Victoria Stilwell

Sv: Victoria Stilwell

*Kl*

Jag tror att en avgörande skillnad är synsättet. Jag själv använder både mutor, avledning, korrigering och regelrätt bestraffning när jag tränar min/a hundar. Beror helt på hund och problem vad jag väljer. Skulle jag försökt lära Viktor vissa saker med godis/avledning hade jag behövt säga upp mig från jobbet för att sitta och mata honom med godis/kasta bollar åt honom, medan skulle jag försökt med mer handfasta/hårdare metider på greyhoundarna att lära sig vissa saker skulle de blivit mentala vrak.

Men oavsett lära osv - så SYNSÄTTET måste skilja för hundägare. Jag ser ju dagligen hussar och mattar som promeneras av sina hundar. Dvs först kommer en hund som draaar i kopplet, en kommer husse/matte efter. JAG får SPUNK på hundar som drar i kopplet, och för mig är det alltså viktigt att hunden inte lär sig att det är okej att dra. Oavsett om det är en luddtuss eller en stor hund. Men helt uppenbart finns det massor av hundägare därute som INTE störs av att hunden drar i kopplet. Eller som störs av att hunden 'stryper' sig själv - och köper en sele.. Men som inte gör något åt dragandet, och säkerligen gärna skulle ha en hund som inte drog omd et fanns tabletter för sånt - men som inte anser det 'värt' att lägga energi på att få bort det.

Sen finns det de som störs av dragandet, men inte har lust (?) att lägga energi på det, och köper en Halti eller ett CM-halsband eller annan 'attiralj' och endera låter hunden dra runt dem i den, eller får en hund som inte drar när attiraljen är på, men som eg inte lärt sig dra i kopplet (dvs ta bort haltin och hunden drar).

Samma sak syns ju i det mesta, hundar som inte kan möta andra hundar utan att få spunk, hundar som går i totalspinn i veterinärens väntrum, hundar som tigger genom att gny etc etc. För en hundägare är det så nervpåfrestande att det inte är ett alt att ha det så, för en annan hundägare är det inte ett problem och för en tredje hundägare är det ett problem men för jobbigt att lägga tid och energi på, men en quick-fix vore trevligt.

Och jag TROR, men observera TROR, att de som 'hamnar på TV' är den sista kategorin. De som upplever vad hunden nu har för oönskat beteende som besvärande, men som inte har tid/tålamod/energi att träna bort det, utan vill ha en quick-fix. När den inte fungerar och/eller mängden besvärande beteenden blir för stor - då vänder man sig till TV-hundtränaren, och hoppas att h*n ska fixa problemet på en vecka..

(Och, om jag slapp vara med i TV, och någon hundtränare sa sig kunna få den svarta odågan att sluta jaga mina odågor till katter på en vecka, så - var anmäler jag mig? :devil: Så jag förstår ju hur det 'går till' med de dä'r hundägarna i kategorin nämnd ovan, men ändå.. )

Senast ändrad:

MrsScabtree: Jag har alltid kasst humör ock kort stubin.

Är dessutom så anti att dessa "köttbullekastare" alltid ses som ett bra alternativ till dem som "går över gränsen" åt andra hållet.

För mej är de lika goda kålsupare VS och CM. Båda påstår att deras väg är den enda rätta vägen för att komma till rätta med diverse problem.

Visst...om man tar på den frustrerade hunden en sele istället för halsband som den är van och tvångsmatar den med korv så kanske den - så länge den är hungrig - kan ignorera mötande hundar...men sedan då...?

Och det samma gäller ju halsband upphissade bakom hundens öron...

Hundar far knappast illa av VS hantering, men gör det det hela till ett bra "hunderhållnings-program" för det?

Sanna M: Har inte sett Freddes program... Men kör han lite fingertoppskänsla och både styr upp och förstärker positivt så låter det ok för mej.

/Swat

Sanna M: Har inte sett Freddes program... Men kör han lite fingertoppskänsla och både styr upp och förstärker positivt så låter det ok för mej.

Hm nja, det var ju det där med fingertoppskänslan ;) I mitt tycke saknar han den, jag var nyfiken på vad du tyckte. Jag tycker alltså inte att hans program är bra.

Jag tror man ska passa sig väldigt för att se problemlösnings-tv som uppfostrings-tv. Det är ofta helt olika saker. Om man innan man köper hund ser till att läsa någon bok om hundträning, hundens beteende och hur hunden utvecklas från valp till vuxen, eller helt enkelt går en valpkurs sedan, då har man nog en mycket bättre grund att stå på än de flesta som är med i programmen på tv.

Det där tror jag är en viktig aspekt. Jag blir lika bra hundtränare av hund-tv som jag blir på att bygga hus av att se alla avsnitt av "Äntligen hemma".

Typ inte alls.

Fast jag gillar Victorias bil...

Hm nja, det var ju det där med fingertoppskänslan ;) I mitt tycke saknar han den, jag var nyfiken på vad du tyckte. Jag tycker alltså inte att hans program är bra.

I ett avsnitt så fick Fredrik hjälpa en tjej som hade problem med ett bruks-moment, då briljerade han. Sen la han sig på en hund som inte villa klippa klor, då sjönk han i mina ögon. Han borde ha en bruks-lydnads-show, fast det vill kanske inte folk titta på.

För mej är de lika goda kålsupare VS och CM. Båda påstår att deras väg är den enda rätta vägen för att komma till rätta med diverse problem.
/Swat

Fast det är väl just därför de använder sig av just de metoderna? Konstigt vore det ju annars. DE är ju själva helt säkra på att just deras sätt är den rätta vägen, annars hade de nog inte tagit på sig att medverka i TV-programmen. Hur skulle det se ut om VM helt plötsligt gör en alfa-rullning på en hund, eller hänger upp den i kopplet? Eller om CM skulle börja mata köttbullar och tjata på hundarna?

Du är ju själv lika säker på att ditt sätt är den enda rätt vägen, för det fungerar för dig. Gör det dig till en lika god kålsupare som dem?

Jag säger inte att man inte ska ifrågasätta olika träningsmetoder, men alla är vi ju saliga i vår tro.

I ett avsnitt så fick Fredrik hjälpa en tjej som hade problem med ett bruks-moment, då briljerade han. Sen la han sig på en hund som inte villa klippa klor, då sjönk han i mina ögon. Han borde ha en bruks-lydnads-show, fast det vill kanske inte folk titta på.

Det jag tycker är det allra sämsta med honom är att han alltid tar över folks hundar för att korrigera dem. Det är aldrig en bra metod, oschysst både mot hunden (som blir nertryckt psykiskt och/eller fysiskt av en person den inte har en relation till) och hundägaren (som känner sig klantig som inte klarar av sin egen hund).

Om nu en korrigering nödvändigtvis ska utdelas eller en hund ska hanteras handgripligen (t ex hållas fast för kloklippning) så tycker jag att ägaren ska coachas att göra det själv i så fall.

Målgruppen för en bruks-lydnads-show är nog inte så stor nej ;) Och om det skulle göras en sån finns det ju många som har uträttat betydligt mer på tävlingsbanan än FS som skulle kunna göra den (Maria Brandel f d Hagström t ex, eller Kenth Svartberg) :p

Måste vara trist att känna så!

Jag kan absolut förstå att man inte samtycker med henne metoder, jag har över huvud taget inte sagt att du måste tycka att det är bra. Jag blir mest förvånad över hur man kan tycka att något tämligen harmlöst kan vara så oerhört provokativt och verkligen tända på alla cylindrar. Jag hade som sagt inte tränat som henne, men jag tycker att det ären märklig sak att gå i taket över.

Jag tycker inte att VS löser några problem alls!

Hon mutar, avleder, mutar igen, lockar osv osv in absurdum.
Hennes "app-app" med hysteriskt hög och gäll röst känns för mej bara fånigt.

Varför kan vi inte få se lite "normal" dressyr som bygger på social-motivation och samarbete istället för detta galna matande med godis i tid och otid?

Att tjuta "app-app" och tjata "leave it, leave it, leave it" istället för att lära hunden de kommandon ägaren vill att den skall kunna utan tjutande eller tjatande?

Nej... Att himla med ögonen, tjuta, konstant fylla hundarna med godis och "läxa upp" hundägare som att de vore små skolbarn imponerar INTE på mej!

/Swat

Har sett henne ett par gånger och jag håller med Swat! Blir bara irriterad av att se henne:p

Jag har följt denna serie i några år, precis som med Cesar Millan, och måste erkänna att jag gillar det jag ser. Hittills så håller jag med om metoderna Victoria använder och sättet hon gör det på. Vilket betyder inte jag kommer använda ALLA metoder på min framtida hund, men det hjälper att få lite inspiration och se hur andra människor tacklar hundproblem.

Jo flooding är nog alltid fel enligt modern forskning, kan ge resultat men försvårar oftare problemen, vilket kan man inte veta innan.
Säg att du är skiträdd för spindlar, skulle du då tycka att det vore ok att stängas in i ett rum fullt med spindlar till du antingen blev botad eller psykfall?
PL

Nej - jag undviker gärna spindelrummet. :o Jag använde termen fel, tänker mer på när jag varit och miljötränat lillfjollan - går och sätter mig på en bänk i Stora Varuhuset och låter vovve upphetsat hoppa/nosa/titta/uppleva tills hon varvat ned och sitter och glor lugnt. Inte som metod för rädsleövervinning.

Jag tror att en avgörande skillnad är synsättet. Jag själv använder både mutor, avledning, korrigering och regelrätt bestraffning när jag tränar min/a hundar. Beror helt på hund och problem vad jag väljer.

Håller med om ovan.

Jag skulle inte betala pengar för att träna för Victoria S, ser inte att hon kommer med någonting direkt nytt eller särskilt omskakande. Däremot är det enkel och stillsam träning för den som inte kan så mycket. Ser som sagt ingen skada alls i det hon gör.

Sedan om man stör sig på hennes kläder, eller röstton... tja, det har väl inte så mycket med träningen att göra, om än med underhållningsupplevelsen. Lite som att säga att CM är duktig med hundar för att han har fina vita tänder. Det ÄR ju tv-underhållning. Vore det ett seriöst hundträningsprogram hade man väl först och främst inte använt sådana spån till hundägare... utan människor som faktiskt tränade med sina hundar. Inte grundläggande vardagslydnad av typen vovve får inte äta upp soffan/grannens barn/andra hundar/skogens alla igelkottar.

Ser gärna ett seriöst hundprogram i TV... :) Liksom jag gärna ser ett seriöst hästprogram - ej riktat till barn, och ej med två tredjedelar av programtiden fylld med vyer över Skåne eller diskussioner om vem är bästis med vem.

Nej - jag undviker gärna spindelrummet. :o Jag använde termen fel, tänker mer på när jag varit och miljötränat lillfjollan - går och sätter mig på en bänk i Stora Varuhuset och låter vovve upphetsat hoppa/nosa/titta/uppleva tills hon varvat ned och sitter och glor lugnt. Inte som metod för rädsleövervinning.

Haken med den metoden tycker jag är att det är så lätt att hunden lär sig att det är okej att gå upp i varv - först? Så tycker du det fungerar i längden, alltså sen när du sätter hunden i samma situation, är det lugnt direkt då?

Ja, det är lugnt så gott som direkt. Samma sak med bussåkning, som är skitspännande i början. Efter ett tag kopplar de att inget spännande händer, och lägger sig och sover - nästa busstur lägger de sig direkt. Jag har varit väldigt nöjd med den typen av invänjning. Men visst, det kan säkert finnas individer som hetsar.

Jag förstår inte varför du anser att jag "Gått igång på alla cylindrar"?

Min första kommentar var att jag inte gillade VS, någon bad om ett förtydligande och fick det... Sedan blev jag lite less och skrev ett "Men gud...:grin:"-inlägg.

Kivina: Skillnaden mellan VS, CM och många andra dressörer/tränare/instruktörer är att VS och CM "snöat in" på var sitt spår.
VS tjuter app-app och tvångsmatar med godis, CM hissar upp halsbandet, tröttar ut fysiskt och psst:ar.

Många andra är mycket mer varierade i sitt tänk!
Varför inte visa att det går att använda både godisbelöning, koppelkorrigering, kamplek, bus, röstkorrigeringar osv osv beroende på vad som passar den aktuella hunden i den aktuella situationen.
Visst blir vi alla saliga i vår egen tro, men det är STOR skillnad på om denna tro är smal som en sytråd eller bred som en fyrfilig motorväg!

/Swat

Är dessutom så anti att dessa "köttbullekastare" alltid ses som ett bra alternativ till dem som "går över gränsen" åt andra hållet.

Men det säger väl sig självt att det är bättre att muta och avleda än att sparka och strypa! :confused: Eftersom detta sker i kombination med att ägarna råds av Stillwell till motion och träning så är det bättre att avleda en hunds frustration/osäkerhet med mutor (för novisägare) än att sparka hunden till lydnad på samma villkor.

Stillwells metoder är mycket mera humana och etiska jämfört med CM. Att avleda ex. en understimulerad hund genom köttbullar är klart att föredra än att hota/sparka den, under premisserna att hunden ska i framtiden aktiveras och promeneras efter dess behov. En hund får inte ont av en köttbulle, kvävs inte av en köttbulle och alfarullas inte av en köttbulle. Så jovisst är köttbullekastarna ett bra alternativ mot dem som går över gränsen, no contest!

Ser gärna ett seriöst hundprogram i TV... :) Liksom jag gärna ser ett seriöst hästprogram - ej riktat till barn, och ej med två tredjedelar av programtiden fylld med vyer över Skåne eller diskussioner om vem är bästis med vem.

På tal om, vad gillar ni det finska tv-programmet, mer än bara ett husdjur?
Sänds en avig tid tror jag, för jag har bara lyckats se delar, men det jag sett gillar jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 191
Senast: paradiset
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 749
Senast: BIMM
·
Q
Övr. Hund Underliga \"hundmänniskor\" Har ni sökt hjälp av någon hundkunnig människa, tränare, instuktör, som inte alls haft samma uppfattning av...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Qvip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna