Vid utdömning på klinik?

ylvalill

Trådstartare
Om man vid klinikbesök får sin häst utdömd och hästen alltså skall tas bort, hur brukar man göra då? Tar man bort hästen direkt där och då och åker hem med tom transport, eller tar man med hästen hem igen och bokar en tid för avlivning senare?

Tänker nu alltså inte på akuta tillstånd utan på fall där det konstaterats att hästen inte kommer att kunna leva ett fullgott liv framöver.

Sv: Vid utdömning på klinik?

Det finns två saker som kan påverka.

Utdömd så finns det ofta en försäkring, och i så fall i icke-akuta fall så brukar man fylla i livskadeanmälan och invänta försäkringsbolagets 'svar' först. Det finns dock inget som hindrar dig som djurägare att ta bort först och skicka papprena sen - men du kan då gå 'miste' om ersättningen om bolaget anser att t ex mer vila eller behandlingsförsök skulle göras.

Det andra är kliniken. Inte alla kliniker har 'möjlighet' att i icke-akuta fall avliva hästar alla dagar. 'Min' klinik t ex har en dag/v som Lantbrukstjänst kommer och hämtar kadaver om det finns bokade avlivningar den dagen. Det GÅR att avliva annan dag med, men då tillkommer en extra kostnad. Andra kliniker har så att säga möjlighet 'vilken dag som helst' utan att det tillkommer kostnad, och ytterligare andra kliniker kan ha andra rutiner.

Det 'vanligaste' är dock att hästen följer med hem, och man sedan bokar tid för avlivning efter ev försäkringsbolag sagt sitt, och/eller att man väljer ta bort hästen hemme med Lantbrukstjänst eller trotjänaravlivning.

Men, valet är i princip djurägarens.

En sak att tänka på är kostnaden. Det kan vara mycket dyrt att avliva på klinik jmf med hemma, och kan vara bra att i alla fall veta vad det kostar så man inte får en kalldusch om man får en räkning på 8000 kr för avlivning och destruktion och det kostat hälften om man gjort det hemma t ex.

Jag har gjort på 'alla' sätten. I ett fall valt att direkt på klinik ta bort, och ta pappersexcersisen med försäkringsbolaget i efterhand, i ett fall valt att skriva livskadeanmälan, och när svaret från f-bolaget kom ringa och boka tid på kliniken för avlivning och åkt dit igen samt att åka hem med hästen och ta bort den hemma med Lantbrukstjänst.

Så, det finns vissa praktiska saker som kan spela in, men eg inget 'rätt eller fel' utan djurägaren själv är ju den som ska välja det som känns bäst. Men det vanligaste såvida inte hästen redan ligger i narkos och man väljer att inte väcka, är vid icke-akuta fall att hästen följer med hem och sen återkommer för avlivning eller avlivas hemma.

Ok, tack för svar. I mitt fall har jag ingen livförsäkring på hästen så det behöver jag inte vänta på. Ska kolla med kliniken jag varit på vad de har för rutiner och så får jag fundera ut en plan utifrån det. Känner att jag nog kommer att ha svårt för att boka den där tiden om hästen
följer med hem. För att inte tala om hur skyldig jag kommer känna mig när jag tar hand om honom fram tills det är dags... Kanske ändå är bäst att få det avklarat.

Om man vid klinikbesök får sin häst utdömd och hästen alltså skall tas bort, hur brukar man göra då? Tar man bort hästen direkt där och då och åker hem med tom transport, eller tar man med hästen hem igen och bokar en tid för avlivning senare?

Tänker nu alltså inte på akuta tillstånd utan på fall där det konstaterats att hästen inte kommer att kunna leva ett fullgott liv framöver.

Vet inte var du bor men på Helsingborg, Strömsholm och SLU kan man lämna den där efter att man direkt gjort klar själva försäkringsdelen och åka hem med tyvärr tom transport. Avlivning sker direkt eller i alla fall samma dag.

Av humana skäl så undviker man till varje pris att ett "återbesök" ska ske just utifrån det du själv påpekade. Ska det ske så ska det ske nu.

Du får även den tid du behöver för att ta farväl, dock inte närvara vid själva avlivningen.

Alltid trist att behöva ta del av denna typ av trådar men jag hoppas att mitt inlägg kunnat bidra med att stilla din oro...

Ta hand om "Er"

Mk tar oxå bort så.
Vi lämnade vår där efter beslut om avlivning av djurskyddskäl.
Varken vi el vet ville utsätta henne för fler resor. Hon var försäkrd.

Jag har närmst till Helsingborgs djursjukhus.
Där tog jag bort ponnyn direkt och åkte hem med tom transport.
Jag hade redan innan jag åkte in bestämt vad jag skulle göra beroende på diagnos och tyvärr blev det ingen ponny med hem.
Ingen försäkring.

Bor i Göteborgsområdet men kliniken vi varit på är en privat klinik som ligger en bra bit inåt landet. Ska försöka ringa dem imorgon och höra hur de brukar göra. Behöver ha en plan för hur jag ska klara detta.

Du har ju Ultuna !
Dom tar ju bort hästar oxå !!

När jag åkte upp med min kille till kliniken hade jag på känn att jag skulle få åka med tom transport hem. Det visade sej att hans skada inte hade läkt nåt alls, tvärt om, det hade blivit värre...:crazy:

Så jag stod med valet att antingen ta hem honom och vänta på att försäkringsbolaget skulle godkänna avlivningen eller ta bort honom på plats, bespara honom lidandet och ev inte få några pengar.

Valet för mej var lätt, vansinnigt lätt! Han togs bort på plats och papper skickades in i efterhand. Nu gick det vägen ändå och jag fick ut livvärdet, men hade jag inte fått det hade jag ändå inte ångrat mitt beslut.

Mvh Domino_s

Det får du ju självklart bestämma själv.

En veterinär kan inte ens bestämma att din häst öht skall avlivas, om det inte rör sig om rena djurskyddsärenden. De kan endast råda och rekommendera.

Beslutet är ditt, och det är också frågan om hur du vill att det skall utföras.

Mk tar oxå bort så.
Vi lämnade vår där efter beslut om avlivning av djurskyddskäl.
Varken vi el vet ville utsätta henne för fler resor. Hon var försäkrd.

MK tog iaf inte förr bort icke-akuta fall alla dagar utan pristillägg. Så kan vara värt kolla hur det ser ut idag om någon funderar på det så att säga.

Så i ditt fall så endera var det just att det var djurskyddsskäl att inte utsätta för fler resor, eller så var du där 'rätt dag'.

K tog jag ju bort direkt, såg ingen anledning att hon skulle behöva åka hem och vänta på papprena. Dels skulle f-bolaget mest troligt snarast köpa tårta över att jag äntligen gav upp, dels så vad bolagen än skulle sagt så var det liksom inte någon tvekan om att det var dags att låta henne slippa mer. Hon skulle ju dock inte rent djurskyddsmässigt lidit av att åka hem och gå i hagen tills papprena kom. Jag hade då turen att vara där 'rätt dag'.

Kompisen kom in med en annan (enda skillnaden var att den var oförsäkrad) och fattade samma beslut, att det fanns ingen anledning att 'dra ut' på det. Dock på en annan dag, och fick då veta att det är på dag x vi har 'avlivningsdag' i icke-akuta fall, vi kan ta bort henne idag men då får du betala XXXX kr extra (minns inte exakt, men var tusenlappar det handlade om) eftersom vi då får ringa ut Lantbrukstjänst en 'extragång'. Nu var det det sista kompisen brydde sig om, kostnaden, så hästen togs bort och hon åkte hem med tom transport. Men som sagt, det var ett pristillägg jmf med 'ordinarie' dag.

När jag bokade tid för att ta bort B, där valde jag ju att åka hem och vänta på f-bolagets godkännande, så var det även då en dag i veckan att välja på om man inte ville betala extra.

Det kan ju dock ha ändrats sen det, det är ju några år sen nu så att säga.

Tillägg: Alt att lämna hästen där och åka med tom transport och den togs bort dagen efter när/om det då var 'rätt' dag har ju dock t ex funnits hela tiden.

Att tänka på, även om man eg. inte vill det, är att det är väldigt dyrt att avliva på klinik.

Jag var i ditt läge förra året. Kommer in till klinik med hästen och möts av det tunga beskedet. Fick förfrågan om jag ville ta hem och ta bort med bult, eller om jag ville göra det direkt på plats. Jag valde att göra det direkt.

Jag blev dock lite smått chockad när jag skulle betala. 11 000 kr.... Och inte täckte försäkringen (hade endast vet.vård) något heller. Nu hade jag som tur var 11 000 kr "på fickan". Hade jag inte haft det, hade jag, efter att jag tagit det oerhört svåra beslutet att avliva direkt, således fått åka hem med hästen igen (i mitt fall betalade jag således efter beslutet, men innan avlivningen skedde). Det tror jag hade varit smått traumatiserande.

Hade man varit mer förberedd på att avlivning skulle behöva vara ett alternativ efter besöket hade man ju såklart förberett sig och sett till att man hade tillräckligt med pengar med sig. Nu kom det dock lite som en överraskning, varpå jag inte alls hade förberett mig på så stora kostnader (ett vanligt klinikbesök brukar ju landa på runt 2 000 kr).

Inte svar på din fråga, men jag håller tummen på att den har svarat på behandlingen o att du slipper ta det beslutet.

Jag hade nog tagit hem hästen o gett den några fina dagar till om den inte mår dåligt av transporten hem. Delvis för min själsfrid.

Kram.

Som många redan sagt, det är upp till djurägaren.

Har varit i denna sits. Jag kände att jag inte klarade av att ta hem hästen och gå och vänta. Vet. ringde försäkringsbolaget och fick ok. Kliniken avlivade normalt inte hästar den veckodagen så jag fick betala extra för transporten plus att de blev med spruta och inte bult. Hade försäkringsbolaget tvekat hade jag gjort de i alla fall. Just då var försäkringspengarna helt oviktiga. Ville inte att hästen skulle behöva ha ont mera.

Oj 11.000 för avlivning, är det så dyrt?

Har inte hunnit ringa "min" klinik idag, får försöka hinna imorgon istället. Känner dock alltmer att det kommer att bli så att vi åker hem med tom transport. Skit samma vad det kostar... Vill liksom bli av med det. Om nu inte ett mirakel inträffar, men tyvärr ser jag inga som helst tecken på att det går åt det hållet.

Jag betalade 8 000 kr, det var 2007. Så jo det kan vara väldigt dyrt. Det var med somulose.

Men får ju dels betala kliniken för avlivningen, och sen (i mitt fall/på en hel del kliniker) får du betala lantbrukstjänst för hämtningen. Den låg samma år på 3900 kr.

Så, i mitt fall var det dubbla priset mot om jag åkt hem och avlivat hemma med lantbrukstjänst.

Försäkringen täckte dock avlivningen, tur det för jag fick e´n chock första gången med just för priset - SÅ dyrt hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat gissa det skulle vara. Nu visste jag ju dock försäkringen skulle täcka annars hade jag nog frågat, men..

Oj! lät dyrt med 11.000 kr men har ej erfarenhet vad de tar på klinik. Jag har avlivat hemma alla gångerna jag fått ta bort en häst (3 ggr) och då var det 2 ggr trotjänaravlivning dvs en vanlig hästtransport med en specialbyggd vinsch (ta in kroppen efteråt) och 1 gång med djurambulansen. Jag betalade som högst 6.000 kr inkl destruktion, dvs de kom ut, avlivade hästen, tog hand om kroppen, körde iväg med den och "´brände" den eller ngt.
Jag skulle iaf aldrig kunna köra till slakthuset med en häst som jag vet en del gjort.

milla

Jag skulle iaf aldrig kunna köra till slakthuset med en häst som jag vet en del gjort.
milla

Och jag skulle föredra att göra det. Men med alla karenser och alla ändringar sen hästar blev livsmedelsproducerande djur i EUs ögon så är det ju 'aldrig' man kan.

Men en lugn, resvan häst har jag inga problem låta gå till mat. Jag lägger inga värderingar på hur andra gör, men för mig så åka till slakt t ex innebär (eller innebar iaf den gången jag gjorde det) 1.5 mils resa till lokala lilla gårdsslakteriet (som ligger på en gård det bor hästar med btw), där de en morgon/vecka avlivar hästar. Du får vara med om du vill, slipper om du inte vill. Hästarna tas direkt in, dvs stallas inte upp och väntar eller så, och personalen är lika bra, proffsig och empatisk som lantbrukstjänst.

Och för mig, uppvuxen på gård med biffkor, så är det på något sätt en 'bättre' känsla att veta att kroppen direkt och på plats tas omhand. Dvs inte lastas på container med andra djur, transporteras XX mil osv.

När hästen är borta är det för mig en kropp kvar, 'själen' är i hästhimlen så att säga. Så eg oavsett om den begravs, går till livsmedelsproduktion eller går på destruktion så för för hästen är det ju sak samma. Jag personligen ser bara fördelar med om kroppen tas om hand och blir till nytta - det blir lite det naturliga kretsloppet då. Däremot vill jag själv inte äta min egen häst så att säga (jag äter hästkött dock).

Så, sålänge det sker lugnt och tryggt för hästen, så tycker jag varje hästägare utan fördömande ska få välja vilket sätt och vilken hantering av kroppen efteråt de vill.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 347
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 607
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka