Vi syns för dåligt!!

Sv: Vi syns för dåligt!!

*knapplån*

Jag brukar ha:

Benreflexer, dubbla bak
Reflexbrösta
Hängande "reflexspöken" på tyglarna
Stigbygelreflexer
Reflexkoppel på mig (ser ut som en polis... :D )
Hjälmreflex
Egengjord svansreflex med hängande band i 3M-reflex

Alla de där har jag på även om det är ljust och plus pannlampa och ett band på mitt ben med blinkande röda lampor om det är mörkt.

Redigering: Och ofta har jag min varseljacka på mig... Den på avataren. Den syns bra! Och när det blir kallare kommer jag börja använda mitt reflexländtäcke, men det är för fodrat för att ha nu...

Piraja skrev:
Jag har alltid min knallgula reflexjacka eller min skoteroverall (med fasta reflexer) när jag håller på med hästarna...så även om jag rider ut i dagsljus och det hinner mörkna syns vi :p ...Ångrar inte inköpen av dessa kläder:smirk:

Har idag varit och inhandlat en gul reflexjacka också! Sant som ni säger att man syns bättre även dagtid om man har nån form av reflexutrustning på sig! Förhoppningsvis gör det att "fartsyndare utan respekt för djur" blir uppmärksamma och saktar farten.

Själv har jag benreflexer,reflextäcke,reflex t tränset,pannlampa och så förstås nu även min nya reflaexjacka! :bump: :banana:

Solvira skrev:
Det slår vi ett slag för!

reflex3_2.jpg

reflex2_2.jpg

Jag har skaffat en såndär reflexbrösta nu! Och så såg jag att det finns speciells reflexer till stigbyglarna. Man fäster dem under gummiplattan och så är de som en liten påsen under. Jag vågade inte köpa dem för min lilla känsliga gumma blir nog galen om de skulle råka peta till henne.

Sitter svansreflexen bra eller finns det risk att den kanar ner? Jag har varit inne på att köpa en (och att koppla på en sån är nog inga problem, hon har ju gått med svanskappa innan)

Lillan

*kl*
Absolut mer reflexer åt folket, med eller utan häst! :bow: Bra tråd!!
Men ibland undrar man hur mycket det hjälper när man möter folk som kör som idioter i närheten av stallet, nästan kör på min häst och trycker sig förbi även sedan den upptäckt mig och min häst. Kommentaren jag fick efteråt var: "Jag såg er inte, jag såg bara ett gäng reflexer" :crazy:
Ok, det hörde kanske inte till tråden, men jag blev bara SÅÅ förbannad! :mad:
Jo tack, jag vet att man bara ser reflexerna när det är becksvart ute. Det betyder att det står nåt i vägen. Som man inte ska köra på. Eller preja av vägen :crazy:

Ha på er reflexer, men var försiktiga ändå. Det är viktigt att man inte förlitar sig för mycket på reflexerna utan verkligen är uppmärksam på trafiken och kollar av att övriga trafikanter verkligen uppmärksammat en. Och ifall de vet hur man passerar ett hästekipage på rätt sätt.

Och som redan sagts i tråden, det behövs rätt många reflexer för att man verkligen ska synas bra.

Jag använder ALLTID reflexer på dagtid. Jag tycker att vi smälter in alldeles för bra i miljön annars. Mörka medryttarpållen med mörka saker på och jag med mina mörka kläder...
Reflexväst är ett måste och sen har jag hjälmreflex och reflexer på tyglarna. Visst, jag har inte lika mycket reflexer som jag skulle haft om det var mörkt, men västen är i alla fall ett måste.

Helt rätt!
Tycker man ska skämmas om man e ute och rider eller kör utan reflexer!
Ser ofta folk som kör hästarna efter vägarna och har just så pass reflexer på hästarnas ben. Har inte fattat det :confused: En rockard/vagn eller vad man nu har kan ju inte vara så svår att utrusta med reflexer... eller???
När vi körde vår NSV som mest hade vi hen LGF skylt bak på vagnen..det gick ju inte så fort så ...:p

Har alltid reflexer på, minst reflexväst på dagen och även ben och svansreflex när det börjar skymma, tyvärr är det inte så många som jag vill, funderar på det där paketet i h**ks + lampa och reflexband till hjälmen, min lillasyster fick ärva det av mig när hon fick shettis..

Blev lite skrämd för några år sedan då en bil formligen slickade den yttre stigbygeln i en kurva för han såg oss inte! Hade ändå reflexer på hästens alla ben, på förbygeln, hjälmen+blinkande lampa och en reflexjacka (sån som "vägverket" har, orange med reflexer). Man undrar hur det e ställt med en del mnskor...

Zenith skrev:
Kommentaren jag fick efteråt var: "Jag såg er inte, jag såg bara ett gäng reflexer" :crazy:

Och då drog han slutsatsen att de var ute och flög på egen hand, sådär som reflexer gör ibland när de är uttråkade...?

Man blir ju mörkrädd.

Ja jag tycker det får vara någon måtta på allt gnäll om reflexer.Träffade en dam som såg oss hemskt dåligt fast det var dag. Varför sätter man sig i en bil när man ser så dåligt,då är det väl dags för glasögon iaf:smirk: . Det är ju så att man ska hålla blicken långt fram när man kör bil och inte bara så långt som näsan räcker.Usch kände bara att jag var tvungen att spy ur mig lite,vissa verkar inte ha något bättre för sig än klaga och rätta andra:mad: !!
Jag använder benreflexer på hästen och en väst på mig själv.Det räcker, jag har inte råd att slänga ut pengar för täcke etc. etc. Det är ju så att företagen tjänar multum på att hitta på det ena efter det andra. Ja så är det :D

asfaltsflickan skrev:
Och då drog han slutsatsen att de var ute och flög på egen hand, sådär som reflexer gör ibland när de är uttråkade...?

*Asgarv* :D :bow:

Bubbaz skrev:
Helt rätt!
Tycker man ska skämmas om man e ute och rider eller kör utan reflexer!
Ser ofta folk som kör hästarna efter vägarna och har just så pass reflexer på hästarnas ben. Har inte fattat det :confused: En rockard/vagn eller vad man nu har kan ju inte vara så svår att utrusta med reflexer... eller???
När vi körde vår NSV som mest hade vi hen LGF skylt bak på vagnen..det gick ju inte så fort så ...:p

Man ska alltid ha både reflexer och lyse på vagnen, jag har fkatiskt för mig att det är LAG PÅ LYSE OCH REFLEX PÅ HÄST & VAGN!

(ska inte svära på det dock)

//Lillan

Ja det e säkert lag på det men jag har många gånger varit med om ekipage, tyvärr måste jag säga att det är travekipage jag brukar möta, som inte syns efter vägarna varken reflexer eller lysen!
Kan tillägga att vi körde inte när det var mörkt ute gillade inet riktigt idén när en del bilister inte ser en även om man vore självlysande.

jag har på mig reflexvästen jag även om man bara ska rida en timme då de är som ljust från början och mot slutet.. då är de mindre risk att en galen jägare så se fel och skjuta en:smirk:

Tibra skrev:
jag har på mig reflexvästen jag även om man bara ska rida en timme då de är som ljust från början och mot slutet.. då är de mindre risk att en galen jägare så se fel och skjuta en:smirk:

ja galna jägare verkar det ju finnas överallt!:rofl:

Bubbaz skrev:
Ja det e säkert lag på det men jag har många gånger varit med om ekipage, tyvärr måste jag säga att det är travekipage jag brukar möta, som inte syns efter vägarna varken reflexer eller lysen!
Kan tillägga att vi körde inte när det var mörkt ute gillade inet riktigt idén när en del bilister inte ser en även om man vore självlysande.

Jag måste väl tyvärr hålla med dig. Detta beror nog på att det inte finns någonstans att sätta reflexer/lampor på vagnen. Det är ju liksom meningen att travhästarna ska vara på banan. Vagnstillverkarna har inte fattat att det finns de som vill ut i skogen och bara ta en lugn tur och njuta av naturen.''/Lillan

Är jag minsta osäker på att hinna hem innan det blir mörkt åker varenda reflex på. Tyvärr såg jag igår att min ena benreflex gått sönder så den måste jag laga. Å andra sadn ser jag ju ut som en julgrani allt det andra o tre benreflexer är ändå gnaks bra tycker jag.

Ni som rider med två benreflexe, hur sätter ni dem? Jag vill ha dem på hästens vänstra ben (eftersom de är närmast gatan) men på ridskolan jag red propsade de på vf o hb vilket jag tycker är lite läskigt eftersom vb inte syns lika bra förbilister som kommer baifrån. Blir det int elite samma som en enögd bil? Att ekipaget ser smalare ut?

//Lillan

Benreflexer använder jag alltid vintertid. Oavsätt vilken tid på dygnet jag rider. Är jag medveten om att det kan börja skymma innan jag är tillbaka, så åker allt på.

Anledningen är att om jag skulle åka av, och hästen försvinner iväg nånstanns, så har han iaf reflexer. Om han inte kommer hem innan mörkret faller och det är verkligen en billig försäkring om han skulle ta sig upp på en bilväg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka