är hästen mager får man ju ge mer kraftfoder då istället...
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Jag hoppas och ber att detta inlägg inte är seriöst. OM mina förhoppningar inte infrias; läs på innan du sprider din okunskap.
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Använd ditt andra öra nu då, för hur mycket foder hästen skall ha hänger helt på hur mycket TS grodfodret innehåller.

Oavsett du fodrar med hö eller hösilage, skall hästen ha 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn i minimigivan. Det är absolut det minsta som man kan ge, detta skall inte underskridas.

Hö innehåller en TS på ca 84-87%, dvs för varje kg hö du fodrar med får hästen i sig 0,84-0,87 kg TS (8,4-8,7 hg). För att nå 1 kg TS krävs 1,2 kg-1,3 kg hö.

Hösilage har en helt annan TS, vanligen mellan 55-65 %. Men det finns foder med både mindre och högre TS, för att veta vad som gäller för eget grovfoder är det bra med analys.
Fodrar man med hösilage som har en 60% TS, får hästen i sig 0,6 kg (6 hg)TS per kg foder som man ger.

Så hur mycket av hösilage man fodrar med är TS en stor avgörande faktor, grovfoder med lågt TS kan komma at kräva mer än dubbelt för att nå 1 kg TS.

är hästen mager får man ju ge mer kraftfoder då istället...

Nu är ju hästen stråätare i grunden, tuggbehovet är viktigt för alla hästar inte minst för den som är mager. Här krävs stora mängder grovfoder, kanske måste man även komplettera med kraftfoder också. Men den skall defenetivt inte utgöra basen, utan det måste grovfodret göra.
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Oavsett du fodrar med hö eller hösilage, skall hästen ha 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och dygn i minimigivan. Det är absolut det minsta som man kan ge, detta skall inte underskridas.


förlåt för att jag glömde skriva torrsubstans......



den som är mager. Här krävs stora mängder grovfoder, kanske måste man även komplettera med kraftfoder också. Men den skall defenetivt inte utgöra basen, utan det måste grovfodret göra



jag vet att grovfodret måste utgöra basen men det är ju inte lönt att ge hästen mer än den orkar..även om den är mager orkar den inte alltid äta så mycket många hästar jag vet lämnar kvar en del hö för att där är för mycket...
 
Sv: vikt och mängd skillnad på hö o hösilage

Skicka höet på analys!Det är bästa sättet att ta reda på hur mkt du behöver ge.Det kan vara så olika.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
901
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp