Vid vet. besiktning

lovehorses

Trådstartare
När ni har planer på att köpa häst och vill ha den veterinär besiktad, när betalar NI inte för besiktningen å ägaren får stå för hela kostnader eller att ni delar?

Nyfiken!:)

Sv: Vid vet. besiktning

Vi kom överens om att går den igenom så betalar jag, går den inte igenom det så betalar säljaren.

Det beror ju lite på. Vill man ha plåtar och massa extra så betalar oftast köparen.
Jag har aldrig betalat vet besiktning som köpare dock. Men jag har bara köpt hästar utan att ta röntgenbilder och gjort vanlig gårdsbesiktning bara.

Jag vill själv välja och betala för besiktigande veterinär (som köpare). Då är det på mitt uppdrag besiktningen utförs, särskilt viktigt om det blir köp av.

Väljer alltid samma klinik.

När jag köper en häst så ligger det i mitt intresse att den blir undersökt, så att jag vet vad jag köper - alternativt vad jag avstår från att köpa om det visar sig finnas något som jag inte vill ha.
När jag undersöker hästen så betalar jag det. Alltid! Det är ju liksom min "försäkring" mot att köpa på mig en defekt vara (häst). Som en jämförelse kan man ju undra hur många hussäljare som skulle gå med på att betala halva besiktningen om köparen hittar nåt fel på huset som säljaren missat?
Jag förstår inte riktigt varför just hästaffärer är så mycket krångligare än andra affärer...

Nu när jag är på G och förhoppningsvis ska sälja har jag dock bestämt att köparen får betala :)

Jag kan väl säga att jag som säljare stor gärna för besiktningen, men jag råder alla som vill köpa att stå för den själv så som bl a Ameo skriver.
Det handlar om ren juridik om det skulle komma till en tvist senare. Om jag som säljare står för den och den är UA kan jag ju aldrig bli anklagad för att ha brustit i upplysningsplikten + att jag har papper på att jag har sålt en "hel" vara. Vilket kan bli problem för köparen om det skulle visa vara fel på hästen. Beroende på lagstiftning kan köparen ibland anses aha brustit i sin undersökningsplikt genom att godta "min" besiktning.

Så egentligen är rådet till säljaren att stå för det hela men det är samma råd till köparen. Ska man vara så garderad som man kan (om det är en dyrare häst) kan det vara bra om både köpare och säljare gör var sin oberoende besiktning av hästen, rent juridiskt.

Om jag skulle våga sälja en häst någon gång kommer jag som säljare göra en besiktning (eller sälja billigt och skriva att hästen inte är ridbar) sedan är det upp till köparen om den vill göra en egen vilket jag inte har något intresse för att betala oberoende på hur det går.

Jag beställde och betalade besiktningen. Pratade med veterinären innan och förklarade vad jag ville ha hästen till samt att det skulle bli min första häst och att jag därför ville vara extra noga. Säljaren berättade för vet om en behandling som hästen genomgått ett år tidigare, och då kollade vet extra just på detta.

Söm säljare har jag alltid tagit min egen veterinär och besiktigat hästarna för min egen skull, har även haft dessa försäkrade sedan de varit nyfödda.
När jag köpt har jag vid ett tillfälle billig oriden 5 åring köpt den försäkrad och vet besiktad av gammla ägaren.
Dyrare häst klinikbesiktad beställd och betald av mig, fanns försäkring utan reservation, en riktig olycksfågel men inget gamla ägare kunnat påverka och tack för att försäkring finns.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 220
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 738
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023