Vibrationsgolv för ligamentsskada i ben?

Hellas

Trådstartare
Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har ordinerats stötvåg som vi håller på med. En annan veterinär nämnde vibrationsgolv och jag undrar nu om någon här har god erfarenhet av vibrationsträning för ligamentsskador i de nedre extremiteterna.

(Skräckhistorier angående liknande skador undanbedes vänligt men bestämt. Jag är tillräckligt ledsen och orolig som det är.)

Ta det lugnt. Det kommer läka.❤️
Min hade en lindrig uttänjning av inre sidoligamentet. Hon var bara halt på böjt spår i ena varvet.
Min rehab av henne var att rida ut på rakt spår. Absolut inga böjda spår.
Skritt 40 minuter, trav ca 2 minuter och 1.5 minut galopp.
Hon var rätt vild och vi ville undvika att hon levde rövare i hagen med kast, hopp o vridningar så därför höll jag igång henne.
Åkte och checkade henne varannan månad och bättre för varje besök. Tog från maj -20 till oktober -20 sen var hon ohalt.
Hon gick också på sommarbete i fyra månader men jag red henne hela tiden.
Jag fortsatte rehabjobbet även efter att hon var ohalt fram till februari för säkerhetskull. Checkade henne igen o fortfarande helt fräsch.
Hon skoddes även med sjukbeslag. Straightbar roll.

Hon skadade sig i juni -19 men fick först fel diagnos. Gjorde en MR i oktober och fick diagnosen men fick ingen rehabplan så därför fick jag ingen ordning på det förrän jag fick hjälp av min et som gjorde rehabplanen och en annan veterinär som checkade henne med jämna mellanrum.
Sen oktober -20 har hon inte varit halt fram eller haft några böjprovsreaktioner.

Jag gjorde ingen stötvågsbehandling eller något annat. Det kanske funkar men har ingen erfarenhet av det. 😊

Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har ordinerats stötvåg som vi håller på med. En annan veterinär nämnde vibrationsgolv och jag undrar nu om någon här har god erfarenhet av vibrationsträning för ligamentsskador i de nedre extremiteterna.

(Skräckhistorier angående liknande skador undanbedes vänligt men bestämt. Jag är tillräckligt ledsen och orolig som det är.)
Min tränares häst fick en senskada bak. Hon har eget vibrationsgolv och på veterinärens inrådan användes det flitigt. Hästen blev frisk och har hållit sig frisk sedan dess.

Jag har också använt samma golv till min häst i förebyggande och sträckande syfte. Hon fullkomligt älskar att stå där så det verkar vara en trevlig upplevelse iallafall :)

Andas.
Det borde finnas chanser att läka bra.
Vibrationsgolv vet jag tyvärr inget om, men jag tror inte du behöver stressa över att det inte ska bli bra i nuläget.

Min fjord hade skada på ett sidoligament vid kronleden för många år sedan.
Vila, stötvåg och sedan igångsättning. Minns inte exakt hur lång den totala vilan var men tror vi var helt igång igen inom 6 mån och har fungerat utmärkt sedan dess.
Han är nu 22 år och den skadan har aldrig märkts av.
Har tränat mycket dressyr, och hopptränat lite.

Det kommer läka! Haft dubbla ligamentskador i hoven båda fram på min ponny. Hon läkte på ett halvårs vila och gick efter det både SM och lag-SM. Är still going strong 18 år. Ingen erfarenhet av vibrationsgolv, min erfarenhet av stötvåg är att det inte hjälpt ett dugg och det viktigaste är nog allt bra skoning anpassat utifrån skadan.

Jag tänker att rätt skoning och att ge det den tiden som behövs är det som är viktigast. Det är svårt att säga tror jag vad det är som gör att vissa läker fortare/bättre än andra. Kan tänka mig att stötvåg och vibrationsgolv inte skadar men det viktiga är nog bra skoning och mycket tid.

Det kommer läka! Haft dubbla ligamentskador i hoven båda fram på min ponny. Hon läkte på ett halvårs vila och gick efter det både SM och lag-SM. Är still going strong 18 år. Ingen erfarenhet av vibrationsgolv, min erfarenhet av stötvåg är att det inte hjälpt ett dugg och det viktigaste är nog allt bra skoning anpassat utifrån skadan.
Tror vi höll på samtidigt med våra ligamentskador o skoningar.🫨😂

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka