Vikt , mått på fodret ?

L

Liten_men_tuff

Nån som kan lite siffror på vad kraften väger ?

Vet att det skiljer sig, men någon som kan något ungefärligt ?


Hackat strå Luzern
Kornkross
Havrekross
Soja
Betfor
Mineral i pelletsform

:D
 
Sv: Vikt , mått på fodret ?

Det kan alltid skilja sig mellan olika säckar, så skaffa en liten köksvåg att ha i stallet för att kontrollväga fodret ibland.
Just därför är det också svårt att säga här vad just ditt foder väger...

Speciellt hackad lucern är svårt, det MÅSTE nästan vägas vid varje giva. Det blir så stora volymer av det, och hur mycket t.ex en liter väger beror ju på hur hårt du packar det i måttet.
Jag, när jag packade MITT litermått på MITT sätt fick i knappt 2 hg, men packar man det hårt i måttet kan det säkert bli uppemot 3,5 hg/liter, och lägger man det löst i kan det nog bli under hektot. Så lucernhacket vägs numera varje gång, det kan diffa alltför mycket annars.

Pelleterat foder och mineralfoder brukar vara något säkrare att väga/mäta upp, där brukar det inte skilja sååå mycket mellan varje parti. Men med havre, betfor, kli och liknande bör man väga ur just SIN säck.
 
Sv: Vikt , mått på fodret ?

Liten_men_tuff skrev:
Nån som kan lite siffror på vad kraften väger ?

Vet att det skiljer sig, men någon som kan något ungefärligt ?


Hackat strå Luzern
Kornkross
Havrekross
Soja
Betfor
Mineral i pelletsform

Jag vägde i dag faktiskt och fick fram följande:
Kornkross: 420 g 1l
Betfor: 400g 1l
Mineraler behövs ca 3 dl för att komma upp i 150 g= normalt riden häst.
då vågen inte var den bästa så är det ca g
 
Sv: Vikt , mått på fodret ?

Okej , Tack för ditt svar :bow:

Bli nog till att göra som du säger :)
 
Sv: Vikt , mått på fodret ?

1 dl Krafft minerpellets väger ca 80 g enligt min våg.
1 dl soja vägde runt 50 g när jag vägde senast.
 

Liknande trådar

L
Ridning Hej! Jag har en fråga om vikt på ryttaren. Jag har läst och hört olika om hur mycket ryttaren kan väga som max men 15% eller 20% eller...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 948
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 248
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 399
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp