Vi hade såå kul i helgen, jag och Nessie kom näst sist och Maken kom snäppet bättre med Nike totalt
. De flesta som var med var ju på en helt annan nivå (typ klass tre/sm/vm nivå), otroligt lärorikt att se handling på riktigt hög nivå på samma bana som man själv sprungit. För övrigt väldigt trevliga banor med bra flyt och linjer även om de var svåra, jag hade inga problem att komma ihåg dom. Kom fram till att jag har svårt för att komma ihåg banor när det blir lite hackigt och ologiska linjer vilket det lätt blir om det inte är så rutinerade domare som gör dom (och dom gör ju då oftast så lätta banor i klass 1 så det inte så mycket att reflektera över, de nyare är ju lite väl överambitiösa oftast).
Igår var jag och tränade vovvarna själv på en färdiguppställd bana, körde två varv med varje hund och var så slut sen. Nano som jag inte brukar handla var jag lite väl långsam för men då tog hon lite egna iniativ, fördelen med henne är att hon går att skicka rätt bra så man behöver inte springa med så mycket. Nike var till och med lite taggad, hon är på G in i höglöp snart tror jag så få se om det blir lite paus för henne sen. Nessie var inga konstigheter, hon är ju alltid mer eller mindre taggad. Sen tränade jag balans med Nike och Nessie, vi har bestämt oss för att lägga in stopp igen för att de envisas med att hoppa kontaktfälten (igen). Nano fick träna lite slalom och sen tog jag nåt slalom med Nike och fick till bra bakombyten in i slalomet medans Nessie efter första bakombytet in i slalom så funkade det inte alls då hon skulle hålla stenkoll på mig så jag inte skulle hitta på dumheter igen
. Blev till att ge upp och gå hem och klura på hur jag ska kunna träna in det med min hund som har stort kontrollbehov..
@superstar Hundar får skälla i agility och många ser det som nåt positivt att de "taggar" upp eller nåt, att tänka på är att det på vissa inomhustävlingar önskas en lite lägre ljudvolym så en vrålskällande hund får man då hålla i bilen.
Nessie som har lätt till skall och har bra energi oavsett (och ett högt och kraftigt skall) har jag dämpat då jag tycker inte skällandet gör till eller från. Nike som är en tystare hund och har långt till skall, där är skall innan träning/tävling enbart positivt och visar att hon är på tårna (hon skäller inte hej vilt heller utan mer smågläfser alternativt kvittrar så man tror att det en flock burfåglar man har och inte en hund) och henne dämpar vi aldrig om hon börjar hålla på. Hon är också lite mer av en lågenergi hund så det är bara positivt om hon går igång lite. Nano har ett väldigt gällt och enerverande skall så henne dämpar vi för att alla runtomkring ska slippa få migrän, hon är taggad ändå utan att behöva hålla låda innan.