Vid ledinfalmmation

C

Cecely

Jag har lite funderingar ang detta.

1. När man sprutar leden vad är det man gör då?

2. Om jag förstått det rätt så sprutas bla kortison in, vad har detta
för inverkan?

3. Hur lång tid tar det för kortisonet att verka?

Sv: Vid ledinfalmmation

När man sprutar leden så gör man helt enkelt så att veterinären kollar upp vilken led hästen har ont i och sätter in sprutan rakt i leden och injekterar medlet.

Kortison är antiinflammatoriskt. Lite smärtstillande också kanske??

Hur långt tid det tar innan det verkar är jag inte sås äker på, en det börjar väl verka direkt det kommer in i leden.

Det du beskriver är när man lägger en bedövning med ett lokalbedövningsmedel för att ställa diagnos. Efter detta kommer man till ev behandling med tex kortison eller tuppkam för att bryta den inflammatoriska processen stoppa nedbrytningen i leden o ge den en chans att läka av.
PL

Ja, men man sprutar ju kortison rakt in i leden också, skillnaden är ju bara medlet man sprutar in, tillvägagångssättet är ju detsamma, eller? Det har de iaf varit när vi kolalt upp våra hästar.

Visst tillvägagångssättet är detsamma men ändamålet helt annorlunda jag ville bara beskriva lite mer.
PL

Vet du hur länge det tar för kortisonet att verka?

Det är vanligt att hästen rekommenderas en tids boxvila i direkt anslutning till behandling/diagnos. Sådan är effektiv om den inte avbryts av ""upprymd utevistelse". En boxvilad häst som släpps ut i en större hage och rusar runt, kan göra att behandling och vila är förspilld! Finns tillgång till liten paddock är detta att föredra när boxvilan övergår i utevistelse. Under hur lång tid hästen ska vilas beror främst på graden av skada.

Vilket preparat veterinären väljer att använda beror på diagnosen - är det en inflammation, finns misstanke om infektion, hur svår är skadan, är det första gången hästen har besvär eller inte o.s.v. Det finns ett flertal olika preparat som bekämpar inflammationer.

Hyaluronsyra - "tuppkam"
Hyaluronsyra är namnet på den verksamma beståndsdelen i s k "tuppkam". Att det kallas "tuppkam" är ingen slump, utan ämnet hyaluron utvinns från tuppkammar. Kammarna tas till vara vid slakt. Hyaluronsyra kan också framställas av bakterier. Molekylerna är i dessa preparat inte lika långa, vilket påverkar segheten/trådigheten på vätskan. Vissa studier har visat att effekten blir bättre ju större molekyler man har.

Hyaluronsyra finns naturligt i ledvätskan. Den har anti-inflammatoriska egenskaper och är mycket trögflytande. Dess trögflytande konsistens gör att det efter behandlingen fungerar som tillfällig ledvätskeersättning. Det stimulerar också ledkapseln att bilda ny frisk ledvätska.

PSGAG-preparat
Ett kemiskt alternativ till hyaluronsyra är polysulfaterad glukosaminoglykan (PSGAG). Denna substans liknar delar av ledbroskets egna. PSGAG hämmar ämnen som kan bryta ner ledbrosk, snabbar på nybildningen av ledvätska. Ett sådant läkemedel heter Adequanin vet.

Ett flertal läkemedel finns idag tillgängliga för tillförsel via injektion på annan plats än i leden. Tidigare var veterinären i princip alltid tvingad att injicera i led - ett förfarande som alltid är förenat med risk för infektion av leden.

Kortison
Kortison används för behandling av ledinflammationer såväl genom injektion i leden som för allmän behandling. Kortison har kraftigt antiinflammatoriska egenskaper. Det används ofta i kombination med något av tidigare nämnda hyaluronsryapreparat, eftersom misstankar finns att kortison i höga/täta doser och/eller långtidsbehandlig möjligen kan påverka ledbrosket negativt, och denna bieffekt kan minskas genom detta förfarande. Som antiinflammatoriskt medel finns det dock få preparat som överträffar kortison.

Hejsan alla ni som behandlar era hästar för tex kotledsinflammationer. Oftast till 95% eller mer så sitter inte problemet i kotleden utan i någon muskel. Framkotshältor kommer alltför ofta ifrån dåliga sadlar eller att man sadlat för långt fram, vilket resulterar i att stora muskelgrupper blir ömma och inflamerade och sen avbelastar hästen frambenen. Hältor i bakknän kommer oftast från korset och dess muskler tex efter en sträckning. Jag kollar mina hästar med värmekamera sen samtalar jag med en equiterapeut som masserar stretchar och ser att det inte är kiropraktiskt. Sen tar jag dom till vetrinär med bilder från värmekameraundersökning och vad equiterapeuten hittat. Oftast räcker det med att massera och stretcha hästen och jobba den ett tag från marken i värsta fall om hästen haft det länge behövs ibland även en kortison behandling. Men kolla först vart problemet kommer ifrån! Många hästar skulle nog kunnat repa sig isället för att bli utdömda pga "kotledsinflammationer". ;)

jo, men nu gällde ju frågan just behandlingen, inte förebyggande åtgärder :smirk:

smulan 6 skrev:
Hejsan alla ni som behandlar era hästar för tex kotledsinflammationer. Oftast till 95% eller mer så sitter inte problemet i kotleden utan i någon muskel. Framkotshältor kommer alltför ofta ifrån dåliga sadlar eller att man sadlat för långt fram, vilket resulterar i att stora muskelgrupper blir ömma och inflamerade och sen avbelastar hästen frambenen.;)

Jag håller inte riktigt med. Travarna då? Har man fäst sulkyn för långt fram :confused:
Visst, det är ofta det primära problemet inte sitter i kotorna, men att generellt säga att det är sadeln tycker jag är fel. Det är nog minst lika ofta ryttaren som inte kan rida.

smulan 6 skrev:
Hältor i bakknän kommer oftast från korset och dess muskler tex efter en sträckning.
Enligt flera veterinärer är SI lederna ett överdiagnostiserat område. Rörelsen där är minimal.

smulan 6 skrev:
Jag kollar mina hästar med värmekamera sen samtalar jag med en equiterapeut som masserar stretchar och ser att det inte är kiropraktiskt. Sen tar jag dom till vetrinär med bilder från värmekameraundersökning och vad equiterapeuten hittat. Oftast räcker det med att massera och stretcha hästen och jobba den ett tag från marken i värsta fall om hästen haft det länge behövs ibland även en kortison behandling. Men kolla först vart problemet kommer ifrån! Många hästar skulle nog kunnat repa sig isället för att bli utdömda pga "kotledsinflammationer". ;)

Hur kan du veta att det du ser på värmekamerabilden är den primära skadan??
Undrar en som aldrig dömt ut någon häst pga ledinflammationer...

Cecely skrev:
3. Hur lång tid tar det för kortisonet att verka?

Det är viktigt att hålla hästen stilla/ren och torr runt den behandlade leden främst första dygnet.
Sedan brukar det bli sjukhage/utebox ca 7 dagar. Sedan promenader och igångskrittning/ridning innan jag ökar hagen allt för mycket.

Nu har jag möljigheten att flytta runt sjukhagen så konvalecenten får nytt gräs varje dag och det uppskattas, tror jag.

lucillehornline skrev:
Det är vanligt att hästen rekommenderas en tids boxvila i direkt anslutning till behandling/diagnos. Sådan är effektiv om den inte avbryts av ""upprymd utevistelse". En boxvilad häst som släpps ut i en större hage och rusar runt, kan göra att behandling och vila är förspilld! Finns tillgång till liten paddock är detta att föredra när boxvilan övergår i utevistelse. Under hur lång tid hästen ska vilas beror främst på graden av skada.

Vilket preparat veterinären väljer att använda beror på diagnosen - är det en inflammation, finns misstanke om infektion, hur svår är skadan, är det första gången hästen har besvär eller inte o.s.v. Det finns ett flertal olika preparat som bekämpar inflammationer.

Hyaluronsyra - "tuppkam"
Hyaluronsyra är namnet på den verksamma beståndsdelen i s k "tuppkam". Att det kallas "tuppkam" är ingen slump, utan ämnet hyaluron utvinns från tuppkammar. Kammarna tas till vara vid slakt. Hyaluronsyra kan också framställas av bakterier. Molekylerna är i dessa preparat inte lika långa, vilket påverkar segheten/trådigheten på vätskan. Vissa studier har visat att effekten blir bättre ju större molekyler man har.

Hyaluronsyra finns naturligt i ledvätskan. Den har anti-inflammatoriska egenskaper och är mycket trögflytande. Dess trögflytande konsistens gör att det efter behandlingen fungerar som tillfällig ledvätskeersättning. Det stimulerar också ledkapseln att bilda ny frisk ledvätska.

PSGAG-preparat
Ett kemiskt alternativ till hyaluronsyra är polysulfaterad glukosaminoglykan (PSGAG). Denna substans liknar delar av ledbroskets egna. PSGAG hämmar ämnen som kan bryta ner ledbrosk, snabbar på nybildningen av ledvätska. Ett sådant läkemedel heter Adequanin vet.

Ett flertal läkemedel finns idag tillgängliga för tillförsel via injektion på annan plats än i leden. Tidigare var veterinären i princip alltid tvingad att injicera i led - ett förfarande som alltid är förenat med risk för infektion av leden.

Kortison
Kortison används för behandling av ledinflammationer såväl genom injektion i leden som för allmän behandling. Kortison har kraftigt antiinflammatoriska egenskaper. Det används ofta i kombination med något av tidigare nämnda hyaluronsryapreparat, eftersom misstankar finns att kortison i höga/täta doser och/eller långtidsbehandlig möjligen kan påverka ledbrosket negativt, och denna bieffekt kan minskas genom detta förfarande. Som antiinflammatoriskt medel finns det dock få preparat som överträffar kortison.

Adequanin fick jag av min tyska vet att spruta i muskel på min häst. Fungerar kanonbra!

lundsbo skrev:
Vad är det??
*nyfiken*

Det heter adequan i m. Va ute i stallet och hämtade informationsbladet om det. Det står på tyska.

Wirkstoff: Chondroitinpolysulfat

Stoff oder indikationsgruppe: Glykosaminoglykane

Min veterinär från tyskland sa att det va allmänt " smörjande" för kroppen. Min häst får 5 ml i muskel 1 gång i veckan. Min häst har aldrig varit så fin som när han får detta preparat. Jag frågade även veterinären om jag skulle ge hästen något ledmedel i fodret men han sa att det behövdes inte när man ger detta. Han sa att adequan är det som fungerar bäst. Det är dyrt som poker!

OK!
Det finns alltså fler preparat som ska hjälpa ledbrosket...
Har gett Cartrophen tidigare med gott resultat.
Det kostar ca 340 kr/10 ml som ges 1gn/vecka, vad kostar adequan och hur många veckor ska det ges?
Täcks det av försäkringen?
Tyvärr gör inte Cartrophen det då det bara är godkänt för hund i Sverige... :cry:
Men de ska börja de klinikska studierna på häst nu och det lär väl lösa sig då det är godkänt i massor med andra länder!

lundsbo skrev:
OK!
Det finns alltså fler preparat som ska hjälpa ledbrosket...
Har gett Cartrophen tidigare med gott resultat.
Det kostar ca 340 kr/10 ml som ges 1gn/vecka, vad kostar adequan och hur många veckor ska det ges?
Täcks det av försäkringen?
Tyvärr gör inte Cartrophen det då det bara är godkänt för hund i Sverige... :cry:
Men de ska börja de klinikska studierna på häst nu och det lär väl lösa sig då det är godkänt i massor med andra länder!

Adequan kostar 282 Euro = Ca 2820 kr. Det räcker i 7 veckor man ger 5 ml i muskel 1 gång i veckan. Vet ej om det täcks av försäkringen. Återstår att se. ;)

ja å sen har vi kortison som kostar typ 150kr (om ja inte minns helt galet) per spruta så det är verkligen skillnad på pris på preparaten!!!

Sanette skrev:
Adequan kostar 282 Euro = Ca 2820 kr. Det räcker i 7 veckor man ger 5 ml i muskel 1 gång i veckan. Vet ej om det täcks av försäkringen. Återstår att se. ;)

Då är det ju inte sååå stor skillnad gentemot Cartrophenet...
Undrar vilket som har bäst effekt???
Måste höra med veterinären...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 984
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 111
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II