Mirraya
Trådstartare
Jag har precis köpt en begagnad Roslagsrockard till en B-ponny. Men har en fundering, vi tyckte när vi tittade på den att den var väl tung i skaklarna, även när någon sitter i. Så tittade vi på där hjulet sitter fast och hjulaxelns förhållande till sätet. Hjulaxeln är i den bakre "tredjedelen" av sätet, så den blir alltså naturligt framtung.... Vi trodde att de monterat hjulen fel och tänkte att "det där fixar vi till hemma". Men väl hemma och när jag studerat fler bilder på Roslagsrockard så ser jag att hjulaxeln är så placerad på dessa vagnar.
Nu mätte vi tyngden och det är 11 kg i skaklarna utan någon i vagnen och sätter jag mig i och sitter så långt bak jag bara kan så är vikten 13 kg... Det är ju jättetungt?
Någon mer som haft detta problem? Nu tittar vi på att kapa sätet och flytta bak det så långt som möjligt, då lär vi enl beräkning ha 8 kg i skaklarna ist för 13.... men är de såhär tunga?
Nu mätte vi tyngden och det är 11 kg i skaklarna utan någon i vagnen och sätter jag mig i och sitter så långt bak jag bara kan så är vikten 13 kg... Det är ju jättetungt?
Någon mer som haft detta problem? Nu tittar vi på att kapa sätet och flytta bak det så långt som möjligt, då lär vi enl beräkning ha 8 kg i skaklarna ist för 13.... men är de såhär tunga?