Vic Tim Rocket

E

Eko

Hej,
Undrar hur Rockets avkommor blir i temperament och exteriör? Jag letar westernhäst och var och varannan häst är efter Rocket.
Är det någon som har en avkomma undan Rocking Coin Collector?
/S

Sv: Vic Tim Rocket

Hola,

De jag har sett är ganska lika, deras rörelsemönster, stil och attityd påminner om varandra.

Alla avkommor jag träffat efter VTR har varit goda allroundhästar med gott lynne. Lätthanterliga.

Har dock bara ägt en själv. Ses på min avatar....

mvh Eva

Vi hade en paintkorsning som va efter Vic Tim. En väldigt trevlig häst när man väl hade gjort upp vem som bestämde. Dom e ganska hårda i huvudet men får man dem med sig e dom underbara.:bump:
Skulle råda dig att röntga en sådan häst vid köp då flera avkommor tagits bort ganska tidigt pga mysko grejer i benen.

Vi hade en paintkorsning som va efter Vic Tim. En väldigt trevlig häst när man väl hade gjort upp vem som bestämde. Dom e ganska hårda i huvudet men får man dem med sig e dom underbara.:bump:
Skulle råda dig att röntga en sådan häst vid köp då flera avkommor tagits bort ganska tidigt pga mysko grejer i benen.

eh? Hårda i huvudet?
Skämtar du?

Jag känner till en som hade problem med ett bakben och togs bort.

Hej,
Vet du mer om vad det är för problem med bakbenen.
Den hästen jag tittade på idag upplevde jag som väldigt stum i bakbenen. Ville inte så gärna trava och studsade mycket i galoppen.
Men jag är inte van vid westernhästar/paintar och dessutom var hästen ganska otränad så jag trodde det var därför.
Mvh
Susanne

Hästen i fråga var min arbetskamrats dotters häst. Tror det var någon lös benbit som satt tilllräckligt dumt till att det inte gick att göra nått.

:idea: men nu när jag skriver detta så drar jag mig till minnes att en bekants bekant tog bort en unghäst efter VTR då den brutit sitt ena bakben.. Men det räknas väl inte riktigt...

Man får inte glömma att mamman neddärver oxå så man kan inte bara skylla på hingsten jämt.
Sen är de ju även så att en del kombinationer inte passar ihop. Man får ju se till hur stona är i huvet innan man väljer hingst, hårt sto väljer man inte hård hingst på och nervigt sto tar man inte nervighingst på.
Många människor har för lite erfarenhet och tänker inte på sånt utan ser bara till resutat och färg och de kan man INTE göra.;)

Har en korsning e: VTR som är 1 år. Mjukare häst har jag aldrig träffat på i den åldern. Lätthanterlig, lättlärd och kärvänlig. Hur okomplicerad som helst.

Hej !
Jag har 2 st ston efter vtr , båda är 5 år i år .
Den ena är triangelmärkt efter en skada (stängsel) när hon var 2 år .
Hon är snäll ,lite hård . En fantastisk mamma .
Hennes mamma var visst också lite tuff .

Den andra jag har är helt fantastisk , snäll , mjuk ,duktig .
Bara tuff när hon ska ex när man tränar på kor .
Väldigt lätt för sig . Hennes mamma är också super trevlig .
Hon har fått det mesta från sin mamma .

Inga av dessa har några som helst problem med ben eller något annat för den dellen heller .

Jag har ett sto efter Vic Tim Rocket, hon är 5 år och en härlig häst med en stor personlighet. Envis men lätthanterlig. Hon är stabil och orädd men inte hård.
Det går att se henne på http://blogg.aftonbladet.se/9478

Tänk på att VTR har lämnat otroligt många avkommor och att alla kan inte bli felfria, det är omöjligt när det gäller levande varelser. Om några har haft problem med sina ben så betyder det inte att alla har det. Dom har ju en Mamma också.

Jag har själv sysslat med hunduppfödning och vet hur snabbt ett rykte kan startas, om en enda avkomma har nåt fel så har alla det...och det är alltid Pappans fel........

Hej

Jag har träffat på 3st vtr avk och de är helt ok i kroppen men inte i knoppen:crazy:
Det är tre olika ägare och tre olika ston med, men så har jag hört att de som fått grepp om hur de funkar har varit jätte nöjda :smirk:

Hej.
Min förra häst som jag och min mamma köpte för några år sen nere i småland hade jag bara i 1 månad och några dagar sen tog vi bort honom. Han hade också en lös benbit i ena bak benet.
Ligger de i släkten hos VTR? Chifen gick igenom besiktningen och så men började hoppa på 3 ben efter bara 3 veckor hemma hos oss.

Hej.
Min förra häst som jag och min mamma köpte för några år sen nere i småland hade jag bara i 1 månad och några dagar sen tog vi bort honom. Han hade också en lös benbit i ena bak benet.
Ligger de i släkten hos VTR? Chifen gick igenom besiktningen och så men började hoppa på 3 ben efter bara 3 veckor hemma hos oss.

Aha!
Den häst jag tidigare nämde i tråden med brutet ben var Chiefen. Enligt en gemensam bekant till oss hade jag fått uppfattningen att han hade ett brutet ben och att det var en gammal skada pga yttre våld som läkt fel/självläkt som gick upp. Jag kanske har fel.
Var det ni som ombesörjde besiktningen eller var det säljaren?

Jag träffade Chiefen, han var en fruktansvärt misskött häst innan han köptes av er. Han stod under lång tid tillsammans med två andra hästar i en alltför liten box.
En av de andra hästarna köpte jag. Han ses på min avatar, han blev en mycket bra ridhäst med fina och hållbara ben.

Mvh Eva

OOOOPS... blev visst fel..

Senast ändrad av en moderator:

eh? Hårda i huvudet?
Skämtar du?

Jag känner till en som hade problem med ett bakben och togs bort.

hEJ HEJ JAG HAR HAFT EN VTR avkomma som nämns av min syster i inlägget han var en underbar häst att hantera för allt och alla snäll.. men väldigt hård i huvet!! Han hade en medfödd skellet skada som förstödrde patella ligament samt minisken i knät.. så 8 år gammal fick han fara till de gröna ängarna :(

Sen vet jag fyra andra VTR förutom min egen som är borttagna pga av diffusa fel i benen!! Där jag känner ägarna i fråga så det är inget påhitt!

Jag personligen skulle kunna köpa en VTR avkomma igen men skulle röntga den även om den är bebis.. det blir ju så när man varit med om det! Skulle även rekomendera andra till det!! Det är en ganska billig försäkring med tanke på att det är ganska smärtsamt att ta bort sin häst!!

Sen skall man ju veta att VTR är väldigt hårt avlad för att bli homzygot så det finns t,ex en o samma hingst på 3-4 ställen i hans stam... Då kan det lätt bli defekter hos avkommorna!!

Men i övrigt är det ofta väldigt vackra rejäla hästar fina kraftiga ben!

Sen är ju VTR själv en tuff häst i huvudet, men han är snäll..
Tuff är inte det samma som dum o elak utan en häst med myxket egen vilja snarare..

hEJ HEJ JAG HAR HAFT EN VTR avkomma som nämns av min syster i inlägget han var en underbar häst att hantera för allt och alla snäll.. men väldigt hård i huvet!! Han hade en medfödd skellet skada som förstödrde patella ligament samt minisken i knät.. så 8 år gammal fick han fara till de gröna ängarna :(

Sen vet jag fyra andra VTR förutom min egen som är borttagna pga av diffusa fel i benen!! Där jag känner ägarna i fråga så det är inget påhitt!

Jag personligen skulle kunna köpa en VTR avkomma igen men skulle röntga den även om den är bebis.. det blir ju så när man varit med om det! Skulle även rekomendera andra till det!! Det är en ganska billig försäkring med tanke på att det är ganska smärtsamt att ta bort sin häst!!

Sen skall man ju veta att VTR är väldigt hårt avlad för att bli homzygot så det finns t,ex en o samma hingst på 3-4 ställen i hans stam... Då kan det lätt bli defekter hos avkommorna!!

Men i övrigt är det ofta väldigt vackra rejäla hästar fina kraftiga ben!

Sen är ju VTR själv en tuff häst i huvudet, men han är snäll..
Tuff är inte det samma som dum o elak utan en häst med myxket egen vilja snarare..

Varför skulle du hitta på?

Säg mig, var hästen du hade en korsning eller var det en rasren häst?
Hur var mammans exterör? Hade mamman defekter? Matchade hingsten henne?

Man får ju hålla i huvudet att VTR betäcker ALLA raser, vilket i sin tur betyder att många betäcker med honom bara för att han är en av de få som de kan betäcka sin gamla avdankade travare eller trevägskorsning med. Han betäcker trots allt ca 50 hästar av alla möjliga raser per år.
Vissa paintkorsningar med VTR borde statisktiskt bli rent ut sagt skitdåliga (oavsett hans egen förärvning) om mamman inte är sjysst.

Han är linjeavlad på Hank-A-Chief men kan inte minnas att den hästen förekommer så många gånger i stammen?

Jag håller med om att han lämnar hästar som är mycket lika varandra till exteriör och stil.

Har du träffat honom personligen?
Det har jag vid flera tillfällen. Jag har inte upplevt honom som särskilt tuff.

mvh Eva

Jag tycker inte heller att VTR är särskilt tuff. Tvärtom kändes han som rent artig och trevlig med ett mycket mjukt sätt mot syrrans sto. Än så länge är avkomman ren och fin i benen, rör sig ypperligt och är hur mjuk och fin som helst i sättet. Stoet är friröntgad för spatt/OCD.

Stoets inverkan, miljön och foder under uppväxten är nog så viktiga bitar när det gäller OCD. Man ska inte stirra sig blind på hingsten enbart.

Jag har en korsning efter VTR (stoet var en new forest) - en Rocky som så många andra. Stoooor personlighet, väldigt mycket egen vilja, påhittig, ibland lite väl smart för sitt eget bäst och kräver ständiga påminnelser om vem som bestämmer. Men samtidigt en kul arbetshäst som vill mycket och lär sig snabbt (även om han snabbt också blir uttråkad). Jag är helt kär i honom :-)
Men dessvärre har Rocky ett diffust problem med ett framben som ingen hittills lyckats hitta orsaken till/ställa diagnos på.
Så alla ni som vet mer om andra VTR-avkommors problem, berätta gärna. Jag börjar bli väldigt frustrerad...
(Det behöver naturligtvis inte alls ha något med VTR att göra, men finns det en ledtråd att hämta så gör jag det gärna. )
/z

Senast ändrad:

Aha!
Den häst jag tidigare nämde i tråden med brutet ben var Chiefen. Enligt en gemensam bekant till oss hade jag fått uppfattningen att han hade ett brutet ben och att det var en gammal skada pga yttre våld som läkt fel/självläkt som gick upp. Jag kanske har fel.
Var det ni som ombesörjde besiktningen eller var det säljaren?

Jag träffade Chiefen, han var en fruktansvärt misskött häst innan han köptes av er. Han stod under lång tid tillsammans med två andra hästar i en alltför liten box.
En av de andra hästarna köpte jag. Han ses på min avatar, han blev en mycket bra ridhäst med fina och hållbara ben.

Mvh Eva

Okeej, vad jag kommer ihåg så va den en benbit som satt lös i ena bak. Jag tror faktist att det var vi som ville ha honom besiktad och han gick igenom konstigt nog utan några fel. Har besiktningspapprerna och allt i en pärm. Jag vet hur förhållandet var där. Det är hemskt att hon kan göra så. När vi hämtade honom så hämtade vi en annan häst också men som inte var efter VTR. Den andra killen var triangelmärkt av nån konstig anledning. Men jag vet iaf att Chiefen hade de så mycket bättre hos oss än hos henne. Han fick ett bra avslut på sitt korta liv.

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Avel Hej allihopa! Jag är mycket intresserad av att i år betäcka mitt sto med Comfortuna. Då jag bor relativt högt upp i landet har jag...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Grynet12
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: kryddelydd
·
Äldre Hej!! Ska flytta till Mora om en månad och undrar såklart vilka buke-människor som finns i krokarna? Jag har noll koll på området och...
2
Svar
28
· Visningar
2 793
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka