vid longering

J

Josse58

vad är bäst vid longering ? kapson eller träns ? har ju hört olika för och nackdelar med bägge. men om man vill ha bäst kontroll och lyhördhet med bra kontakt ?

Sv: vid longering

jag har faktiskt ingen aning.. har inte prövat kapson.. kör alltid med träns (fäster i båda ringar och över nacken). Fungerar så pass bra för mig så jag har aldrig funderat på att pröva något annat.

Är dock väldigt intresserad av vad andra tycker som har prövat båda..

Jag har också bara provat träns men är nyfiken på HUR en kapson fungerar.
Jag brukar ha en gjord och "gummisnodd" eller inspännings tyglar.

jag har faktiskt ingen aning.. har inte prövat kapson.. kör alltid med träns (fäster i båda ringar och över nacken). Fungerar så pass bra för mig så jag har aldrig funderat på att pröva något annat.

över nacken ? är det bra då ? har alltid kört igenom bettringarna under bara, men de har dock funkat.

Det fungerar jätte bra.. det ger ett mkt mera normalt inverkan i munnen på hästen. Blir som att någon rider. Rekomenderar det varmt..

Det fungerar jätte bra.. det ger ett mkt mera normalt inverkan i munnen på hästen. Blir som att någon rider. Rekomenderar det varmt..

så först trär du igenom ena bettringen, sedan över nacken o fäster till slut i andra bettringen ?

så först trär du igenom ena bettringen, sedan över nacken o fäster till slut i andra bettringen ?

Så har jag gjort hela tiden, fungerar kanon. Blir en mer naturlig/rätt verkan än om man bara kör igenom bakom. Har använt kapson vid något tillfälle, men tycker bättre om linan-över-nacken-metoden..

Själv brukar jag använda grimma när jag longerar eller tömkör i sandvolten, vilket fungerar bra. Tömkör jag ute på grusvägarna använder jag tränset.

vad är bäst vid longering ? kapson eller träns ? har ju hört olika för och nackdelar med bägge. men om man vill ha bäst kontroll och lyhördhet med bra kontakt ?

Jag longerar med kapson eftersom min dam har lite svårt att acceptera bett i munnen. Fungerar alldeles utmärkt att longera med kapson - det är ju det den är till för ;)

Får lika bra kontroll och lyhördhet som om jag skulle använda träns. Det är ju röstkommandona jag tränar så då spelar det ingen roll vad som sitter på huvudet.

/Lizzie

Jag har också alltid gjort så, eller med delta, men när jag sade det till tjejen som har hästen jag rider nu så sade hon att hästen kan ramla/"välta" om man har linan över nacken?
Kanske om man tar i för mkt? Jag vet inte. Har aldrig varit med om det... och jag får göra så ändå, hon litar så på mig. Men blev lite fundersam!

Det har jag väldigt svårt att tro.. visst om hästen galopperar på volten och man gör ett plötsligt hårt ryck så kanske.. men vem gör det?

Däremot har man delta så blir inverkan helt fel.. är linan spänd så blir det tryck på yttre lanen så det blir omöjligt för hästen att ställa sig innåt. Sedan om hästen slänger sig iväg/stegrar sig/backar bort från en så har man inget att säga till dom. Det blir ingen inverkan på lanerna utan det enda som händer är väl att man drar sönder tränset..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
587
Senast: Åsa A
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
714
Senast: Görel
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar