vika krukor av tidningspapper?

tanten

Trådstartare
Har sett både i tindingar och på utställningar hur man skolat utplanteringsväxter i krukor gjorda av tidningspapper.

Min tröga hjärna kan inte komma på hur man gör "krukan" - finns det nån bra beskrivning på nätet eller nån bukare som kan förklara så att en gammal tant begriper?

jag är fattig men prenumererar på DN. Tidningspapper finns med andra ord i överflöd...;)

Sv: vika krukor av tidningspapper?

Kanske kan den här vara till hjälp?

Har inte provat själv men det var ju en jättebra idé. Har redan hunnit så årets plantor i sånna där kartongkrukor man köper men ska komma ihåg det till nästa år :)

Man kan också använda en sk krukmakare som man drar ihop tidningspapperskrukan med så att man inte behöver använda tejp. Om man ska använda tejp så är det ju bäst om man kan hitta en som bryts ner i jorden så att man kan plantera ut tidningskrukan rakt av som den är. Jag tror att det finns någon kirurgtejp som bryts ner men jag vet inte vilken. Så här ser i alla fall krukmakaren ut:
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?id=61&kat=tillb

Man kan också använda en sk krukmakare som man drar ihop tidningspapperskrukan med så att man inte behöver använda tejp.

Jag har en sådan krukmakare, och det behövs absolut inte tejp.

Om man istället formar krukorna runt ett glas eller så - och därmed besparar sig en rätt onödig utgift för krukmakaren - så tror jag att det bästa är att fukta tidningspapperet så klistrar det nog ihop sig tillräckligt av sig själv.

Tack Mino o Petruska!! :love:

Jag hade inte en aning om att det fanns sådana grejor. Se där vådan av att vara för snål för att beställa från Runåbergs också....:mad:

Ännu lite klokare. Buke...;)

Om man istället formar krukorna runt ett glas eller så - och därmed besparar sig en rätt onödig utgift för krukmakaren - så tror jag att det bästa är att fukta tidningspapperet så klistrar det nog ihop sig tillräckligt av sig själv.

Smart! Att jag inte tänkt på det själv. :)

Jag använder tomma toapappersrullar. Tar nån gammal plastask från kakor el dyl, ställer kanske 10 toapappersrullar dikt an däri, några lekakulor i var och en, sen jord, sen tomatfröna sen mera jord, sen soligt köksfönster. Vattnar. Sen planterar jag hela rullen (med lilla söta tomatplantan) som ju förmultnar. Funkar jättebra.

*rotar fram en gammal tråd*

Hur gör du när du förflyttar dem, dem har väl ingen botten?

Jag tar en toarulle med skott och planterar. Jorden har väl satt sig, inte trillar den ut i varje fall. Rötterna har väl bundit jorden. Toarullen förmultnar.
Funkar bra i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka