Vid tömkörning hur många ggr ca brukar

Sv: Vid tömkörning hur många ggr ca brukar

Det beror helt och hållet på hästen. Medhälparen flyttar ju sig bakåt hela tiden ju mer hästen går farmmåt av sig själv. När hästen sköter sig och medhjälparen kan gå jämte den som håller i tömmarna kan man släppa. Hur lång tid detta tar är individuellt.

Jag har alltid haft medhjälpare när jag har börjat tömköra..medhjälparen börjar med att gå bredvid hästen, sen beroende på hur bra de går ås flyttar medhjälparen längre och längre iväg!!

Jag tog ponnyn, tömmarna och gick ut i skogen på de stigar där vi brukar gå och sedan skickade jag henne före och så höll vi på så tills styrningen fungerade (start och stopp för rösten).

Har inte haft tillgång till så mkt regelbunden hjälp så jag har i princip gjort allt själv med ponnyn men sen så tror jag att det beror lite på hästen också, hon är så trygg i sig själv att det inte har varit några problem medan en annan häst kanske behöver stödet (eller också matte).

Så brukar vi också göra, men nu har jag en pojke som är så van vid att traska efter mig så han vill vända och följa mig, och då blir jag, hm, otålig. Har bara haft medhjälpare 4 ggr och gått själv ett par ggr, så jag får kanske ta medhjälpare ett par ggr till.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 113
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar