Viker mig i vänstersidan - hur få bättre kroppkontroll?

alazzi

Trådstartare
Känsliga tittare varnas...En ryttare med noll kroppskontroll kan sitta så här snett och tro att jag är rak. Tyvärr saknar vi speglar i ridhuset så jag måste fixa problemet på annat sätt...

Vad kan jag göra för att få en bättre känsla?

DSCF2274.JPG

Sv: Viker mig i vänstersidan - hur få bättre kroppkontroll?

Rid på lina om du har möjlighet. Bästa vägen till bättre sits tycker jag. Då kan du i lugn och ro öva upp din känsla medan linföraren håller koll på styrning och tempo. (+ att du får feedback från honom/henne)

Rid barbacka. Då glider man av när man sitter snett. Börja i skritt och känn dig för.

Var noga med att inte sitta och hålladig i tylarna men du riderju western så det blir ju inget problem :D

Du behöverinte rida barbacka varje dag men som kompliment till vanliga ridningen kanske 2ggr iveckan till att börja med.

När du har sadel var noga med att du är avspänd i vristerna, när en är mer spänd än den andra så sitter man snett i sadeln.

Jag undrar varför jag är så insatt i detta :angel:

Om du inte vill rida barbacka så fungerar det utmärkt att rida utan stigbyglar även i W-sadel! Börja och avsluta alltid ridpassen utan stigbyglar så kommer du med tiden att hitta den naturliga känslan för att sitta rakt över hästen.

kan inte delar av problemet vara brist på stabilitet runt bålen?

så att om du tränade upp mage o rygg, och såg till att du blev liksidig med träningen, skulle problemet försvinna?

kanske köpa en balansboll och träna på? sitter du inte rakt påden så trillar man! :D

Hej Alazzi!

Jag tycker att du fatt bra tips har, rida barbacka eller utan stigbyglar ar utmarkt, att rida i lina ocksa. Jag haller med om att du skulle fa mycket hjalp av att vara mer stabil i balen, och naturligtvis tar det ett tag att trana upp alla muskler och balans sa ha talamod! Om du tanker pa att halla blicken hogt och upp med hakan, slappna av i axlarna, sa kommer det att hjalpa dig att stabilisera i balen. Be nagon titta till axlarnas hojd i forhallande till varandra. "Skaka loss" i axlar och overarmar ibland for att bli mjuk, men ge massor av tygel samtidigt sa att du inte irriterar hasten i munnen.

Hoppas att det hjalper!

kan inte delar av problemet vara brist på stabilitet runt bålen?

så att om du tränade upp mage o rygg, och såg till att du blev liksidig med träningen, skulle problemet försvinna?

kanske köpa en balansboll och träna på? sitter du inte rakt påden så trillar man! :D

Så rätt du har, det finns inga muskler som stagar upp:o

Ska leta om jag hittar en balansboll, låter intressant.

Jo, lina måste jag nog testa. Jag tror också att det kan hjälpa mycket.

Har testat barbacka två gånger men jag är en riktig fegis. Tack för att du påminde mig, då kan man inte fuska.

Man fastnar så lätt i gamla vanor och så sitter man som man alltid brukar, dvs snett. Jag känner ju inte att det är snett, jag blev lite ledsen när jag såg bilden. Ska börja med att rida utan stigbyglar, då har jag ju lite mer stöd än om jag rider barbacka.

Jo, jag är glad över att få så många bra tips. Jag har ju fastnat i en sned sits och tar tacksamt emot alla tips som kan hjälpa. Jag är nog rätt spänd när jag rider och så blir hästen också spänd och sen är det svårt att slappna av igen när den onda cirkeln är igång.

Jag är nog inte ens rak på marken utan häst utan jag har en snedhet i min rygg tyvärr.

Senast ändrad:

Min dotter har börjat med styrketräning för att bli liksidig i kroppsstyrka. Jättebra.

Också sitter hon på balansboll framför tvn.

Säger bara balansboll balansboll. En sådan stor boll du kan köpa på Stadium.

har hjälpt mig med min snedhet :banana:

Jag satte en vanlig hoppbom mellan två "sockerbitar" ett par dm övr marken och satt på bommen med benen i kors;) Det fick mig centrerad och rak...

Har samma problem, som beror på att jag är sned.
Om man nu utgår ifrån att man är sned - att det inte är lätt att fixa till denna åkomma - finns det några tips som hjälper en att kompensera denna snedhet?
Jag blev alldeles förskräckt efter att min instruktör sagt åt mig att min högra axel var en dec lägre än den vänstra, och jag kollade hemma framför spegeln, huh för en ny självbild...

Det går att komma förbi en konstant snedhet om man blir mycket uppmärksam på var man har sina sittben och sitt bäcken. "Gå" sittande på golvet och bli bekant med sittbenen;) och sitt på en stol och vinkla bäckenet fram och åter... Har man koll på det lär man sig att inte påverka med övre delen av kroppen så mycket alt.kompensera sig. Vi har alla någon form av snedhet, jag har det, och genom att lära känna sig själv och på vilket sätt jag påverkar hästen under ridning kan jag kompensera det som är snett.

balansboll ÄR faktiskt ganska kul! :D man kan träna på mycket olika sätt med den, eller bara sitta på den rakt upp o ner (man måste ändå balansera sig när man bara sitter, så det blir lite gratisträning! :D ). dom är dessutom ganska billiga att köpa och tar inte mycket plats om man pyser ur luften! :D

sen angående barbacka- du behöver ju inte göra annat än skritta, och kanske kan du börja med att ha någon med som leder hästen, så kan du bara fokusera på dig och behöver inte känna dig feg?

Kroppsmedvetenhet kan du öva på många sätt, inte bara på hästryggen. Att känna var man har sig själv. Hur står jag nu? Lika mycket på båda fötterna? Är jag i balans? Avspänd? Att vara uppmärksam på det och kunna korrigera sig, så att kroppen inte vänjer sig vid att vara sned och spänd. Dans och yoga kanske kan vara bra hjälpmedel. Tai chi hölll jag på en del med förr och tyckte att det var bra för närvaro/fokus och avspänning.

Just när det gäller att sitta mitt över hästen och att inte vika sig i sidan tycker jag att ett bra knep är att rida med innerarmen rakt upp. Håll tyglarna i ytterhanden och sträck innerhanden rakt upp. Sen rider du som vanligt. T ex över bommar som på din bild.

"Trampa ned hälarna" tjatar ridlärare gärna om, ett av de bästa råden jag har fått är "trampa ned lilltån", det gör mycket mer för underskänkelns stadga än att trampa ned hälen. På din bild ser du spänd ut i vristerna.

Sen måste ju förstås rumpan vara mitt i sadeln också.

Det är inte din (?) sida det sitter i. Det sitter ännu längre ner: i höften av vad jag kan se.
Är du sned? Eller är det bara till häst du är sned?

Är du sned i höften kan ingen träning i världen till häst hjälpa dig det måste du ta hand om utan häst och då kommer det att lösa sig till största delen till häst också.

Har du varit hos en naprapat?

Jag har också varit sned. Det är betydligt mycket bättre nu efter några behandlingar av naprapat. Tog ut ET till hästen också som hade samma snedhet, så det påverkar mer än man tror!

Gå och fixa till dig själv!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama