Sv: Vidga läderridstövlar över vaderna?
Betyder lästa ut ungefär att man "töjer" ut lädret...? (Har hört uttrycket förut men aldrig funderat på vad det egentligen innebär - allmänt okunnig som man är
)
Det ena paret stövlar jag har är ett par "vanliga", vad jag kallar för dressyrstövlar, lite högre skurna på utsidan och lite tjockare läder på utsidan av stövelskaftet (ingen dragkedja eller snörning). Är ett par märkesstövlar men kommer absolut inte på vilket märke de är just för tillfället
. Köpte dem billigt av en kompis när hon slutade rida och de var då knappt "inridna", dvs. de hade inte satt sig färdigt i skaften runt anklarna. Hade dem själv bara ett fåtal gånger eftersom de inte var så bekväma i.o.m. att skaften fortfarande var i högsta laget och jag hade ett annat par som var mycket skönare. De är rätt smala högst upp, dvs. där man sticker i foten. Tror faktiskt att jag skulle kunna ha dem om jag bara kom förbi den trånga biten, för stövlarna är sedan lite "figursydda" över vaderna, men vad gör det när man inte kommer ner så långt?
Men dem borde man väl då kunna bara lästa ut (som "Pad" gjort)? Det rör ju inte sig om så många cm och stövlarna är i hyfsat tjockt läder.
Det andra paret köpte jag på Scandinavium för några år sedan (också ganska billigt) och lät tyvärr försäljaren övertyga mig om att ta en smalare skaftstorlek än jag hade tänkt, med motiveringen att de kunde töja sig ganska mycket (var lite smalare vid tillfället också). De här stövlarna är i lite tunnare läder, med mjukare skaft och hel dragkedja bak. De är faktiskt aldrig använda eftersom jag inte ville använda dem när de var nya och det var lerigt och blött ute (ja, tramsigt, jag vet
). Jag får, med nöd och näppe, på mig dem och kan knäppa dragkedjan (med enbart strumpor under, inte ridbyxor) och har gjort tappra försök att "gå ut" dem hemma, men det gör rätt ont och benen domnar efter ett tag och jag märker inte minsta töjning, hur länge jag än har dem på mig. Men jag misstänker att de här stövlarna faller inom kategorin "för tunna för att lästa ut"...? Kanske svårt att göra något annat med dem heller då det redan finns en dragkedja? Har ju visserligen börjat resan tillbaka ner i vikt och kanske helt enkelt får vänta tills jag kommer i dem som de är...
Och tack för många bra och upplysande svar!