Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah, vad skönt! Nu känns det som att man har en förebild som man kan se på och känna att hennes metoder är ett bra sätt att uppfostra en hund på.
Tack för era svar!
Men jag ser gärna flera inlägg med andras åsikter!
Jag tycker att det är alldeles utmärkt hundträning för TV. Det må vara en del mutande och lockande, men ibland behöver det inte vara mer avancerat än så. För den som saknar känsla för timing och har svårt att läsa sin hund är det nog det bästa sättet. Hon poängterar dessutom att hundarna måste bli stimulerade, både i kropp och själ!
Fast vari ligger vitsen med att muta/avleda en hund konstant?
Det sägs ju inte ett enda ord om att dessa mutor skall plockas bort/tonas ner...utan ägarna skall leva sina liv iklädda midjeväskor fyllda med ost/korv!![]()
Jag tror man ska passa sig väldigt för att se problemlösnings-tv som uppfostrings-tv. Det är ofta helt olika saker. Om man innan man köper hund ser till att läsa någon bok om hundträning, hundens beteende och hur hunden utvecklas från valp till vuxen, eller helt enkelt går en valpkurs sedan, då har man nog en mycket bättre grund att stå på än de flesta som är med i programmen på tv.
För mig handlar hunduppfostran om att lära hunden rätt redan från början. Med en ung hund finns inga problem än, bara olika metoder för att få den att förstå vad som förväntas av den under uppväxten och resten av livet. Med en problemhund har du redan gjort fel, du har redan skapat problem och lösningarna på dem (framförallt det som visas på någon enstaka minut i tv!) är nog sällan lämpliga att ta till som första metod för att lära hunden något.
Kan hända att jag inte sett tillräckligt mycket av Victoria Stilwell, eller bara sett de negativa effekterna av folk som "kan allt" efter att ha sett på tv utan att se det bra, men jag aktar mig noga för att se hund-tvprogrammen som annat än ren underhållning. Vill jag verkligen lära mig något så tar jag hjälp av någon som kan få en bild av mitt och min hunds specifika problem så att man anpassar träningen efter just oss.
Min erfarenhet säger mej dock att 95% av de Svensson-ekipage som kommer till mej INTE vill bygga sin relation till hunden via en magväska fylld av mutor!
Oavsett om det är rena amatörer eller personer/familjer som haft hundar i många år.
För MEJ - och här vet jag att vi ser det HELT olika - så innefattar bra hunddressyyr BÅDE belöningar och korrigeringar!
Jag lär dem som tränar för mej att BÅDE tala om när hunden gör "rätt och fel". Som jag ser det så är det den enklaste och tydligaste vägen för både hund och ägare!
/Swat
Här är en till som inte gillar henne. Har sett några avsnitt och jag tycker hon är rörig och tjatig, inget jag vill ta efter. Dessutom tycker jag hon försöker lösa problem betydligt mer omständigt än det behöver vara.
Men gud.....![]()
Varför måste det vara ANTINGEN hänga sin hund, slå den med en påk och stampa på den ELLER proppa den full med godis muta den till minsta möjliga prestation?!
Varför är det fel att efterfråga lite normal, vettig hunddressyr på TV?
Där hunden som gör "fel" styrs upp på ett VETTIGT vis och där hunden som gör "rätt" belönas - inte mutas till att utföra minsta lilla sak!
Så, nej jag tycker inte att VS program tillför mer positivitet till de allmänna hundägarna än CM gör!
/Swat
Undrar själv när SVT, Tv4, Tv3 eller Kanal 5 skall våga visa lite bra hundträning som bygger ordning och reda och genuint samarbete på social-motivation där BÅDE belöningar OCH korrigeringar används?!