Victoria Stilwell

Sv: Victoria Stilwell

Vill du utveckla till ett mer givande svar i diskussionen? :)

Jag har helt missat människan, men det kan vara intressant att veta varför du är emot hennes lösningar .

Ah, vad skönt! Nu känns det som att man har en förebild som man kan se på och känna att hennes metoder är ett bra sätt att uppfostra en hund på.
Tack för era svar! :)

Men jag ser gärna flera inlägg med andras åsikter!

Jag tror man ska passa sig väldigt för att se problemlösnings-tv som uppfostrings-tv. Det är ofta helt olika saker. Om man innan man köper hund ser till att läsa någon bok om hundträning, hundens beteende och hur hunden utvecklas från valp till vuxen, eller helt enkelt går en valpkurs sedan, då har man nog en mycket bättre grund att stå på än de flesta som är med i programmen på tv.

För mig handlar hunduppfostran om att lära hunden rätt redan från början. Med en ung hund finns inga problem än, bara olika metoder för att få den att förstå vad som förväntas av den under uppväxten och resten av livet. Med en problemhund har du redan gjort fel, du har redan skapat problem och lösningarna på dem (framförallt det som visas på någon enstaka minut i tv!) är nog sällan lämpliga att ta till som första metod för att lära hunden något.

Kan hända att jag inte sett tillräckligt mycket av Victoria Stilwell, eller bara sett de negativa effekterna av folk som "kan allt" efter att ha sett på tv utan att se det bra, men jag aktar mig noga för att se hund-tvprogrammen som annat än ren underhållning. Vill jag verkligen lära mig något så tar jag hjälp av någon som kan få en bild av mitt och min hunds specifika problem så att man anpassar träningen efter just oss.

Jag tycker inte att VS löser några problem alls!

Hon mutar, avleder, mutar igen, lockar osv osv in absurdum.
Hennes "app-app" med hysteriskt hög och gäll röst känns för mej bara fånigt.

Varför kan vi inte få se lite "normal" dressyr som bygger på social-motivation och samarbete istället för detta galna matande med godis i tid och otid?

Att tjuta "app-app" och tjata "leave it, leave it, leave it" istället för att lära hunden de kommandon ägaren vill att den skall kunna utan tjutande eller tjatande?

Nej... Att himla med ögonen, tjuta, konstant fylla hundarna med godis och "läxa upp" hundägare som att de vore små skolbarn imponerar INTE på mej!

/Swat

Här är en till som inte gillar henne. Har sett några avsnitt och jag tycker hon är rörig och tjatig, inget jag vill ta efter. Dessutom tycker jag hon försöker lösa problem betydligt mer omständigt än det behöver vara.

Jag tycker att det är alldeles utmärkt hundträning för TV. Det må vara en del mutande och lockande, men ibland behöver det inte vara mer avancerat än så. För den som saknar känsla för timing och har svårt att läsa sin hund är det nog det bästa sättet. Hon poängterar dessutom att hundarna måste bli stimulerade, både i kropp och själ!

Jag tycker att det är alldeles utmärkt hundträning för TV. Det må vara en del mutande och lockande, men ibland behöver det inte vara mer avancerat än så. För den som saknar känsla för timing och har svårt att läsa sin hund är det nog det bästa sättet. Hon poängterar dessutom att hundarna måste bli stimulerade, både i kropp och själ!

+1

(tiooooooooo)

Fast vari ligger vitsen med att muta/avleda en hund konstant?
Det sägs ju inte ett enda ord om att dessa mutor skall plockas bort/tonas ner...utan ägarna skall leva sina liv iklädda midjeväskor fyllda med ost/korv! :cool:

Dessutom handlar det ju sällan om "problemhundar" - som jag ser det - utan det är Herr och Fru Svenssons lilla hund som är ouppfostrad och möjligen även en smula uttråkad.

Undrar själv när SVT, Tv4, Tv3 eller Kanal 5 skall våga visa lite bra hundträning som bygger ordning och reda och genuint samarbete på social-motivation där BÅDE belöningar OCH korrigeringar används?!

/Swat

Fast vari ligger vitsen med att muta/avleda en hund konstant?
Det sägs ju inte ett enda ord om att dessa mutor skall plockas bort/tonas ner...utan ägarna skall leva sina liv iklädda midjeväskor fyllda med ost/korv! :cool:

Senaste avsnittet jag såg, om nån lite luddtuss som vägrade bli kammad (bets), bjäbbade konstant för att få som den ville, vägrade gå på promenad utan bara la sig osv - där sa Viktoria flera gånger att godiset skulle tonas ner och fasas ut på sikt.

I övrigt kan jag bara instämma med varenda ord i ditt inlägg, skrev det ju själv men inte lika bra med, att jag inte fattar hur ägarna kan ha låtit hundarna bli sådär bortskämda och få 'problem' med alla sådana där 'vardagssaker'. Men är väl lätt bli hemmablind kanske, spec om det är orutinerade ägare? Fast varför anlitades inte en 'vanlig tränare', långt innan man sökte till TV?

Jag tror tyvärr att det krävs en hel del förkunskaper för att förstå den "bra" hundträningen. Förvisso förstår jag inte vad korrigeringar har med bra träning att göra, men ska man använda det så är det med försiktighet och i precis rätt ögonblick. Att ge samma typ av korrigering vid fel tillfälle och på fel sätt lär bara sabba relationen ännu mer. Av den enkla anledningen så tycker jag att man aldrig bör visa sådant på TV!

Av alla dem jag möter på mina dagliga promenader är det bara två som har tillräckligt med pli på hunden för att inte behöva koppla vid möte. Resterande 20 ekipage lever i olika världar. Ägarna kan inte ens få hunden att lyssna i störningsfri miljö. De verkar ju inte heller särskilt intresserade av att lära sig något själva.

För dig och mig, och alla andra med ett intresse av hund, så är möjligen Victorias metoder lite ineffektiva och tramsiga. Men för de som inte är intresserade så är detta ett sätt som faktiskt gör tillvaron lite drägligare. Det funkar ju till 95 % och de sista 5 kan man kanske leva med. Men framför allt så tror jag att metoden skapar ett större intresse. Ägarna får leka och ha roligt med sina hundar!

Jag tror man ska passa sig väldigt för att se problemlösnings-tv som uppfostrings-tv. Det är ofta helt olika saker. Om man innan man köper hund ser till att läsa någon bok om hundträning, hundens beteende och hur hunden utvecklas från valp till vuxen, eller helt enkelt går en valpkurs sedan, då har man nog en mycket bättre grund att stå på än de flesta som är med i programmen på tv.

För mig handlar hunduppfostran om att lära hunden rätt redan från början. Med en ung hund finns inga problem än, bara olika metoder för att få den att förstå vad som förväntas av den under uppväxten och resten av livet. Med en problemhund har du redan gjort fel, du har redan skapat problem och lösningarna på dem (framförallt det som visas på någon enstaka minut i tv!) är nog sällan lämpliga att ta till som första metod för att lära hunden något.

Kan hända att jag inte sett tillräckligt mycket av Victoria Stilwell, eller bara sett de negativa effekterna av folk som "kan allt" efter att ha sett på tv utan att se det bra, men jag aktar mig noga för att se hund-tvprogrammen som annat än ren underhållning. Vill jag verkligen lära mig något så tar jag hjälp av någon som kan få en bild av mitt och min hunds specifika problem så att man anpassar träningen efter just oss.

Jag håller med dig, det går inte bara att efterapa något man sett på tv och så blir problemen lösta. Håller också med dig om att allra bästa metoden är att lära in från början.

Föredrar däremot VS metoder jämför med till exempel CM eller Fredrik vadhannuheter, svenska hundcoachen..

Som cillamuffins skrev så behöver det inte alltid vara med komplicerat än så, och hennes metoder lär knappast skada en hund så som andra hundtränares metoder kan göra.
Att distrahera en hund en gång för mycket tror jag är mycket bättre än att t.ex. CM-korrigera med en spark vid fel tillfälle.. (inte för att jag någonsin tycker det är bra med en korrigeringsspark, men ni förstår vad jag menar)

Min erfarenhet säger mej dock att 95% av de Svensson-ekipage som kommer till mej INTE vill bygga sin relation till hunden via en magväska fylld av mutor!
Oavsett om det är rena amatörer eller personer/familjer som haft hundar i många år.

För MEJ - och här vet jag att vi ser det HELT olika - så innefattar bra hunddressyyr BÅDE belöningar och korrigeringar!
Jag lär dem som tränar för mej att BÅDE tala om när hunden gör "rätt och fel". Som jag ser det så är det den enklaste och tydligaste vägen för både hund och ägare!

/Swat

Min erfarenhet säger mej dock att 95% av de Svensson-ekipage som kommer till mej INTE vill bygga sin relation till hunden via en magväska fylld av mutor!
Oavsett om det är rena amatörer eller personer/familjer som haft hundar i många år.

För MEJ - och här vet jag att vi ser det HELT olika - så innefattar bra hunddressyyr BÅDE belöningar och korrigeringar!
Jag lär dem som tränar för mej att BÅDE tala om när hunden gör "rätt och fel". Som jag ser det så är det den enklaste och tydligaste vägen för både hund och ägare!

/Swat

Nej, men de har ändå ett INTRESSE av att lära sig att bygga en relation till sin hund från start. Det här är TV, ren underhållningoch då är det väl fasiken så mycket bättre att man mutar hundarna med godis, och folk apar efter det än att de ska alfarulla och hänga sina hundar? Ingen säger att du måste älska det, men du får det att låta som att det är ett jätteproblem att det visas i tv? :confused:

Här är en till som inte gillar henne. Har sett några avsnitt och jag tycker hon är rörig och tjatig, inget jag vill ta efter. Dessutom tycker jag hon försöker lösa problem betydligt mer omständigt än det behöver vara.

Måste man vilja bete sig och ta efter en person på tv, för att man anser att det är just bra tv?

Jag tränar långt ifrån som VS, men jag är glad att hon bryter av mot CM, då program som hans verkar ha alldeles för dåliga influenser på folk.

Men gud.....:grin:

Varför måste det vara ANTINGEN hänga sin hund, slå den med en påk och stampa på den ELLER proppa den full med godis muta den till minsta möjliga prestation?!

Varför är det fel att efterfråga lite normal, vettig hunddressyr på TV?
Där hunden som gör "fel" styrs upp på ett VETTIGT vis och där hunden som gör "rätt" belönas - inte mutas till att utföra minsta lilla sak!

Så, nej jag tycker inte att VS program tillför mer positivitet till de allmänna hundägarna än CM gör!

/Swat

*kl*

Jag håller med om att CMs metoder är lite för hårda i vissa fall för allmänheten att smälta men detta tjatande som VS håller på med kommer ju tjata hål i huvudet på hunden så den inte kommer lyssna alls sen.

Sen håller jag med andra här om att man inte ska muta hunden till att göra något utan man belönar när den gör rätt. Sen behöver det inte alltid vara godis utan ett "bra" tycker jag räcker.

Det som är så jäkla bra med dessa hundprogram är att de förespråkar promenader och motion! Mycket bra :)

Men gud.....:grin:

Varför måste det vara ANTINGEN hänga sin hund, slå den med en påk och stampa på den ELLER proppa den full med godis muta den till minsta möjliga prestation?!

Varför är det fel att efterfråga lite normal, vettig hunddressyr på TV?
Där hunden som gör "fel" styrs upp på ett VETTIGT vis och där hunden som gör "rätt" belönas - inte mutas till att utföra minsta lilla sak!

Så, nej jag tycker inte att VS program tillför mer positivitet till de allmänna hundägarna än CM gör!

/Swat

Jag svarade inte på din efterfrågan om ett vettigt hundprogram (som i dagsläget inte existerar). Jag ifrågasatte din starka reaktion på VS, det verkade så himla illa!

Och vadå "men gud?..:grin:"...Kasst humör idag? :confused:

Det har jag väll inte sagt.

Men jag tycker inte det är bra tv heller om man pratar om utbildande syfte (annat än att hon liksom CM, belyser vikten av motion och aktivering).

Undrar själv när SVT, Tv4, Tv3 eller Kanal 5 skall våga visa lite bra hundträning som bygger ordning och reda och genuint samarbete på social-motivation där BÅDE belöningar OCH korrigeringar används?!

Vad tycker du om Fredde Stéen då *nyfiken*? Det du efterfrågar stämmer väl någorlunda in på honom?

Jag är inte speciellt förtjust i den gapiga och tjatiga Stilwell med sina löjliga kläder a lá dominatrix men jag håller mer er som anser att korrigeringstekniker inte ska läras ut på TV. På det viset är hon bättre än många andra TV-gurus. Vissa av sakerna CM lär ut är ju rent farliga om folk ger sig på att praktisera dem på sina ouppfostrade rottishanar....

Jag skulle önska ett seriöst svenskt program som inte bara handlade om att fixa en massa s k problemhundar utan som tog upp hur man kan jobba på lång sikt med att uppfostra sin hund från valpstadiet. Och även vad man ska tänka på när man väljer ras, presentationer av olika raser och fakta om olika hundsporter m m. Det vore intressant att då låta förespråkare för både lite mer traditionell träning och mjukare träning komma till tals och diskutera hur man som hundägare kan välja sin träningsfilosofi, t ex Jan Gyllensten och Eva Bodfäldt som ju både är mkt bra på sitt sätt (tycker jag).

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 194
Senast: paradiset
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 749
Senast: BIMM
·
Q
Övr. Hund Underliga \"hundmänniskor\" Har ni sökt hjälp av någon hundkunnig människa, tränare, instuktör, som inte alls haft samma uppfattning av...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Qvip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna