Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Nån gång ibland men väldigt sällan vid löpning. Jag känner min kropp så bra att jag inte tycker jag behöver det. Jag känner min ansträngning. Det är mest kul att logga puls vid långpass och se om konditionen förbättras (om jag kan springa med lägre puls). När jag springer snabbpass tycker jag att pulsbandet hindrar andningen.

På spinning har jag alltid pulsband, tycker det är jättesvårt att få ut något av den sortens träning annars. Kanske för att jag inte känner min kropp lika bra där som i löpning.

Jag håller helt med. Jag springer ofta med pulsband men mer sällan nu än innan. Jag älskar att plotta mina värden i excel och hålla på ;). Gör det mig till en bättre löpare! Nja troligen inte speciellt mycket.

Och det gick utmärkt att träna även innan pulsklockorna fanns.

*kl*
Jag törs knappt fråga för jag tror inte att mina försök att springa riktigt räknas men å andra sidan verkar det vara många som är kunniga istället... ;)

Men hur som helst, jag har bestämt mig för att få lite bättre kondis, jag går ju redan långt om dagarna, men nu lägger jag in lite "intervaller", det låter flådigt men jag springer tills jag inte orkar mer, går till jag får ner andningen någorlunda normalt, springer lite igen osv
Men nu till min fråga, första omgången jag springer flåsar jag enormt, det känns som om jag knappt får luft efter bara en liten bit och jag får växla ner till att gå igen, men när jag har hämtat andan och fått ner andhämtningen så går det utmärkt att springa längre sträckor utan att bli lika andfådd på en gång.
Är det kroppen som inte riktigt fattar att jag försöker springa och blir chockad och försöker få mig att sluta? Eller vad är det som gör att jag inte kommer igång första gången?

Mest nyfiken på vad som händer i kroppen... ;) I övrigt tror jag inte att jag passar in här, mitt mål är bara att känna att jag faktiskt orkar, fast jag funderar på att köpa Martina Haags bok Heja Heja för det verkar vara lite samma tänk som mig, även om jag aldrig tror att jag kommer att springa maraton... ;)

*kl*
Jag törs knappt fråga för jag tror inte att mina försök att springa riktigt räknas men å andra sidan verkar det vara många som är kunniga istället... ;)

Men hur som helst, jag har bestämt mig för att få lite bättre kondis, jag går ju redan långt om dagarna, men nu lägger jag in lite "intervaller", det låter flådigt men jag springer tills jag inte orkar mer, går till jag får ner andningen någorlunda normalt, springer lite igen osv
Men nu till min fråga, första omgången jag springer flåsar jag enormt, det känns som om jag knappt får luft efter bara en liten bit och jag får växla ner till att gå igen, men när jag har hämtat andan och fått ner andhämtningen så går det utmärkt att springa längre sträckor utan att bli lika andfådd på en gång.
Är det kroppen som inte riktigt fattar att jag försöker springa och blir chockad och försöker få mig att sluta? Eller vad är det som gör att jag inte kommer igång första gången?

Mest nyfiken på vad som händer i kroppen... ;) I övrigt tror jag inte att jag passar in här, mitt mål är bara att känna att jag faktiskt orkar, fast jag funderar på att köpa Martina Haags bok Heja Heja för det verkar vara lite samma tänk som mig, även om jag aldrig tror att jag kommer att springa maraton... ;)

Det tar ju ett tag för kroppen att få igång alla system. Det är först när det blir en liten syreskuld som pulsen ökar. Så du får faktiskt en syreskuld i början av passet.

När man tävlar är det ju viktigt med uppvärmning och även några korta stegringslopp i högre tempo just för att förbereda kroppen så att den vet att den skall jobba.

Det tar ju ett tag för kroppen att få igång alla system. Det är först när det blir en liten syreskuld som pulsen ökar. Så du får faktiskt en syreskuld i början av passet.

När man tävlar är det ju viktigt med uppvärmning och även några korta stegringslopp i högre tempo just för att förbereda kroppen så att den vet att den skall jobba.

Det var så, jag tänkte lite åt det hållet men som sagt jag har aldrig tidigare funderat över saken och skolans idrott har inte heller hjälpt till. Tack för hjälpen! Nu slipper jag fundera mer på det och istället koncentrerar mig på att orka springa längre sträckor. Jag får en del naturliga avbrott i och med att jag springer i skogen och vissa bitar får man helt enkelt gå för att inte slå ihjäl sig. ;)

kl

Jag springer nu minst 4 gg/v (annan träning 2 gg/v) men börjar få sjukt ont i vaderna. Ingenting i övriga kroppen, bara precis vaderna. Jag kan inte springa tills jag blir trött, utan jag får sluta innan då vaderna skriker av smärta. :(:(

Vad gör jag fel? Stretchar alltid (och vaderna supernoga), och försöker variera steget. Om jag tar det lugnt några dagar går värken över, men så fort jag tar första springsteget gör dom sig påminda igen. Är inte den där stela träningsvärken, utan mer..värk...liksom :p

Är de det gröngölingar som jag brukar kalla för att komma in i andra andningen? Alltså efter syreskulden?

Senast ändrad:

kl

Jag springer nu minst 4 gg/v (annan träning 2 gg/v) men börjar få sjukt ont i vaderna. Ingenting i övriga kroppen, bara precis vaderna. Jag kan inte springa tills jag blir trött, utan jag får sluta innan då vaderna skriker av smärta. :(:(

Spring långsammare.:D

Jag fick förra året, ja drygt, lite liknande problem- det visade sig vara lågt järnvärde, fick sedan dropp och då , efter ett tag försvann problemet, järnvärdet gick upp men inte så mkt som jag ville.

kl

Hoppar in i tråden eftersom jag nyligen börjat jogga. Än så länge har jag endast sprungit inomhus på rullband, känner att jag vill ha lite kött på benen innan jag börjar jogga utomhus bland folk :p Jag körde mitt tredje pass i dag och till min stora förvåning klarade jag av 5 km utan att gå vilket var det första målet jag siktade på. :banana: Förut har jag aldrig kunnat njuta av joggning eller känt att jag fått ut någonting av det men nu känner jag mig riktigt peppad och njuter faktiskt av att pusha mig själv på bandet. Nu ska jag bevisa för mig själv att dessa 5 km inte var någon engångsföreteelse samt jobba på att springa dessa på 35 min.

Den största "folksamling" jag har sprungit i är nog fem personer...

Sedär, det gick ju bra. 3600 startande på femkilometern, jag befann mig någonstans i mitten vid starten och tog mig lite framåt under loppets gång. Kom in på strax under halvtimmen och kände mig fräsch så jag hade nog kunnat dra på lite mer.Det får bli nästa gång!

Ett långpass hanns med i lördags. Sprang och letade ännu en gammal stig. Markberedda hyggen är olämplig terräng att springa i... Stigen ifråga lyste med sin frånvaro så det blev rätt över skogen till den väg som stigen skulle komma fram på. Det var rejält varmt ute på hyggena så jag skulle haft mer vatten med mig, men å andra sidan har jag nog aldrig smakat något så gott som kallvattnet från kranen i stallet när vi kom tillbaka:d

Igår sprang jag med stallkompisarna på en barkslinga. Och på hemvägen hade jag draghjälp av en cyklande bekant som dök upp efter vägen.

(Den mystiskt försvunna stigen lokaliserades senare en bra bit längre bort på vägen, jag anar att nästa långpass kommer bli åt det hållet)

Hur gick det?

Aerobicsföreningen här i byn har lite olika pass på kvällarna, så jag har för första gången i mitt liv vågat mig på kettlebells. Gick över förväntan, men jag inser att jag får skaffa mig lite armmuskler om det där ska vara roligt...

Igår blev det en 30-minuterstur i värmen. fick se en stig jag aldrig tänkt på förr som verkar gå runt dammen vid ridklubben. Skall undersökas närmare vid tillfälle! Hade velat hitta en bra 40-minutersrunda som inte involverar elljusspåret.

Spring långsammare.:D

Jag fick förra året, ja drygt, lite liknande problem- det visade sig vara lågt järnvärde, fick sedan dropp och då , efter ett tag försvann problemet, järnvärdet gick upp men inte så mkt som jag ville.

Hahah tror inte det är möjligt :D Då skulle jag mer eller mindre springa på stället ;) :p

Järnbrist skulle kunna vara troligt, har fått järnpiller förut men blir så otroligt dålig i magen....... Får leva på blåbär istället :p

Massage har hjälpt mig massor med mina vadproblem, samt stärka vaderna med tåhävningar.

Har sen jag skrev här sist faktiskt fått redig massage av vaderna vid 2 tillfällen och det känns redan bättre, har dock inte provat tåhävningar, men det är ju lätt gjort på jobbet.

Tack för era tips!! :bow:

Har sen jag skrev här sist faktiskt fått redig massage av vaderna vid 2 tillfällen och det känns redan bättre, har dock inte provat tåhävningar, men det är ju lätt gjort på jobbet.

Tack för era tips!! :bow:

Excentriska tåhävningar i trappa är stärker vader och hälsena.

Jag springer inte ( spec iallafall , än) men måste skryta över min fina lilla kollega som sprang sin första mara igår på 3.34, fick se upploppsbilden ....den lilla tjejen i svart...hur kan man vara så pigg efter en mara ??

983735_10151454229195028_1863919351_n.jpg

Jag springer inte ( spec iallafall , än) men måste skryta över min fina lilla kollega som sprang sin första mara igår på 3.34, fick se upploppsbilden ....den lilla tjejen i svart...hur kan man vara så pigg efter en mara ??

Som jag brukar säga. Om man är pigg när man kommer i mål har man sprungit för sakta. ;)

tycker du det är en dålig prestation ?
med startnr på nästa 10 000 är det ju en hel del folk före ;)
Jag tyckte hon var skitduktig

Nej det är en fantastisk prestation och troligen är hon rejält trött. Det är ibland svårt att se på folk hur trötta de är. Men är hon inte trött så kanske hon har kapacitet att springa på 3:20 eller vad vet jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka