Victoria Stilwell

Asko

Trådstartare
Jag erkänner att jag var en av de som såg på Cesar på tv, även om jag i början tyckte att det var underligt med de småsparkarna in i sidan på hundarna så tänkte jag ju att han var en erkänd hundtränare. Tills jag såg hans namn bespottas här på Bukefalos :p

Men nu tittar jag också på ett annat program på tv - "It's Me or the Dog" med Victoria Stilwell. Jag har ju läst om att positiv träning är en väldigt bra träningsform att använda och det tycker jag låter bra mycket bättre än att vara "alphan" i flocken. Nu har jag dock inte sett denna form av träning i verkligheten och läste på hennes (Victorias) hemsida att hon tränar hundarna i programmet med positiv träning - nu undrar jag om detta stämmer? Har ni sett programmet och tycker att det är positiv träning?

För övrigt - vad tycker ni om programmet "It's Me or the Dog"?
Jag skulle vara väldigt tacksam för era åsikter! :bow:

Sv: Victoria Stilwell

Jag har sett flera avsnitt och jag måste säga att de avsnitt jag sett gillar jag :)
Hon berömmer hela tiden, jobbar hela tiden med positiv förstärkning, inga rullningar, sparkar i sidan, hänga i koppel osv.
Även hon bemöter också ägarna på ett bra sätt och kan tala om för dom att "hallå, såhär fungerar det inte att ha det".
Som jag upplever det jobbar hon verkligen med hunden hela tiden, anpassar träning efter individ (något jag tycker CM misslyckas totalt med).

Så ska jag välja väljer jag henne alla gånger framför Cesar!

Jag gillar Victoria, hon är kreativ och har ett trevligt, ärligt sätt. Som alla andra hundprogram är det mycket quickfix i själva programmet, men jag gillar att hon jobbar både med positiv förstärkning och faktiskt också med korrigeringar och tajming.

Jag har sett rätt många avsnitt och tycker hon är så mycket bättre än Cesar, även om jag i början tyckte han var helt ok. Hon säger till ägarna som det är och om dom verkligen borde ha kvar hunden eller inte, vilket jag tycker är nödvändigt att göra istället för att hålla tyst. Hon låter inte hunden `skena iväg´ innan hon säger till dom. Använder positiv förstärkning, anpassar träningen efter hunden. Senast idag så gav hon ju en liten kick åt Cesars håll, om att allt snack om att vara alfa och dominera sina hundar är en uråldrig metod som bevisat sig bristfällig. Om hunden inte är `färdigtränad´ (om den nu hinner bli det, eller kan under programmets gång) när programmet är slut så beror det väldigt många gånger på att ägarna inte tränar sina hundar efter att hon åkt.

Jag tycker hon är helt superbra på alla de möjliga sätt! Hon har ett speciellt lugn, är bestämd och hon speglar otroligt mycket av mitt eget sätt att träna hund. Hennes metoder är inte speciellt invecklade utan snarare åt andra hållat, väldigt enkla. Men varför tjorva till det om de enkla fungerar?

Jag blir alltid glad av att se hennes program... Och får lust att flytta till England och börja prata lika fränt som hon ;)

Det finns ju alltid saker att kritisera om man vill :p - men jag gillar Victoria Stilwell. Som tv-hundtränare visar hon på väldigt enkla metoder som vanligen ger utmärkta resultat för sällskaps- och hobbyträningsvovvar. Det är positivt, med fokus på att göra det enkelt för hunden att slappna av, göra rätt, och få beröm (mkt godis, en del lek, en del gos).

Hon är tydlig och klar emot hundägarna tycker jag. Hon förklarar utförligt varför hon inte rekommenderar elhalsband/citronella halsband/stackel etc. Förklarar även hur stress påverkar hunden, och vilka kroppsliga reaktioner hunden får av olika träningsmetoder. En helt annan ingång än ex CM, om vi nu ska dra in honom.

Sedan är det väldigt mycket godis, och väldigt mycket avledning. Men jag har aldrig sett någon hund må dåligt av att få korvbitar kastade åt sig. Däremot har jag sett hundar må dåligt av att slängas i marken, bli upplyfta i strypkedja e t c. Som tv-tränare för allmänheten är hon jättebra, vem som helst med en minimum av känsla kan använda hennes metoder och få en positiv och vardagslydig vovve.

Ah, vad skönt! Nu känns det som att man har en förebild som man kan se på och känna att hennes metoder är ett bra sätt att uppfostra en hund på.
Tack för era svar! :)

Men jag ser gärna flera inlägg med andras åsikter!

Senast ändrad:

Man kan se den varje vardag (tror jag) kl 14.00 på kanal 3 :)

Den finns ju inte på deras webTV? (Har inte TV - och absolut inte tid att titta mitt på dagen;))

Det vet jag inte, men det kan vara värt en blick mot tv3s hemsida för att ta reda på det :D

Ofta reagerar jag mest på att hundägarna först låtit det gå så långt, och att de inte sett lösningen själv ;) Men jag har inget emot V S metoder alls. De är som redan sagts basics, konsekventa/lättbegripliga för hunden och det är generellt positiv träning.

Jag funderar dock ofta på hur vissa av hundarna i Ceasars program skulle reagerat på Victorias träning och omvänt. Jag är dock inte superförtjust i Ceasar heller. Han är vettig i mycket (välmotionerade hundar osv, att inte kela med eller ge en hund uppmärksamhet när den inte sköter sig etc), men jag gillar inte ryckandet osv. VISSA hundar tål det utmärkt, men många hundar gör det inte.

Men för 'vardagsproblem för vardagshundägare' tycker jag VS är/verkar utmärkt. Å andra sidan känns det som 99% av deltagarna kunde klarat sig lika bra med en valfri bok om hunduppfostran, grundlydnad och grundträning :devil: Men är väl lite så till mans, att det är ltt att inte se den självklara lösningen - inte se skogen för alla träden.

http://positively.com/

Här är hemsidan, det finns en del videos men jag vet inte om de har hela avsnitt upplagda. Annars kan man hitta dem på nätet och ladda ner dem. Jag har också svårt att följa serien ordentligt då den sänds mitt på dan...

Jag funderar dock ofta på hur vissa av hundarna i Ceasars program skulle reagerat på Victorias träning och omvänt. Jag är dock inte superförtjust i Ceasar heller. Han är vettig i mycket (välmotionerade hundar osv, att inte kela med eller ge en hund uppmärksamhet när den inte sköter sig etc), men jag gillar inte ryckandet osv. VISSA hundar tål det utmärkt, men många hundar gör det inte.

Har också funderat på det. Men CM har ju mer inställningen att provocera fram det oönskade beteendet och sedan straffa bort det, resp använda flooding (måste inte alltid vara fel). Victoria börjar i en helt annan ände, har svårt att se att hon skulle låta det gå så långt som CM (medvetet) gör. Det är ju ungefär samma hundar de båda tränar, sällskapshundar - ibland av bruksraser - som bara går hemma och ska agera mjukisdjur.

Jag gillar henne, och anser att ska man visa hundträning på tv så ska det vara i just hennes positiva anda. Folk lär sig bara dumheter, av att se dumheter.

Jo, absolut. Fast - det kanske kan vara jag som råkat se sådana program dock, jag följer ju inte utan kollar lite 'nu och då' - Viktoria har haft mer 'dra i kopplet, bjäbba, hoppa och vägra bli kammad'-hundar och Ceasar haft mer 'mitt hus, min säng, min värld och jag försvarar det'-hundar, när jag tittat.

Det jag känt att skulle varit intressant att se vad Viktoria skulle gjort och hur det skulle fungerat med den arga pitbullen (för att göra ett karikatyrexempel) som helt tagit över. Ceasar har jag ju faktiskt sett några mer milda hundar, sett både en rädd för brödrost och en rädd för poolen (där kan vi snacka flooding) när jag tänker efter.

Jo flooding är nog alltid fel enligt modern forskning, kan ge resultat men försvårar oftare problemen, vilket kan man inte veta innan.
Säg att du är skiträdd för spindlar, skulle du då tycka att det vore ok att stängas in i ett rum fullt med spindlar till du antingen blev botad eller psykfall?
PL

Risken är att CM förvandlar den arga pitbullen till en tickande bomb som blir riktigt farlig den dagen den den får ett stimuli som är starkare än rädslan CM inpräntat.
VS metoder kanske inte fungerar om det gått för långt men man behöver ju inte till varje pris rädda livet på alla farliga hundar.
PL

Ja, jag menade inte att CMs metoder var de rätta för pitbullen. Eller, CM kan antagligen hantera pitbullen, men familjen som 'ska göra som CM gör' är en annan femma.

Sen har jag också reagerat på att Ceasar ofta 'peppar' hundarna, kanske för det ska se värre ut än det är och lösningen mer dramatisk. Kanske inte pitbullen som tagit över, men andra. Man kan få rätt många hundar att låta illa, göra fula grimaser och nafsa/hugga i luften om du peppar upp dem. Jämfört med om man tar samma hund, och istället ser till att avleda den så den inte varvar upp mer, och istället för att som CM gör korrigera (bestraffa) beteendet, istället för som VS gör skapa en annan impuls på samma stimuli.

Skulle jag söka för 'min hund som hoppar när det kommer främmande', så om man peppar honom så både hoppar han, river huset och när det 'slår över' så stress-nafsar han i folks kläder och händer. Jämfört med om man avleder (godis på mattan), eller skapar en annan respons på samma stimuli (folk kommer - hund sätter sig ner och väntar - folk hälsar. Hund hoppar = ingen hälsar). Helt beroende på vad man 'gör' efter att ha sett grundproblemet så kommer det ju se ut som två olika hundar, i ena fallet en stor, stark brukshundsras som är farligt nära att helt tappa koncepterna och är totalt utom kontroll - i andra fallet en stor, stark och glad hund som behöver lite hjälp att behärska sig men fattar på 4 - 5 repetitioner vad som är önskvärt och (be)lönande beteende. Och känns som Ceasar gärna vill 'visa' alternativ ett - kanske för det ser 'häftigare' ut att sen lösa det på en pisskvart..

Men skulle mest vara nyfiken på vad/hur Viktoria skulle göra just med en sådan där som verkligen tagit över (och enligt mig är farligt nära att ha förbrukat sin rätt att leva, lite beroende på om det 'bara' är att den är feluppfostrad eller om det mer är fel i den mentala konstitutionen)? Rekommendera avlivning, samma metoder som i lindrigare fall, eller byta metod?

För oavsett metod - så jag personligen tror inte på samma metod för alla hundar och alla problem. Vissa hoppande hundar t ex fungerar fint att avleda med godis eller helt enkelt bara ignorera. Andra skiter väl i godiset, och hoppar lika glatt på människa som står med ryggen emot. SÅ jag tror inte på 'godisavledningsträning' i alla lägen t ex. Lika lite som jag tror på korrigeringsträning i alla lägen. Och det känns som både CM och VS lite via TV-programmens klippning och fall, hamnat i varsitt fack och löser 'varsina' typ-problem. Där CM mer har de hundar som visar aggressivitet och VS mer 'bara' sjukt bortklemade och ouppfostrade hundar. Och skulle gärna se mer spridning på fallen och se om de envist körde samma metod ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 194
Senast: paradiset
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 749
Senast: BIMM
·
Q
Övr. Hund Underliga \"hundmänniskor\" Har ni sökt hjälp av någon hundkunnig människa, tränare, instuktör, som inte alls haft samma uppfattning av...
Svar
13
· Visningar
1 988
Senast: Qvip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna