Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag höll mig frisk trots genomförkyld sambo och kunde starta i Berlin. :) Benen var pigga men huvudet var trött så när det började bli tungt vid 34 km så hade jag inget att sätta emot utan farten dalade. Ändå nöjd med loppet som inte har haft prioritet. Tiden blev 3:30 h och några nesliga sekunder. Nu blir det vila och sedan Hässelbyloppet om två veckor.

Har fått tänka om med Snöfemman eftersom jag jobbar den lördagen, men Vinterloppet går den 8 november när jag inte jobbar. Dock är den på 8,6 km... Är det troligt att man orkar med 40 dagar kvar att träna? Jag har inga intentioner att det ska gå snabbt men jag skulle vilja kunna jogga hela tiden utan att behöva gå. Jag kan ju idag som sagt jogga lite mer än 4 km utan gåpaus. Är det möjligt?!

Det är definitivt möjligt @Aliche. Man orkar mer än vad man tror. Du kan ju börja med att lägga till sträckan en gång i veckan men att du då varvar gång och jogg utifrån ett bestämt system (t.ex. springa fem minuter gå två, osv.). För varje pass, alltså en gång i veckan, så minskar du vilan lite grann (t.ex. springa fyra, gå en eller springa sex, gå två). Övriga pass kan fortsätta vara korta.

Jag höll mig frisk trots genomförkyld sambo och kunde starta i Berlin. :) Benen var pigga men huvudet var trött så när det började bli tungt vid 34 km så hade jag inget att sätta emot utan farten dalade. Ändå nöjd med loppet som inte har haft prioritet. Tiden blev 3:30 h och några nesliga sekunder. Nu blir det vila och sedan Hässelbyloppet om två veckor.

En mental notering för framtiden: Spring aldrig mer maraton i skor som sitter som slickade om tårna. Jag har stora blodblåsor under fyra av mina stackars tånaglar.

Nu känns det lite bättre när du säger att det går :) Hittade ett träningsschema för att springa en mil på 10 veckor och tänkte utgå ifrån det och hur jag känner att jag orkar så borde det kunna gå vägen! Känns så himla kul med en riktig utmaning och jag tror det kommer kännas så galet bra när jag klarat av det!

Jag har varit internetlös ett tag men nu är jag tillbaka.

@Philosophia härligt att du höll dig frisk och bra jobbat i Berlin! Jag förstår att du är nöjd. Det är verkligen respekt att springa ett helt maraton.

Funderar också på Hässelbyloppet men vi får se.

@Aliche klart att du kommer klara det! Provspring banan innan om du kan. Då vet man var backarna är och hur långa de är och kan förbereda sig mentalt.

De senaste två veckorna har det bara blivit ett pass i veckan för min del, en mil per runda. Ev. Blir det en runda imorgon, annars vilar jag mig i form inför Hellasloppet (milen) på söndag.

Jag läste lite om loppet jag ska springa i november och när det gäller vätskekontroller så står det att det är en halvvägs med vatten och energidryck. Brukar ni dricka energidryck under ett lopp? Hjälper det till att orka lite mer eller går det lika bra vatten? Jag dricker aldrig energidrycker eftersom jag har så lätt att få hög puls av mig själv :) men det kanske är en bra push halvvägs genom ett lopp? Hur gör ni, vatten eller energidryck om det erbjuds?

Jag läste lite om loppet jag ska springa i november och när det gäller vätskekontroller så står det att det är en halvvägs med vatten och energidryck. Brukar ni dricksen energidryck under ett lopp? ut älper det till att orka lite mer eller går det lika bra vatten? Jag dricker aldrig energidrycker eftersom jag har så lätt att få hög puls av mig själv :) men det kanske är en bra push halvvägs genom ett lopp? Hur gör ni, vatten eller energidryck om det erbjuds?

Jag har som sagt aldrig sprungit något lopp men har sprungit en mil flera gånger och har aldrig känt att jag har behövt dricka under tiden, inte ens när det var som varmast i somras. Jag brukar dricka ett litet glas vatten en stund innan jag ger mig ut.

Jag får liksom en låsning i korsbenet (eller trakten däromkring) ibland när jag joggar, särskilt om jag sprungit länge på asfalt. Det har helt klart något med ryggen att göra för det har uppstått sedan jag fick ryggen "fixad" under sensommaren av regelbundna kiropraktorbesök.

Ryggen är inte van att vara så lös och ledig så det blir en del övergående intressanta följder. :)

Har läst i olika forum att det är ganska vanligt att bli spänd i svanskota/korsrygg av att springa. Det gör inte ont på mig, men skulle vara väldigt skönt att komma åt det och "knäppa loss" eller stretcha bort det om det går istället för att vänta ut det.

Har någon av er liknande erfarenheter? Och några tips för att återställa sig?

Jag läste lite om loppet jag ska springa i november och när det gäller vätskekontroller så står det att det är en halvvägs med vatten och energidryck. Brukar ni dricka energidryck under ett lopp? Hjälper det till att orka lite mer eller går det lika bra vatten? Jag dricker aldrig energidrycker eftersom jag har så lätt att få hög puls av mig själv :) men det kanske är en bra push halvvägs genom ett lopp? Hur gör ni, vatten eller energidryck om det erbjuds?
På ett lopp på 8.6 km klarar du dig egentligen utan någonting, ska du dricka något så ta en mugg vatten. Energidryck kommer inte ge dig något på den distansen, och du riskerar magproblem.

Bra sprunget i Berlin Philosophia!

Idag sprang jag Hellasloppet! Tiden blev 56.07 och jag gick i mål som nummer 20 av 67 startande i motionärsklassen. Jag är nöjd med tiden för banan är rätt tuff. Det var inte så många startande så det var inte trångt vid startlinjen. Skönt för jag har verkligen inga vassa armbågar.

Det var jättekul att springa!

Får man vara med här månne? Har sprungit regelbundet i några år och satsar på att springa totalt 2000 kilometer 2014. Är redan uppe i 1660, men har dessvärre dragits med en skadad höft under en längre tid, så helt säker på att klara målet är jag inte. Någon mer som har problem med höftböjaren? Jag klarar utan problem av att springa pass på en mil, men jag gillar egentligen tvåmilsrundor bäst och det orkar inte höftj*veln med riktigt, så nu var det några veckor sedan senaste långpasset.

Välkommen till tråden! Vi är några stycken som skriver lite mer regelbundet så det är bara roligt med fler.

Hej! Fyller snart senior så jag tänker att jag också får vara med här. Springer typ 4-6 mil per vecka. Har inte riktigt haft några konkreta mål tidigare men blev övertalad att springa göteborgsvarvet i år och det gick på 1.58. Nu är jag taggad på att bli snabbare!!! Och kanske faktiskt springa stockholm marathon också.

Har liksom @Freddie lite höftproblem eftersom att jag är svag i min rumpmuskulatur. Måste träna upp gluteusmusklerna så att de kan stabilisera bäckenet mer :). Men det är inte asjobbigt utan snarare en ngt obekväm pyttekänsla som kommer efter 10-12 km, och jag är rätt övertygad om att den skulle kunna avhjälpas med lite styrka i träningsschemat.

Sen är jag hemskt begåvad vad gäller att trycka snabba kolhydrater många gånger om dagen också, och det har resulterat i att jag väger lite för mycket för att vara riktigt snabb. tror att jag har ett BMI på typ 23. Skulle vilja tighta till mig till BMI cirkus 20 men det är inte våldsamt prioriterat! tänker dock att jag skulle bli rätt nöjd med mig själv om jag för en vecka eller så undvek kakor

Tror att svaga rumpmuskler kan vara en del av problemet här med, men jag slet av ett muskelfäste i höften för många år sedan och sedan dess har höften krånglat till och från. Måste också lägga mer tid på styrka (och stretch), men tycker det är SÅ nedrans tråkigt. Tror bestämt jag får se till att få lite rutin på det hela, det hjälper ju föga att jag tränar styrka en gång var tredje vecka.

I somras sprang jag mellan sex och sju mil i veckan, men nu blir det sällan mer än fem. Undviker att springa flera dagar i rad för att höften ska få ta det lite lugnt mellan varven, men mentalt hade jag hemskt gärna kutat sex dagar av sju. I morse vaknade jag dock upp med en låsning i ena skuldran också, så idag blir det stretch för hela slanten.

Svaga gluteer är väldigt vanligt och kan definitivt vara orsaken till det onda på utsidan av höften. Det kan även vara ett spänt och irriterat iliotibialband - men i regel hänger det ihop.

Jag kör mycket höftstyrka. Ett tips är att kolla on Jay Johnsons Myrtl routine.

Tack för tipset! Bara att sätta igång och träna, det får vara hur tråkigt det vill - det är ändå roligare än att ha ont. Idag sprang jag dessutom 12 km helt utan smärta, det var inte utan att jag gjorde en liten segerdans efteråt. Skulle så gärna följa med några kompisar på ett långpass på 25 km till helgen, men det kanske vore att utmana ödet. Vi får se hur höften känns i morgon.

Tack för tipset! Bara att sätta igång och träna, det får vara hur tråkigt det vill - det är ändå roligare än att ha ont. Idag sprang jag dessutom 12 km helt utan smärta, det var inte utan att jag gjorde en liten segerdans efteråt. Skulle så gärna följa med några kompisar på ett långpass på 25 km till helgen, men det kanske vore att utmana ödet. Vi får se hur höften känns i morgon.

Det är nog klokt att ta det lugnt. Det är skillnad om man någon enstaka gång får ont på ett ställe, men när du har brottats med det ett tag så är det nog dumt att springa långpass. Jag kan få en liten irriterande trochanterit-aktig känsla vid enstaka långpass och det bryr jag mig inte nämnvärt om mer än att det är en signal att jag behöver stretcha igenom höften och öka på höftstyrkan lite. Men hade jag haft det så under en lång tid så hade jag backat och varit väldigt försiktig tills jag kände att det verkligen hade gått över.

Jag gick skadad i omkring 18 månader för att jag var korkad och förlorade både kondition, styrka och löplust. Det var verkligen skittrist, så jag har valt att bli "gammal och klok" och chansar aldrig.

Förmodligen bäst att vänta ett tag med pass över två mil, det har du nog dessvärre rätt i. Att springa långpass en klar höstdag med lukten av nyfallna löv i näsborrarna är annars bland det bästa som finns, men den känslan förtas ju förstås om man måste linka fram. Jag får tänka rehab, springa lite kortare pass under hösten och vintern och hoppas på härliga långpass till våren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka