Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*smyger in här*

Jag har börjat komma igång nu lite försiktigt efter jag bröt höften för några år sedan (har dels haft problem den sidans knä efter op och dels har ju hela muskeln varit rätt knas). Snabbare promenader har dock gått bra hela tiden och jag känner att inte har tappat alltför mkt grundkondition vilket är kul.

Hur ofta springer ni som har känsliga benhinnor och vad har ni för skor?
Vad brukar ni ha på benen (alltså i byxväg)? Tycker det mesta brukar glida ner, vilket jag hatar... Är det tights som är det bästa? Tänkte försöka hitta lös-sittande shorts att ha nu på sommaren. Tips mottages gärna! :)

I byxväg kör jag kortare luftiga shorts som jag hittat på HM:s herravdelning, tror det är badshorts egentligen? Billiga och väldigt sköna :) tights går bort såhär på sommaren, jag blir så himla varm när jag springer så shorts är det enda som funkar!

Jag springer enbart i olika tightsvarianter nu för tiden, beroende på temperatur. Det finns ju allt från hotpants längd till fullbenlängd! Jag har tre olika längder som jag varierar mellan. De hellånga och de i mer caprilängd är från Craft och sitter helt sjukt bra. De glider ingentingm de är nog ritade av en smart kvinna som tänkte till innan hon satte saxen i tyget! :laugh:
De allra kortaste, typ lite kortare än cykelbyxor, är av det billigare slaget. De går ju inte över knäleden så de sitter upp ändå.

Bra jobbat! :)

Själv ska jag sätta igång med en liten uppstart efter att ha tagit vila i ungefär en månad efter Stockholm marathon. Egentligen skulle jag ha vilat i tre veckor, men sedan blev det semesterresa och jag var inte riktigt motiverad att sätta igång då. Småskavankerna har med andra ord fått läka med råge! På minussidan ligger tre kilo upp :o och en lite nedsatt kondition. Men det ska nog bli ordning på det med.

kl

Min löprunda känns bättre och bättre för varje gång jag springer. :) Delar upp den i 4-5 löpsträckor och går emellan. Tanken är att göra gå-sträckorna kortare för varje gång.

Fick kassera ett par löpshorts häromdagen... De visade sig vara för korta, och jag är inte supersmal så mina lår går emot varandra hela tiden när jag springer = skavsår... :crazy: Inte alls skönt! Så nu springer jag i ett par längre luftigare shorts, knälånga tights när det är lite svalare.

Annars kan du testa vaselin. Det är jättebra för att undvika skavsår. Finns också andra "smörjor" som är speciellt till för att motverka skavsår, som är ännu bättre :)
Jag kladdar in vaselin på hälar och tår inför varje löprunda nu under sommaren, för att undvika skav. Körde med det på maran också -> inte en enda liten blåsa.

Jaså? Det kanske vore något, jag får skavsår hela tiden, spelar ingen roll vilka skor jag har. Och så låren då. :grin: Tack för tipset! :)

Jag har ett par utprovade skor (sprungit på löpband bla) ett måste tycker jag om man ska springa, och då pröva ut hos någon som är rekomenderat duktig.
För mina benhinnors skull försöker jag variera underlaget, ensidigt gör ont tillslut oavsett om det är mjukt eller hårt, men varierat funkar jättebra.

Jag har caprilånga tights såhär på sommaren, på vintern är det långa.
Har för tjocka lår för att kunna springa i kortbyxor (de bara åker upp, motsatt problem alltså ;)), har funderat på kortare tights men misstänker att jag skulle få skav då... tycker inte att det är sådär jättevarmt med tightsen ändå.

Får väl presentera mig då också, ny på löpartråden. :)
Har sprungit i snart 4 år. Har det tungt att springa och känner att jag har svårt att få kondis. Men springer mellan 4-8 km och har väl 6-7min tempo beroende på dag :P. Just nu är formen sämre än på länge men den jobbas på stenhårt just nu, funderar på att lägga in ett intervallpass nästa löppass för att få igång flås och tempo igen. Vill hamna på ett stadigt 6 min tempo för att kunna komma ner mer i tid.

Jag tror att du skulle ha mer nytta av att öka längden på passen innan du börjar satsa på intervallträning. Försök öka distansen på ett av passen i veckan. För att klara detta sänker du tempot och det gör inget om du måste varva med gång. Tempot skall vara så lugnt att det känns behagligt och du skall inte flåsa. Du skall kunna prata samtidigt som du springer.

Jag har torra fötter så jag börjar faktiskt med att smörja fötterna med en fet fotsalva (Aco från Apoteket, jättebra och prisvärd) och sen kladdar jag på vaselinet (i överflöd). Ingen blåsa hittills i sommar :) Att jämföra med förra sommaren då jag inte gjorde något sådant och drog på mig gigantiska blodblåsor till och med...

KL

Hej!
Ny i tråden så tänkte presentera mig!
Har sprungit till och från i 10 år.
Mer regelbundet (2-3 ggr i veckan) i lite över 1 år nu.
Springer ca 15-20 km i veckan eftersom jag även håller
på med andra idrotter vid sidan av.

Har som bäst sprungit milen på 46:15 och mitt mål för i år
är sub 45. Nu tränar jag betydligt mer än när jag körde på 46 min
så hoppas jag klarar det! Blir på Iformloppet eller Hässelbyloppet i
Oktober som är rätt så lättsprunget :)

Har nyligen börjat öka tempot på mina pass. Från att ha sprungit alla pass i 5:45 - 6:00 tempo så kör jag nu 5:15-5:30. Har även börjat med backintervaller.
Vanliga intervaller vågar jag itne köra än!

Blir nyfiken - vad är det för andra sporter du tränar? Det är väldigt bra jobbat att springa milen på 46 eller snabbare om du springer så lite (i mängd), aldrig tränar ens i närheten av tävlingstempot och inte heller kör snabba intervaller eller tröskelträning :)

Förutom ridning så tränar jag landsvägscykling 5-10 mil i veckan. Kör även lite intervaller på crosstrainer då och då.
Jo det är många som har sagt att det var väldigt bra gjort att köra på 46:15, med tanke på att jag inför det loppet sprang max 10-15 km i veckan och aldrig snabbare än 6 min tempo :)

Inför att försöka springa på sub 45 har jag dock börjat lägga in lite fartlek och backintervaller :)

kl

Jag vill bara klappa mig själv på axeln lite, eftersom jag sprang 5 km för första gången på.. tja, nånsin?! Jag vet att det inte är nån vidare bedrift bland alla supermänniskor som springer flera mil i veckan (;)) men jag är nöjd ändå! 40 min tog det, i varierad skogsterräng. Jag hade nog stannat flera gånger om ifall jag inte haft en kompis med som pushade mig.
Mellan 2 och 3 km var det segt (kom ut ur den skuggiga skogen till ett kalhygge = VARMT!) och kring 4 km. I slutet hade jag ändå krafter nog att springa på lite extra och det kändes väldigt väldigt skönt!
Så nu ska vi ut och springa igen på onsdag, jag som alltid totalvägrat att springa med andra människor innan... prestationsångest? Näe va.. ;)

En liten presentation då:
24 år och insåg i början av våren att det var dags att ta tag i min näst intill obefintliga kondition. Sprang några gånger, tänkte "fan i helvete det här går ju inte!". Konditionen tog slut innan jag ens var lite trött i benen, trots backar och dylikt. Började om några veckor senare och satsade på att springa lååångsamt, och upptäckte att det var mycket roligare när jag inte kände för att kräkas.
Nu när jag överbevisat mig själv (trodde aldrig jag skulle klara 5 km!) så är mitt mål att klara de 5 på 30 minuter... nån gång i framtiden. :D Och den dagen jag klarar det springer jag blodomloppet eller lundaloppet!

kl

Jag har köpt en pulsmätare och ett par löparskor. Tänkte att jag måste få bättre ork för att må bättre och gå ner i vikt.

Provade igår och jag kunde kanske springa 10 meter innan orken tröt:o:cry:Men jag kommer att kämpa vidare. Idag gick jag en liten morgonpromenad och då låg min puls på 120 när jag gick raskt. Är det någon som har en bra länk där olika pulsvärden står. Jag vet inte vad jag "bör" ha som totalt otränad soffpotatis med 20 kilos övervikt.

Jag är 50 år och det påverkar ju givetvis vilken puls som är lagom. Vilopulsen ligger gräsligt högt just nu, 80. Det verkar orimligt högt men det är första dagen idag. Ska ha pulsmätaren på lite för att se vad jag ligger på under dagen.

Hoppas att även jag får vara med trots att jag inte klarar att löpa egentligen. Men målet är att kunna jogga sköna turer framöver.

Bra jobbat! :bump: Jag är också på 5-km-nivån så du är inte ensam om det i tråden :D

kl

Igår gick det faktiskt väldigt bra att springa. Jag börjar få in känslan lite mer för sträckan, känns det som. Går ju lite emellanåt, men försöker korta ner gå-sträckorna mer och mer för varje gång. Det jobbigaste är att det är så otroligt varmt och framför allt FUKTIGT här, så det blir tungt. Men jag är glad att jag har killen med mig som kan pusha mig, jag springer bättre då för jag vill inte lägga ner när han är med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka