Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Det som var bra med förra årets maraton var att man kunde vara lite extra stolt över att ta sig runt, oavsett om man var ute uppåt fem timmar eller mer (det tycker jag iofs alltid att man kan). På något sätt kändes det särskilt hjältemodigt att överleva vinden och regnet och kylan så LÄNGE!

Anmäler jag mig till nästa år så MÅSTE jag ju - enligt mig själv - vara mycket snabbare än det hemska år 2012, om jag inte har några plågsamma väderförhållanden att skylla på. :)

(Men om jag kan hålla min "powerwalk-hastighet" från igår på knappt 300 km/timmen så skulle jag ju vara runt hela banan på drygt fem minuter, det vore ju väldigt behändigt! Och så överraskade folk skulle bli? :D )

Den hastigheten hade jag velat ha idag:D
Sprang en rejäl runda upp längs älven och ner igen på andra sidan, det tog tre timmar och jag fick se många fina skogsvägar, lyckades undvika de tråkigaste asfaltsrakorna med hjälp av kartan och lite fantasi. Sprang solo och tittade på växter och betesdjur och bara sprang utan att tänka.

Tidigare i veckan har det blivit en långtur, vi tog bilen till en ort i närheten, där de kan det här med välmärkta löprundor, och kombinerade ihop två stycken till en rejäl tur med mycket sandbackar.
En femkilometersrunda med både springsällskap och cyklande draghjälp har det också blivit.
I veckan ska jag till mina föräldrar, där jag inte är överförtjust i rundorna, men det ska väl bli nån sväng för det.

Hur tar ni med er dricka?
Det enda vätskebälte jag kommer något vidare överens med rymmer bara 4 dl, alla andra jag prövat kryper upp mot midjan och börjar hoppa upp och ned ganska snabbt. Ryggsäck är det som funkar bäst, men då får man ju stanna och ta av den när det är drickadags.

Tycker också att det här med vätska är bökigt?

Förövrigt har jag inte kunnat springa på flera veckor pga en stukad fot som aldrig blir bra. :mad:

Ryggsäck med vätskesystem är grejen:

X_CAMELBAK_HYDROBAK15L_1.jpg

Hur smidigt som helst när man behöver ha mycket vatten med sig!

Finns även modeller som är mer som en väst ifall man föredrar det.

Jag har ett vätskebälte på totalt 5 dl (5 små flaskor) och det räcker fint för mig. Man behöver ju se till att man är tillräckligt uppvätskad innan - medan jag springer vill jag mest ha nån mun då och då samt kunna skölja munnen, och så dricker jag ordentligt direkt efteråt. Om det är riktigt varmt är det smart att ha sportdryck istället för vatten.

Mitt vätskebälte rymmer också bara 4 dl och när jag sprang långpass i 25+ grader och stekande sol brukade jag stanna och fylla på det på bensinmackar/hotell/kiosker. Jag brukade ha en flaska med vatten och en med sportdryck, kolla bara att det är lite extra salter i sportdrycken.

Jag har ett vätskebälte från Nathan som sitter väldigt bra. Jag tror det rymmer 5-6 dl. Behöver jag mer vätska (på flertimmarspass vill säga) har jag vätskeryggsäck från Osprey med en slang och munstycke så att det är bara att dricka när det behövs. Oftast kan man faktiskt fylla på vätska under turen om det skulle behövas. Om man springer förbi en butik eller mack kan man kila in och köpa något. Springer man förbi ett stall finns det garanterat kranar där. I värsta fall kan man ringa på något hus om det verkligen är kris. Är passet kortare än 30-45 min dricker jag inget alls eftersom jag fått lära mig att det tar drygt 30 min för kroppen att ta upp vattnet ur magsäcken, så då kan jag lika gärna vänta med att dricka till efteråt.

När jag sprang Stockholm Marathon 2011 sprang jag för övrigt hela första varvet med en flaska Powerade i handen. Den flaskan är rätt smal så den ger ett bra grepp, och så har den ju sportkork. Jag tycker det funkade jättebra även om det så klart inte är optimalt att springa med något i handen. Men hellre det än att behöva in och trängas vid borden med vätska, snava över och krocka med folk.

Tror att jag ska försöka få fatt i ett vätskebälte liknande det jag har men med en eller två flaskor till, då borde det räcka bra åt mig.
Det är tyvärr dåligt med mackar här i skogen, annars vore det ju perfekt! Stallet där jag har hästen ligger bra till för påfyllning. Även ridskolan kan användas till det, den ligger åt andra hållet!

Hos mina föräldrar blev det tre rundor. Två kortare varav den ena i ett kuperat och till min stora lycka barkfritt femkilometersspår. Milspåret däremot var en förvirrande upplevelse! Extremt välmärkt på rakorna där det inte var någon tvekan om var spåret gick, inte en märkning i sikte när det vankades korsningar och oklarheter.. det blev att improvisera vilt:)

Någon som har koll på var det är trevligt att springa i Stockholms innerstad? Ska dit en vecka på jobb och tänkte passa på att springa på kvällarna.

Någon som har koll på var det är trevligt att springa i Stockholms innerstad? Ska dit en vecka på jobb och tänkte passa på att springa på kvällarna.
Vet du mer exakt var i Stockholms innerstad? Norr Mälarstrand är väldigt fint och där finns gott om löpare. Du skulle ju kunna springa från Stadshuset längs med N M-strand, över Västerbron till Långholmen och så till Södermalm där du följer Söder Mälarstrand mot Slussen och sedan tar dig till Stadshuset igen. Lätt att hitta och fint med Mälaren längs hela turen. Drygt 6,5 km.

Om du vill ha mer grönområde är ju Djurgården eller Gärdet säkra kort. Östra Södermalm är mysigt med små gator, gulliga trähus och mycket backar åt alla håll och kanter.

Tack för bra tips! Gissar att jag ska bo nånstans i närheten av centralstationen. Har listat ut att Djurgården är fint, och Kungsholmen runt verkar behändigt eftersom det är nära. Norr Mälarstrand skall absolut prövas, och blir det tid över lät ju Södermalm intressant!

*kl*

Igår sprang jag första "sammanhängande" passet (dvs ej springa-gå-intervaller) på vad som känns som evigheter. I princip hela förra året hade jag svåra problem med benhinnorna och 2013 har inletts med två operationer, men nu kan jag äntligen springa igen :) Och tydligen har jag fortfarande min starka grundkondition för jag orkade 40 min utan problem trots att jag inte tränat kondition mer än en handfull gånger de senaste månaderna :up:

Ja, det där gick ju sådär...
En fin tur i lugnt tempo runt Djurgården blev det, sen blev jag apförkyld och orkade ingenting. Lommade runt Kungsholmen några dagar senare utan att springa en meter, med ett antal parkbänkspauser. Fick se den fina utsikten åtminstone:D
Nu är jag hemma igen och känner mig mer som folk så idag ska jag jogga i sakta mak bort till sommarbetet och se vad hästarna har för sig.

KL

Jag måste bara fråga. Hur gör ni med löpningen när ni har fullproppat schema och lite därtill? Tar ni paus eller prioriterar ni bort och klämmer in? Ändrar ni upplägget något?

Jag kom äntligen igång igen efter uppehållet med extremt skoskav och sjukdom. Hann med två rundor, den första gick jättebra den andra var dödens jobbig pga min astma och gåpauserna blev väldigt mycket längre än tidigare. Sen kom min aphektiska vecka och jag har inte hunnit springa på en vecka. Jag har jobbat sjukt galet mycket och bara hunnit hem och vänt, till stallet i ilfart...
Hade så gärna velat klämma in nån liten runda, men vet sjutton inte hur eller när det skulle gått. Den halvtimman jag är hemma hade jag ju lika gärna kunnat springa, men det resulterar i att min stackars lilla katt inte får se mig på två dagar och det går inte. Det är illa nog som det är.
Är det bara att fortsätta och köra på de dagar det går att få ihop det eller behöver man tänka annorlunda?

Transportlöpning! Jag springer till stallet, gör vad jag ska och springer hem igen. Då brukar jag få in de rundor jag vill. Jag vet att jag tål stress bättre om jag får ut och springa, så jag vill gärna hinna ut även om det blir en minirunda. Gränsen går vid om det bara känns panikartat, då står jag hellre över den dagen.

Jag har sprungit idag!! :banana:

(Bäst ni säger att jag är duktig - annars kanske jag inte gör om det! :D)

Tack!
Nio veckor, sen ska det springas ett mil-lopp igen. :cautious:
Bäst att få fart på slöpåkarna! :D

Du är duktig! Vad är det för lopp du ska på?

Kom just in från en asfaltsrunda som kändes mycket bra i mitt stackars söndersnurrade huvud efter en virrig vecka. Lugnt och fint och rakt fram:)
Det kändes som att jag höll ganska bra fart, men jag tog inte tid så jag vet egentligen inte.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka