Vid palsfallning

P

Poetry_princess

Ja, jag vet, det finns sakert miljontals tradar om detta amne, men jag fragar iallafall:

medryttarhasten faller pals nu - riktigt rejalt da det ar en islandshast. Han tycker ingenting ar roligt langre, verkar det som :cry: ... Han ar trott och grinig och verkligen ynklig...

Forutom B-vitaminer (som jag hort ska vara bra) - vad kan man annars gora? Ska man ta en ordentlig genomkorare med gummiskrapan, kanske?

Hur brukar ni gora?

Jag ber om ursakt for bristen pa vissa svenska bokstaver, men jag ar utomlands... ;)

Sv: Vid palsfallning

B-vita ger säkert de flesta av oss islandshästägare nu!! Ta det lugnt ett tag medan de fäller det värsta. Borsta bort det värsta, en del klipper sina hästar men då är det ofta gjort tidigare under året.

Fick tips, att vid pälsfällning kan hästen bli lös i magen o då är det bra ge extra protein (lucernhack), vilket jag gjorde och nu har jag inte märkt så mycket hos mina hästar. Pigga o glada.

Min häst blev bättre på foderjäst än på b-vit på flaska. Ingen aning om varför, men var ju tvungen att säga det :p
En rejäl genomgång med skrapan är nog aldrig fel, gissar på att det kan klia ganska mkt allt det där håret.

Tja ta en ryktsten.. jag brukar duscha min dam när hon fäller det sätter igång fällningen mera.
Varför vet ja inte men så är det iaf.. det bara rasar av när hon torkar och dagen efter typ=)

tar man en ryktsten och drar så brukar ja få bort de mesta som sitter löst för dagen=)

Eftersom hästar kan uppleva det som hemskt jobbigt med pälsfällning så kan man underlätta för dem genom att rida lite lugnare, ge B-vitamin, speciellt om det är en islandshäst som har MYCKET päls och pyssla extra mycket. :smirk:
(Det där med att bry-sej-om har större effekt än vad många tror :) )

När du ryktar kan du ju försöka att alltid använda ryktsten eller gummiskrapa och få bort så mycket päls som du kan, antagligen så ligger det lager med päls som redan har ramlat inbäddat bland de fasta stråna och kan man få bort dem så hjälper det en del.

Bästa redskapet för att få bort så mycket päls som möjligt är en svettskrapa med taggar! Kan användas ihopvikt med en hand. :)

Sedan så håller jag med resten, ge B-vitamin och ta det lite lugnare med ridningen ett tag.

Använder mig av ryktsten för att få bort så mycket päls som möjligt, även b vitaminer
som dem flesta nämner. linement och massage är bra och tillföra dem, vilket många
hästar nu blir både ömma i kroppen och i ryggen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Spunkgrodan
·
Övr. Hund Det har anknytning till Snuffsans trad men jag vill inte hora nagra forelasningar om vilken taskig hundagare jag ar som inte har pli pa...
2
Svar
39
· Visningar
2 870
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar