Vi syns för dåligt!!

Sv: Vi syns för dåligt!!

Frieserhäst skrev:
igår när vi red till ridhuset för att träna var det ljust, men vi packade en sadelväska
full med blinkande saker och reflexer som fick åka på när det var dax att rida hem!! :d

Det tycker jag var himla smart!:)
kanonbra även när man ska ut på långrunda och man blir osäker om man hinner hem innan mörkret faller!!!!

:rofl:

Håller med.

Har reflexer även på dagen på Kreles på hösten och vintern, han är kolsvart och syns inte ute ens i hagen :crazy: Vi möter sällan bilar, men man vet ju aldrig! Man kan ju dessutom åka av också, och då springer en kolsvart häst omkring utan att synas =S

Tänk på att hur många reflexer ni har på er så syns ni alla fall inte om ni inte möter ett fordon med lampor.
Så fram för lampa också!
Var ute och red härom kvällen - utklädd till julgran - och mötte två hästar där ingen hade reflexer, de syntes ju inte alls förrän vi nästan möttes. (Hopplösa ponnybarn tänkte fördomsfulla jag) Nästa häst hade massor av reflexer men syntes i alla fall inte (liksom jag själv). Ojsan...hm

Fick alltså en tankeställare, trots reflexer syns vi inte om inte den vi möter har lyse.

Med en lampa syns vi dessutom ännu bättre när vi möter bilar, cyklar osv...

Jag har alltid min knallgula reflexjacka eller min skoteroverall (med fasta reflexer) när jag håller på med hästarna...så även om jag rider ut i dagsljus och det hinner mörkna syns vi :p ...Ångrar inte inköpen av dessa kläder:smirk:

Smart med lampa... jag har pannlampa, får börja rida oftare med den.

Idag tillverkade jag dessutom ett reflexband att sätta runt hjälmen, blev himla snyggt måste jag säga :) Väntar bara på att reflexbröstan ska komma med posten så är vi riktigt pyntade :D

Catinca skrev:
Så fram för lampa också!

Fick alltså en tankeställare, trots reflexer syns vi inte om inte den vi möter har lyse.

Med en lampa syns vi dessutom ännu bättre när vi möter bilar, cyklar osv...

:bow: :bow: :bow:

Har reflex på min hjälm (som jag snabbt & lätt gjorde själv med ett lagom långt reflexband & kardborre) året runt..
Och hästen har ett fleeceludd m. reflex på pannbandet året runt..
Sedan lägger jag ju självklart till resten av reflexerna när det är dax för det...

Bra tråd och jag håller med de flesta här ..... på med reflexer när ni rider.

Köp nya ofta!!!.... de kostar så lite jämfört med all annan hästutrustning och ändå är det den utrustningen som verkligen kan rädda liv!!! Inte bara ert eget utan hästens och livet på den/de som sitter i bilen.

En liten tankeställare bara till alla ni som hänger reflexerna högt... Dvs jackor västar och bröstor...
En bil med bara halvljus påslaget lyser endast upp till midjehöjd på en människa vid ett avstånd av 25 meter eller längre.. reflexer över den höjden gör inte någon nytta.
(personligen vill jag att bilföraren skall upptäcka mig betydligt tidigare)

Endast en bil med helljus ser reflexerna över den höjden.

Alltså.... utrusta hästarnas ben med bra reflexer....alltid....

CeciliaW skrev:
Kan man inte få se lite tjusiga bilder på er och er häst när ni är utklädda i full reflexutstyrsel?

Jag ska fixa det någon av de närmaste dagarna! Jag har en nyinköpt digitalkamera... Men jag vet int enär jag kommer lägga ut dem, men det ska bli!

...fast det där gäller ju så länge hästekipage och bil befinner sig på samma höjdnivå, så att säga. Kör man exempelvis över ett krön blir man som bilist väldigt glad om ryttaren man möter har en reflexväst på sig. Min far var inte långt ifrån att köra på ett ekipage iklätt endast benreflexer för ett tag sedan - de syntes helt enkelt inte förrän han nästan hade hästen på motorhuven, innan dess skymdes de av vägkrönet.

Dessutom undrar jag om det där med midjehöjd verkligen stämmer - borde det inte vara tvärtom, att högre belägna reflexer syns sämre nära lyktorna? Ljuset sprids ju utåt från lyktorna, menar jag, ljuskäglan blir vidare (och svagare) ju längre från ljuskällan man kommer. De gånger jag har mött "välklädda" hästekipage när jag har suttit i en bil har alla reflexer lyst jättefint på långt håll, även de som har suttit på ryttaren. Och man har genast kunnat konstatera att där är en häst med ryttare, istället för att undra vad det är för små ljusprickar som rör sig vid vägbanan.

Ju fler reflexer desto bättre, säger jag.

reflexer.jpg

en improviserad bild på hur jag och min häst ser ut :D
(det bruna på foten, i svansen och bak på hjälmen är igentligen röda lampor, men jag hade inte rött i färger på den datan jag målade bilden på.)

Jaa ja kan inte fatta dem som rider ut med bara benreflexer och kanske nån reflexväst det gör knappast någon skillnad
vi har på oss 4 st benreflexer,reflexländtäcke,reflexbrösta,reflexväst,pannlampa sen ahr ja märkt att på sidorna på mina termoridbyxor e reflexer :bump: tycker det är en självklarhet att ah reflexer när man rider ut...det e en billig livförsäkring ...reflexer kostar inte heller så mkt...om man har råd att ha häst har man råd att köpa reflexer ;)

Jag hittade ett häftigt träns när jag var i stan igår!
Ett svart riktigt läckert träns!

det rtoliga var att när jag tittade närmre på det så vare det smala "grå"reflexer på både nosgrimma och pannband!

ganska smart=)

MariaAhmira skrev:
Jag hittade ett häftigt träns när jag var i stan igår!
Ett svart riktigt läckert träns!

det rtoliga var att när jag tittade närmre på det så vare det smala "grå"reflexer på både nosgrimma och pannband!

ganska smart=)

Min kompis hade ett sånt. Jag vet inte hur bra det funkade men hon hade det alltid på vintern! Och själva tanken är faktiskt jättesmart. Jag menar, det är ju fktiskt inte så roligt att springa och leta efter en massa lösa reflexer som ramlat ur ryktlådan. Med inbyggda reflexer blir det ju inte en massa "extra".

Å andra sidan så tar jag på reflexerna även om det tar mig någon minut extra. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände oss något pga att jag inte orkade ta på reflexer.

Det där om benreflexer oxh så: Min man påstår att hjälmreflexen är bäst, det är det första han ser när han kommer. Han tår här brevis och säger att hjälmreflexen ska ha en extra medalj. :bow:

Men som jag sa tidigare, man kan ALDRIG ha för mkt reflexer!

//Lillan

jag har allt!
tror jag.....väst, hjälmreflex, reflexband med blinkande röda lampor på armar och ben, pannlampa, tränsreflex, fyra benreflex, reflexbrösta, svansreflex, täcke....har jag glömt nåt nu?
nä tror itne det....jo...telefon åxå.
sätter på allt när jag rider iväg så jag ser ut som en julgran...hihi
men jag syns!!

Det är ju bara kul och pynta till sig nu oin dessa mörka tider!
Man SKA se ut som e n julgran ju!:)

:bump: :banana: :bump:

skitbra bild!!

verkligen bevis på hur svart man är där man inte har reflexer om man säger så:D

Kul bild faktist;)

Min häst har:

Reflexländtäcke
4 benreflexer
Svansreflex
Reflexbrösta
Reflexgrimma över tränset
Tygelreflexer (breda och långa!)
Stigbygelreflexer
Sadelreflex
Extra reflexer på ländtäcket

Jag har:

Reflexjacka
Reflexväst
Hjälmreflex
Blinkande lampa bak på hjälmen
Pannlampa framåt (dubbla oftast!)
Ärmreflexer

Har säkert glömt något nu, men ja - vi syns jättebra! :)

ja jag vet men de är bara jag i stallet som reflexer hela tiden nu när de blir mörkt fort.jag är ju rädd om mig och min häst

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka