Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*KL*
Igår var det utelöparpremiär, körde intervaller 6*1 minut, med 1 minuts jogg emellan och lyckades hålla jämn fart i alla intervallerna på ca 4:10min/km. Känns bra för jag inte tränat så mycket alls under vintern och att jag ändå lyckats bibehålla så mycket :D

Jag sparkar igång en gammal tråd då, istället för att starta en ny ;)

Har tagit premiärturen utomhus för ett par veckor sedan för året. Helt underbart! Löpbandet på gymmet tröttnar jag på efter 5 min så det har blivit mest styrketräning under vintern :o

Har dock 2 mindre problem.. Ena är att jag så himla lätt hamnar i en framåtlutad position när jag springer. Är likadan med ridningen om jag inte tänker mig för. Men jag känner ju hur mkt bättre kroppen arbetar om jag har en bra hållning! Andra problemet är att när jag springer i nerförsbacke "klampar" jag så otroligt mycket, så jobbar på att få in ett bra sving där.

Men gud vad skönt det är att komma tillbaka efter en löprunda utomhus :love:

Jag har kämpat på med mina löprundor. Periodvis själv och ibland med sällskap. Har sprungit 5 km 3-4 ggr i veckan ett bra tag och är sugen på att utöka lite. Planen är att sticka ut och leta upp lite nya rundor framöver.

Såg att tråden var igång och passar på att ställa en fråga.

Joggar en 3-4 ggr per vecka. Ökat på lite och det blir en 15 och en 10 samt utöver det, kanske en 10 till:D och någon dag intervall, antingen backe eller en kortare bit snabbare-då typ kanske mellan 3-5 km.

Erkänner att jag ligger efter med intervallträning, är uthållig men inte så snabb.;)

Överhuvudtaget blir det mycket backe,men sedan ca 6 veckor ännu mer än vanligt, jag gillar det.

Har nu fått ont i slutet av dessa uppförsbackar-ibenen. Trodde först det var mjölksyra, tänkte inte så mycket MEN andningen blir inte flåsig o när jag renodlat smärtan, vilket nyper rejält, så kommer det från mina knän.:confused:

Alltså inget ont i muskler, om det är i knäna eller av senor runtom låter jag vara osagt och jag har inte ont efteråt, mina knän kan ibland vara ostabila men det brukar fungera.

Som om de vrids om-typ, rätt ont alltså. Efter backen tar det kanske 20 meter, sedan klingar smärtan av.

Har ju erfarna löpare i familjen men nr 1 har aldrig hört talas om detta, nr 2 trodde det var dålig stretching (av en viss rörelse, sittande , benet över o dras bakåt) och då kan det tydligen ge upphov till "löparknä"?, men det som talar mot det är att jag har noll ont i nedförbackarna, som såklart då är lika branta o långa som de jag tar uppför.:D

Någon som kännt samma?, slutsprungit??:(

Om du ökat på backträningen mycket så kan det ju vara överansträngning. Minska på backträningen ett tag och se om det blir bättre.

*kl*

Gör bara en liten kråka här för att påminna mig själv att femman var riktigt trevlig i torsdags, trots låååångt springuppehåll. :D

Ja, jag provar o återkommer, vilar i 4 dagar helt och får försöka hitta platt väg, svårt OCH tråkigt.

Men jag har sprungit mer förr o mkt backe även då + att jag var snabbare, eller då inte så långsam...men det är väl åldern också kanske....

Cyklar även en del, kärringcykel o kärringfart, även där en del backe-får samma ondhet där i backe om jag står upp o trampar o trampar på lite.

*KL*

Jag siktar mot Midnattsloppet i Augusti. Men jag har så himla svårt att öka distansen. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur jag skall kunna orka mer. Just nu ligger jag på 5 km och det känns bra men när jag kommer i mål är jag trött. Har tidigare haft problem med järnbrist och svårt att få upp flåset men nu skall nivåerna vara ok. Hur kommer jag vidare? Jag har funderat på att stanna upp och gå eller stretcha några minuter, efter 5 km, och återhämta mig för att sen fortsätta. Kan det funka?

*KL*

Jag siktar mot Midnattsloppet i Augusti. Men jag har så himla svårt att öka distansen. Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur jag skall kunna orka mer. Just nu ligger jag på 5 km och det känns bra men när jag kommer i mål är jag trött. Har tidigare haft problem med järnbrist och svårt att få upp flåset men nu skall nivåerna vara ok. Hur kommer jag vidare? Jag har funderat på att stanna upp och gå eller stretcha några minuter, efter 5 km, och återhämta mig för att sen fortsätta. Kan det funka?

Ett bra sätt att öka distansen är att faktiskt varva gång med löpning. På det sättet kan du mycket enklare öka volymen utan att bli lika sliten.

Du bör ju också variera tempot på dina pass. De pass som skall vara lite längre än övriga pass kan du springa riktigt långsamt på.

Ett bra sätt att öka distansen är att faktiskt varva gång med löpning. På det sättet kan du mycket enklare öka volymen utan att bli lika sliten.

Du bör ju också variera tempot på dina pass. De pass som skall vara lite längre än övriga pass kan du springa riktigt långsamt på.

När du skriver det så är det ju ganska självklart egentligen:o
Jag är nog bara så insnöad på att jag är lat och bekväm när jag inte orkar. Men det var ju genom att varva gång och långsam jogg som jag kom upp i de första tre kilometrarna.
Tackar!

kl

Jag hoppar också in i tråden, tänkte börja springa lite mer seriöst som komplement till min vanliga träning. :) Vet dock inte riktigt hur jag ska klassa mig själv, jag är ju nybörjare på löpning men inte otränad i övrigt.. Har börjat med att springa en runda runt där jag bor (ca 2,5 km plan asfalt), men den kommer nog vara lite tråkig om ett tag + att jag inte har några problem alls att springa den i nuläget. Vill hitta nån som är lite mer kämpig som jag kan ha som mål, känns trist att springa flera varv på samma. Hur hittar ni era rundor?
Jag skulle helst vilja springa i skogen, på typ el-ljusspår, men då känns det som att man blir tvungen att ta sig utanför stan, och det känns inte riktigt motiverande att åka kommunalt.

Sen vet jag inte riktigt vad som är rimligt att ha för mål heller, vad tror ni är lämpligt? Jag tänkte springa ca 2ggr/vecka.

kl

Nu är jag igång ordentligt med löpningen. Fick oväntat och akut ta bort min häst för 1,5 v sen och jäklar vad rastlös jag blivit efter det. Sprang en del innan också men nu finns det mkt mer tid och rastlöshet än innan :cry:. Har sprungit 3,6 mil denna vecka, med mitt längsta pass idag, 11 km som gick ganska precist på 6 min/km. Funderar på att anmäla mig till något lopp för att ha nåt att träna mot.

*kl*

Jag har ett problem. Hur får ni tiden att gå? Jag blir så vansinnigt hjärndöd av att springa. Det är så vansinnigt tråkigt!

Jag tror jag orkar mer än vad jag presterar..det är ju så tråkigt så jag ger ju upp direkt! Jag har provat 'leka' att jag ska fram till det trädet, den stenen osv..men det är dödens det också så jag ger upp direkt.

Så..hur gör ni för att göra det roligt?

Senaste tiden har jag varit lite dålig på att ta mig ute, men när jag väl är ute så har jag inga problem att hålla mig motiverad - det är ju så roligt att springa!

Men om jag ska försöka ge några tips:

• Lugn distans: Spring på något ställe där omgivningen är vacker eller varierande.
  • Tempo eller intervaller: Fokusera på att hålla rätt fart och hitta löpkänslan. Många upplever att en löparklocka kan hjälpa till att hålla en sysselsatt genom att man håller koll på vilket tempo som man har.
  • Pulsstyrd fartlek: Kräver löparklocka med pulsband. Spring fort till pulsen är uppe i X slag per minut och jogga sedan lugnt tills den är nere i X slag per minut. Upprepa valt antal gånger.
  • Ljudbok
  • Transportlöp till jobbet/stallet/skolan osv.

Lyssna på något kul! Jag lyssnar på podcasts när jag springer, SR har en hel massa roliga, intressanta och spännande program i sitt gigantiska arkiv. P3 Dokumentär är jag särskilt förtjust i, men där har jag tagit mig igenom hela arkivet så nu håller jag på att leta upp nya favoriter. Det har hänt att jag har tagit en extrasväng bara för att få lyssna klart på ett program. :D

*knapplån*

Jag har min själ inte sprungit för mycket de senaste månaderna - men jag HAR trots allmänt urusla förutsättningar sprungit och fullföljt Stockholm marathon som mitt första marathonlopp i livet, och jag är så stolt och glad över det!

Jag hade tänkt ha avverkat minst 60 mil under 2012 fram till 1 juni men stora träningsavbrott speciellt under våren gjorde att jag inte kom upp i mycket mer än 20, vilket givetvis är alldeles för lite i dessa sammanhang. Drygt 20 km som längsta långpass, dessutom ganska enstaka till sin mängd, är inte heller mycket att hänga i julgranen när man ger sig ut på 42 km i ett sträck.

Och så ovanpå det visar sig tävlingen gå i komplett skitväder: snålblåst, ihållande regn och mellan 4 och 6 futtiga grader.

Men jag har nu alltid drömt om att genomföra ett maraton och vem vet hur förutsättningarna är nästa år, eller nästa? Försöker man inte ens, så får man aldrig veta hur det skulle ha gått. Jag lovade mig själv att bryta om det kändes som att jag skulle invalidisera mig på kuppen och vara uppmärksam om något annat än musklerna skulle börja protestera högljutt. Men det var verkligen en upplevelse utöver det vanliga, mest i positiv bemärkelse. Ja, lårmusklerna blev helt stumma på slutet och ja, det var vidrigt kallt och fingrarna gick knappt att röra för att greppa muggarna med sportdryck på slutet. MEN att komma joggandes in mot Gamla stan där man sett loppet på tv många gånger, och JAG är en av de som publiken står och skriker glada tillrop till, oj vilken känsla!

Jag vill med detta också passa på att göra reklam för den ypperliga taktiken jogga/gå, hade jag inte tvingat mig att tillämpa den från början så hade jag sannolikt tagit tvärslut på grund av min bristande grundträning. Nu blev det längre joggsträckor de första 21 kilometrarna och längre gåsträckor de sista 21, några helt gående. Men jag kom i mål på en i min värld och efter mina förutsättningar anständig sluttid om 5.12. Visserligen med stela lår än idag men det är övergående. Och jag är SÅ peppad att göra om det hela nästa år, gärna i bättre väder och minst lika gärna med bättre grundträning i bagaget...

Bra jobbat! Jag var där som hejarklack och jag har aldrig sett så många huttrande människor som efter målgång, det måste verkligen varit urusla förutsättningar så grattis till dig som tog dig i mål!

*KL*
På onsdag lämnar jag landet för New York och ska springa NY Mini 10K. Ska bli jättekul :laugh:

Bra jobbat med stockholm marathon :laugh: Borde varit bland de sämsta förutsättningarna som fanns i lördags...

Jag är full av beundran för alla som klarade maran i lördags, jag satt hemma i min varma soffa och tyckte att det såg fullständigt miserabelt ut genom TV-rutan - och då är jag ändå en av de där knäppa människorna som inte vill ha sol och värme utan gillar lite lagom ruskväder när jag ska ut och springa. Lördagens väder såg dock ut att gå långt bortom även min komfortzon. Att därtill fixa det när man inte har kunnat förbereda sig ordentligt är verkligen en prestation som heter duga, hatten av för dig!

Är så himla sugen på att maratondebutera själv, men den jäklans tiden räcker aldrig riktigt till träningen. Får se om jag lyckas pussla ihop schemat framöver så att jag kan få in mer distans.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka