Sv: Vi som springer!
Hur ska man planera för att få en bra tid i lopp? vill ju helst ha ett jämt 5 minuterstempo. Nån som har några tips? Lite seedad kan man bli, men det är endå ett 1000tal som börjar samtidigt...
Fast har du kapacitet att springa Lidingöloppet i jämnt 5:00-tempo så borde du i annat lopp kunna seeda dig och hamna i någon av de fyra, kanske t.o.m tre första startgrupperna. Nu har jag själv aldrig sprungit LL, men vad jag har förstått så är det rätt stor trängsel i samtliga startfält i starten så man får planera nog hur man springer. Det senare innebär att räkna med en långsammare start och sedan noga studera banprofilen var "förlorad" tid kan tas in.
Annars måste jag säga att jag inte brukar tycka att trängseln är något större problem. Jag lyckas oftast placera mig bra i startledet. Till och med på Stockholm marathon då jag var oseedad och stod i sista startledet hade jag inga problem att hålla min fart. Då stod jag längst fram till vänster i mitt startled. Undantaget är nog bara förra årets Tjejmil då jag hamnade lite för långt bak i mitt startled (blev sen till klädinlämningen och prioriterade sedan uppvärmningen) och därför inte kunde hålla högre tempo än 4:50 min/km i början.
Bra platser i startledet tycker i varje fall jag är hyfsat lång fram och ute i kanten. Hur långt fram beror på hur pass väl jag springer i förhållande till resten av startfältet.
Står man för långt fram i förhållande till sin kapacitet så kan det gå illa. På ett lopp i våras hade jag ingen koll på vad det var för löpare i min klass så min vana trogen ställde jag mig långt fram. Det är ju lite svårt att hejda sig i början så jag hängde på täten. Inte så klokt. Jag såg nämligen i efterhand att tätklungan bestod av mycket snabba elitsatsande unga män (däribland en som sprungit junior-EM på 5000 m)

. Loppet började dessutom med en brant stigande backe och den brände jag av i ett tempo på strax över tre minuter/min. Trots att jag redan efter 500 m började bromsa
betänkligt så var det för sent att reparera skadan. 500 m i strax över 3 min/km hade gjort sitt. Resterande delen av loppet blev en plåga. Det som grämer mig är att om jag hade skött mig så hade jag kommit in som första kvinna i mål. Nu kom jag istället in som nummer två. Jag sprang verkligen med huvudet under armen och jag tror att det är lätt hänt om man startar omkring för snabba medlöpare.
Nu blev det en utsvävning

, men mitt tips är i varje fall att ställa sig så långt fram som det är lämpligt och dessutom ställa sig i kanten - mycket lättare att ta sig förbi där.