Vikt och längd m.m

Sv: Vikt och längd m.m

Väldigt talande bilder på dina hästar!

Har själv en lite grövre islandshäst på 143 cm, en tjockis för tillfället. Känner att han är precis lagom för mig, är 165 cm och 52 kg. Så jag är inte för stor för honom, utan lagom. Men haft en medryttare som väger betydligt mer än mig, vet dock inte hur lång hon är, men det har inte varit nåra problem heller.

Islandshästen är en tidning du får om du är medlem i SIF. Var bor du förresten? det kan ju ibland hjälpa att ta hjälp av någon i "din" lokalklubb?!

Jag rekommenderar starkt att du försöker få kontakt med någon som kan hjälpa dig hitta rätt, det är en jungel bland islandshästarna och det är många som köper sin första som köper fel, någon häst som inte alls var det dom tänkt sig! Helt enkelt för att dom inte vetat exakt vad dom ville ha!

Jag har en hög Islandshäst som däremot har kännts som ett rangligt staket att sitta på, 13 år gammal och ett "magiskt" foder gör att han äntligen börjar bli stabil. Min andra valack som är minst 5-8 cm lägre har ett ben i varje hörn, är rejält byggd och har väldigt god egen balans. Den lägre känns oftast som mer häst när jag sitter på honom. (sen är han rätt rund oxå...)

Senast ändrad:

Jag är 172 cm lång och väger ca 70 kg. Har en liiiten häst på 127 cm. Hade hon varit högre hade jag nog inte klarat av henne. Hon är ett krutpaket med stor gång. Det känns inte att hon är så liten.
Så storleken har ingen betydelse för mig.

När jag var nere i danmark så började jag rida in en 4 årig valack som var mätt till 1,54 så stor a islandshästar finns det allt:P å jag som är 162 kännde mig inte särskilt stor på den hästen;)

Men tycker absolut att du inte ska känna dej stor på en islandshäst:P bara att hitta en storlek och typ som passar dej.. kanske inte en liten häst på 130 då komemr du någ känna dej lång men finns ju små hästar som känns stora. min förra han var 139 men känndes som 145 kanske:P sen när man såg han på bilder såg han gigantisk ut:)

Senast ändrad:

Kl.
När jag red min kusins lilla c-ponny (welsh/new forest) på 138cm, samma mankhöjd som min lilla islandshäst, kände jag mig grymt stor. När jag red en kallblodstravare på 155cm kände jag mig lika stor som på min lilla islandshäst. Jag är då 166, och väger 50kg, så jag ligger väl inte så nära något gränsfall ändå. Jag känner mig mindre på en islandshästar helt enkelt. :D

du är absolut inte för stor för att rida islänning. dock sitter mycket av känslan i din balans! jag har ett äldre sto på 1.34 dvs inte så stor, jag är 1,63 lång och väger lite över 100kg. nu gillar jag lite större hästar igentligen men detta lilla sto är det underbaraste jag har ridit nån gång! hon bär upp mig utan några som helst problem men blir väldigt instabil men en mindre ryttare som inte har balansen. leta efter en häst med rätta kvaliteer utifrån det du själv vill ha o provrid många hästar, då kommer du snart att hitta den du söker! lycka till!

Du är verkligen inte för stor för att rida islandshäst (som många andra redan sagt).
Jag är ca 178 lång och väger ca 80 kilo. Just nu har jag en islandshäst som är nånstans runt 140, är inte säker. Hon ser liten ut när man står bredvid henne, men växer ordentligt under ryttare!

Såhär ser jag ut på henne:

Ser väl inte jätteliten ut, men tycker inte jag är för stor på henne.
Vår första islandshäst var ett litet sto, typ 134 hög. Dock var jag kortare och vägde mycket mindre då.
Men nu går jag på Wången, och fick rida en av deras minsta hästar, som jag verkligen inte trodde att jag skulle kunna rida normalt. Hon ser jätteliten ut. Men hon kändes helt okej!

Jag har också en grabb som är ca 1,47-1,49 dvs stor, så nog finns de!
De är lite mer att jobba ihop så är det ju men sen beror det ju mycket hästens exteriör hur gångarterna påverkas.

Du är verkligen inte för stor för att rida islandshäst (som många andra redan sagt).
Jag är ca 178 lång och väger ca 80 kilo. Just nu har jag en islandshäst som är nånstans runt 140, är inte säker. Hon ser liten ut när man står bredvid henne, men växer ordentligt under ryttare!

Såhär ser jag ut på henne:

Ser väl inte jätteliten ut, men tycker inte jag är för stor på henne.
Vår första islandshäst var ett litet sto, typ 134 hög. Dock var jag kortare och vägde mycket mindre då.
Men nu går jag på Wången, och fick rida en av deras minsta hästar, som jag verkligen inte trodde att jag skulle kunna rida normalt. Hon ser jätteliten ut. Men hon kändes helt okej!

Ni ser jättefina ut!:)

Men ut på turridningar och rid eller bli medryttare på en islandshäst innan du bestämmer dig för något för jag kan lova dig att du behöver inte tänka på hästens mankhöjd när du rider i så fall har du inte förstått charmen med islandshäst, jag vet att det är mkt hysteri med vikt och längs inom andra raser men sånt gäller inte här så var inte orolig:)

Att vara medryttare ett tag tycker jag låter som en god idé. Gärna i ett islandsstall för man lär sig mycket av de andra hästägarna också.
Nu skall jag iofs inte köpa häst men jag har lärt mig enormt mycket de senaste åren när jag har varit medryttare (och fodervärd), tidigare hade jag bara erfarenhet av halvblod och liknande.
Jag känner att jag vet betydligt mer nu vilken typ av häst jag skulle vilja ha OM jag skulle köpa, vilka problem jag kan hantera och vad som är för svårt för mig. Dessutom har jag så klart fått massa kontakter inom islandshästvärlden så jag har gott om folk jag kan fråga till råds både inför köp och ägande.
Annars finns det ju många turridningsställen som även har saluhästar. Där kanske det är större chans att kunna "känna av" en häst än om man köper privat.

Tycker verkligen att du ska skaffa dig en isis ;)
Jag sadlade om för ca 15 år sedan och det har jag inte ångrat en enda dag!!
Du utvecklas massor som ryttare av att rida islandshäst. Det krävs mer känsla!!!
Lycka till!!!

jag har en isis på ca 137 o jag e 172 o väger 72..har inte tänkt tanken på att jag e för stor..:o
hade tänkt att gränsen börjar närma sej om jag tänker börja väga närmare 80..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka