Vidilab-fråga

T

Trampe

Ska skicka in träckprov till Vidilab för första gången. Har skrivit ut följesedel och så men jag är osäker på vilket/vilka prov jag ska välja. Vi har två hästar, om jag då väljer analyskod 500 (samlingsprov, max 3 hästar) som i prislistan kostar 205kr, kostar det då 205kr för båda hästarna tillsammans eller för varochen?

Analykod 503 är för analys av bandmask. Hur vanligt är det med bandmask? Kan jag utesluta den eller bör jag kolla det oxå? Och det är samma där; samlingsprov för upp till 5 hästar. Gäller det priset för båda eller bara en av dem?

Är det egentligen bättre med individuella prover?

Om ingen av er kan reda ut detta åt mig får jag väl slå en pingla till dem...

Sv: Vidilab-fråga

Ja det kostar 205 för båda dina hästar tillsammans, men det tillkommer ju förutom 205:- även exp.avg + moms 25%. Så slutsumman blir ju inte 205:- exakt...det blir ju mer. Sedan om de sätter en odling tillkommer ju 100:- till. Har du bara 2 hästar som är själva så kan du gott och väl ta sammlingsprov.

Sv: Vidilab-fråga

Kod 500 är ett samlingsprov (ej bandmask) som kostar tot (med moms och exp.avg) 281:-.

Kod 501 som ovan fast individprov. Kostar tot 275:-Individuella prover är självklart bättre - hur ska du annars veta vilken av hästarna som behöver avmaskas?!? Båda behöver faktiskt inte ha mask, men det ser man ju inte i svaret vid ett samlingsprov. Har man dessutom bara två hästar blir ju inte kostnaden så mycket större, särskilt inte om man slipper köpa avmaskningsmedel till en av hästarna.

Kod 503 är samlingsprov för bandmask som kostar tot. 187:50. Bandmask ställer sällan till problem, därför behöver man bara titta efter den om man misstänker problem. Kan med fördel göras som samlingsprov!

Kod 502 är odling, som man väljer själv om man vill ha, (viktigt att veta om man har stora blodmasken!!) görs i vilket fall som helst bara om man har mer än 100 EPG. Kostar tot. 169:-.

Nu finns ju "kollamasken" som förenklar provtagning och insändning, och blir billigare eftersom det är färdigfrankerat och man behöver inte köpa vadderade kuvert! Går också till Vidilab (= snabbt svar). Finns på Granngården och Apoteket (ca 260:-). Har man fler än 2 hästar lönar det sig bättre att skicka in på "vanligt" sätt eftersom man får mängdrabatt då.

Liknande trådar

R
Utrustning Någon som vet vad ett kopparjärn svart kostar i butik på ett ungefär? Skall jag köpa beg Wintec med cair (luft) eller ullstoppning...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: incognito
·
L
Hästvård Vi har 5 hästar i stallet som vi tänkte ta träckprover på, men jag fattar inte ngt av Vidilabs prislista. Är det: "Ägg av...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: lill_flesky
·
E
Hästvård Har tänkt skicka in träckprov på mina två hästar nu i vår. Valde Vidilab att skicka in till. Jag har som sagt två hästar som jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 144
Senast: linafina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25