Vi syns för dåligt!!

M

MariaAhmira

reflexer på!:)

Det är så lätt att man rider iväg på eftermiddagen utan tilräckliga reflexer. på hemvägen upptäcker man att det börjar skymma och fyy vad man skämms att man inte 'tänkte på det' och det är ju lätt hänt!;)

Men det är givetvis inte bara det är mörkt som reflexerna ska på!
Känner att jag vill trycka på detta lite extra för det är ofta vi ryttare struntar i reflexerna på dagtid!!! speciellt nu när snön är här
(här ligger den vitt på mark och träd iaf:))

Vi syns för dåligt måste jag säga!:mad:

själv använder jag mitt knallgula ridtäcke med reflex på dagtid, det är lätt och ofodrat, mycket smidigt och hästen störs inte ett dugg;)
Det uppskattas mycket av de jag träffar på iaf:)

Sv: Vi syns för dåligt!!

Instämmer helt! Jag rider med reflexer dygnet runt vintertid om jag ska ut på vägar eftersom det är halt och jag vill att jag och hästen skall synas ordentligt och i tid för bilister.

jao, som bilförare tycker jag att man ska ha reflexer dygnet runt under vinterhalvåret och under "natthalvdygnet" på sommarhalvåret..

det är aldrig kul att blir skrämd av en människa med svart hund vid vägkanten, oavsett om det är vintermörker eller sommarnatt..

Det gäller bara att alla vi ryttare använder våra reflexer, för man vet ju som förare hur hemskt det är när man inte kan urskilja om det är någon i vägkanten och vad!

mer reflex åt folket;)

Håller också med!

Man kan inte ha på sig för mycket reflexer. :D (varför folk kallar mej och lillpojken för julgran är ju ganska konstigt :mad: ;) :angel: )
Jag kör moppe och tycker att det är döläskigt när det kommer cyklister, gångare och andra utan reflexer/lampa där det inte finns gatlampor.
Man vet ju inte vad som är vad som MariaAhmira skrev. :crazy:

Har just nu endast ett reflextäcke i storlek full, det blir mycket gult på en liten d-ponny det. :D Han ska få ett eget snart ja.

Instämmer med att fler reflexer behövs!
Själv har jag just fått en vinteroverall av min far, den är knallorange en sk.varseloverall med inbyggda reflexer så nu riskerar jag inte att glömma västen i alla fall. Hästen har 4 benreflexer, reflexbrösta jag min overall och hjälmreflex, julgranstyp här med!

madde

*lånar knapp*

Jag vet med mig att jag har för dåligt med reflexer för mörkerridning, och att de jag har börjar bli gamla. Därför håller jag mig borta från vägarna tills jag har köpt nya. Kom ihåg att reflexer är färskvara som bör bytas ut med jämna mellanrum.

Själv ska jag åka till Hö*ks på fredag och köpa deras "reflex-set", mycket billiga och bra erbjudanden. Oj, nu kanske jag gör smygreklam? :o

Ullis

Jag har alltid reflexer på vintertid, och ofta på sommaren med. Dock inte om jag bara ska ut på en kortkort promenix på de allra närmsta stigarna... Men ska jag rida eller gå lite längre än "lilla rundan" (tar tio minuter) så tar jag på reflexer!
Minst fyra benreflexer, reflexbrösta, svansreflex och någonting på mig, oftast en varseljacka med massor reflexer och hjälmreflex. Ska jag rida på asfaltsvägen något så brukar jag även ha ett reflexband på mitt ben med en massa röda blinkande små lampor på...

Det där funderade jag på, hur vet man när de är för gamla..??

Det finns ju olika sorters reflexer...

De byter ju inte ut reflexstolparna längs med vägarna överdrivet ofta...

Någon som vet??

//E

Därför jag köpte en gul reflex-vinterjacka i år, med den och reflex-ländtäcke syns man alltid hyfsat även om man blir överraskad av skymningen. Sen är det bara att slänga på benreflexer när man vet att det kommer bli mörkt.. har även ett reflexband runt ridhjälmen som sitter där hela vinterhalvåret.. och en liten en i pannbandet på tränset..

Så himla jobbigt med lösa reflexer som man ska komma ihåg att sätta dit, varför inte ha dom hela tiden :)

Jag vet inte vad det finns för rekommendationer, men jag tycker man märker själv att de blir lite "grådaskiga" efter att tag, främst då benreflexer, de utsätts ju för mer påfrestningar i pch med att man måste tvätta dom ofta och så...

Ullis

Jag har alltid min reflexväst på mig när jag rider, oavsett tid på dygnet. Givetvis får hästen reflexer på em åså men annars bara västen under dagtid. Känns säkrare att ha den även i dagsljuset!

Använder alltid reflexväst själv och en massa andra reflexer på hästarna ÅRET OM, DYGNET OM. Även i dagsljus sommartid så är det svårt för alla att upptäcka ett mörkt hästekipage med en mörk granskog som bakgrund, och om det dessutom är lite motljus så är det kört.

Så på med reflexer dygnet runt, året runt.:) :)

Glöm inte bort att ta på er själva reflexer när ni går hem efter ridturen, ni som liksom jag inte åker bil. Många är jättenoga att ta på reflexer vid ridning men sedan efteråt så gås det glatt omkring utan.

Håller med om att det finns många som tar på sig för lite reflexer eller inga alls :eek:
Häromdagen påväg hem från stan passerade vi två ryttare i mörkret och de hade INGA reflexer, den ena hästen var stirrig, hade den börjat konstra hade det kunnat bli farligt för vi såg inte hästarna förrän vi kört förbi, det var faktiskt obehagligt! :crazy:

Japp, PÅ MED REFLEXERNA vid ridning på väg.
Och ja, jag tycker det är berättigat att SKRIKA ut det. Gärna oxå ngn sorts lampa; vit fram/rött bak. Så ni syns.

obs gäller endast de som inte tycker att det behövs reflexer eller har två benreflexer, en fram- en bak på vänster sida, äver andra dåliga variationer förekommer.

Hlsn Från en levande julgran:D

lady_vip skrev:
Det där funderade jag på, hur vet man när de är för gamla..??

Har någonstans sett rekommendationen att hänga/lägga reflexen i ett mörk rum, ställa sig några meter bort och lysa på reflexen med en ficklampa. Då ser man hur bra den är. Man kan ju då även jämföra med en nyinköpt.

Har inte testat detta själv.

Jag brukar låta min man köra iväg med bilen, sedan tar jag på mig och hästen alla reflexer jag kan hitta och så får han sitta i bilen och lysa på oss. Då kan han berätta om någon av reflexerna syns dåligt.

Det sägs väl att reflexerna lever typ 3 år eller nåt, men man ska kolla dem oftare.

Jag har hjälmreflex (ett sånt där hjälmöverdrag med reflex på) reflexväst (jättestor så alla vinterkläder + säkerhetsväst får plats under) reflexer på tyglarna (de är egentligen till ett hundkoppel, men jag klippte av det på mitten och fick på så vis två "tunnlar" som man kan dra över tex tyglarna) men jag ska börja använda min förbygel och flyttar då över reflexerna dit (så syns man jättebra framifrån också) och så har jag reflexer på hästens alla fyra ben. Och så tänkte jag skaffa lösa reflexer som jag kan sy/klistra fast på hennes ländtäcke.
Det är en hel del att plocka på henne men å andra sidan har jag fått mkt positivt för att jag verkligen syns!

Ska man rida i mörkret så ska man se ut som en julgran tycker jag.

Kram Lillan

Kan man inte få se lite tjusiga bilder på er och er häst när ni är utklädda i full reflexutstyrsel?

igår när vi red till ridhuset för att träna var det ljust, men vi packade en sadelväska
full med blinkande saker och reflexer som fick åka på när det var dax att rida hem!!

jag tycker om reflexer :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka