Vi som har "spatthästar"

L

L_G

Hej, jag tänkte bara höra vilka här som har har spatthästar och vad ni gör med dom? Rider ni dom som vanligt efter spatten har "läkt ut", eller vad gör ni?
Min islandshäst har spatt i båda bakhaserna (mer på den andra) men rids som vanligt utan det minsta problem. Kan vara stel i början men blir bättre under ridpasset. Jag rider ju inte så hårt, utan jag rider i skogen/vägarna och tränar lite för insruktör ibland.
Men jag har märkt att efter en ganska lång tids "vila" (har ridits ibland och gått på lösdrift) så har han blivit mera stel och nu är han halt på böjt spår i vänster varv... :( Så nu ska vi åka in och få honom röntgad igen.
Så min upplevelse är att spatthästar ska ha motion/ridas för att må bra och att inte bli stel.
Vad har ni för upplevelser?

Sv: Vi som har "spatthästar"

En av våra valacker har spatt. Jag håller med dig och tror/tycker också att han mår bäst av att få röra lite på sig i princip varje dag. Får han vila mer än två dagar i rad så blir han avsevärt mycket stelare än annars. För övrigt så verkar han inte må dåligt och känna av sin spatt mer än som sagt när han blir ståendes för länge.
Han rids mest i skogen och någon gång emellanåt på ridbanan numera. Vi ställer inga höga krav på honom vad det gäller samling osv och han får gå i en relativt valfri form. Hästen i fråga börjar bli lite till åren (född 88).

Hoppas det går bra när ni ska iväg och röntga!

Senast ändrad av en moderator:

tack, jag hoppas också att att det går bra. :) Föresten finns det någon som har erfarenhet av Back on tracks "hasvärmare". Det ska hjälpa mot inflammationer, värk m.m. Funderar på at köpa den.

En häst med spatt ska helst utöver hagvistelse, även erbjudas rörelse i form av ridning eller handpromenad. I annat fall blir de gärna lite stelare, och risken för återfall/blossar upp igen ökar. Den risken finns iofs alltid genom att åkomman är kronisk, men man har sett att hästar med spatt gynnas av den här typen utav motion.

När jag köpte min häst för 7 år sedan visade röntgen att en glidled i båda haserna hade pålagringar, alltså sk utläkt spatt. Röntgenbilderna var väldigt suddiga så jag hade svårt att se, och vet. var inte så positivt inställd till min lite tjuriga häst. :crazy: Han kunde inte med säkerhet säga att det var spatt. Hjärtat sa i alla fall ja till köp även om hjärnan protesterade. Men jag chansade. Hästen hade aldrig visat något av sin spatt och hon har hittills inte varit halt eller stel. Hon är nu 19 år. Hon kan vila i långa perioder, men är ändå aldrig stel. Men hon är ute minst 13-15 timmar/dygn och går ute hela dygnet från mitten av april till oktober-november beroende på väder.
Det enda jag kan eventuellt kan säga är att höger varv i trav på volt kan vara lite fyrtaktig innan hon blir varm. Även tölten i vänster varv är lite svår, rollar och blir travtaktig. Men om det är pga spatten det vet jag inte.
Jag rider/tömkör kanske 2-3 ggr/v nu på vintern. Det blir oftare under den ljusare perioden.

det har nu visat sig att våran häst har spatt...
veterinären sa att det var väldigt viktigt att motionera henne mkt.
finns det något man kan göra för att underlätta lite med stelheten tex. linda och kyla benen?

hade hemma en häst under en tid som plåtarna visat att den hade sk. utläkt spatt. Efter samtal och koll av en vet hos mig, var de bara att tuta och köra på. Tränade upp till 120 hoppning och skolorna i dressyren. vilade han var han lite stelare, märkbart om han stod 3 dagar. han fick både hasskydd från bot och deras nyponpulver och efter de var han som en nornal hästa alltid.

hade hemma en häst under en tid som plåtarna visat att den hade sk. utläkt spatt. Efter samtal och koll av en vet hos mig, var de bara att tuta och köra på. Tränade upp till 120 hoppning och skolorna i dressyren. vilade han var han lite stelare, märkbart om han stod 3 dagar. han fick både hasskydd från bot och deras nyponpulver och efter de var han som en nornal hästa alltid.

BOT? Menar du Back on track? Tänkte köpa "hasvärmaren", men när ska jag ha på den? Han går ju på lösdrift. Funkar det om han har den en stund efter ridturen? Hur hjälper nyponpulvret? Vad har det för inverkan?

Min häst har utläkt spatt. Han trivs bäst av att gå 6 dagar i veckan, om inte ridning/tömkörning så bara en promenad. Han behöver lång uppvärmning men det vet jag ju om, så det ser jag till att han får.

Nu har han ju haft problem i länden som också gjort honom stel, men jag ser stor skillnad i rörelserna efter mycket rörelse, nyponpulver och BoT (Backontrack). Jag har tyvärr inte hasskydden, men stallbandagen, de använder jag nattetid.

Jag köpte hasvärmarna märke BoT till min häst. Men jag lämnade tillbaka dom för att när du spänner på hasvärmaren, blir det liksom två kanaler mellan senor och benet på sidorna. Det är också svårt att få den att inte kasa ner, då jag fick tips om att först linda benet nertill så det inte kasa..Så oavsett om du får en värmebild, kommer det in kall luft hela tiden så någon värme lär aldrig stanna kvar.
Jag tror på produkter för övrigt men hasskydden skulle behöva va annorlunda utformade om det ska fungera..

Detta är min upplevelse och min åsikt. Någon annan kanske har en annan åsikt...

japp menar back on track. rek. alltid att efter den första tiden ska man minst ha på bot 8 h. i ditt fall vet jag inte hur jag skulle lösa det faktisk, nog på så mkt som de går. Nypon pulvert smörjer leder, är antiinflammatoriskt, etc. läs mer här

tror du fått de lika på bakfoten hur bot fungerar. bot reflexterar kroppens egen värme, öppnar blodkärlen och sätter igång cirkulationen. Dvs även om inte skydden ligger just på ett par centimeter på hasen, sätts hela systemet igång i alla fall. Haft hästar som gått ute med hasskydden och vid intag och efter skydden kommigt av, inte alls någon form av kyla alls på hasen utan värme över hela partiet. Den lilla "springan" som kommer till är inte så mkt att ojja sig över, speciellt inte då man också får ha i åtanke att hela skyddet är gjort i neopren dvs. inte den ultimata andningen i materialet och den springa som kommer är helt acceptabelt.

så tycker jag i alla fall + lite fakta :)

Att de sedan kasar ner är helt från häst till häst, de har kommigt med en variant med hål också. Jag har båda varainterna och de passar olika på olika hästar, man får ha i åtanke lite hur hasen ser ut på hästen också. På ena kasade den utan hål ner medan på andra satt den som smäck exempel.

Nu så har jag varit hos veterinären med Neisti. Det visade sig att det benet som var minst spatt på förra gången hade nu fått mer.. De visste inte säkert om det hade kommer ännu mer på det andra också. Det konstiga var att hältan visades inte alls vid longering och knappt vid böjprov. Det e ju bra det att han inte har ont!:)
Han fick kortison och tuppkam injicerat i leden och ska ha Fenylbutazon 2ggr om dagen i 10 dagar. Vila ska han ha. Han ska röra på sig, men inte springa omkring och leka med kompisarna i hagen. Så han får gå i sjukhagen, men den är inte så stor som jag hade önskat... Han kanske får gå på rundbanan på dagarna, som är större. Sen ska han gå två promenader om dagen på ca 20min.
I tre veckor ska han ta det lugnt. Tråkigt värre för Neisti.. Så jag hoppas han blir bra..

Fina Neisti :)
DSC00187.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett sto som fick diagnosen spatt för ca 1 år sedan. Jag har tyvärr inte kunnat få igång henne igen efter det. Hon står med en kotledsinflamation på grund av att hon överansträngt kotan fram på grund av spatten.
Jag använder dock BOT, har paddarna med kardborre och dessa har hon de flesta timmarna på dygnet nu, även ute plus att hon äter nypon och hoppas så attd etta kan hjälpa kotan så jag kan få igång henne igen.. :crazy:

Tänkte väcka denna tråden till liv o höra hur det går för er som har spatt-hästar?

Själv fick jag en spatt-häst för två veckor sedan. Min älskade Andi blev plötsligt halt på bakbenen o inte kunde jag bestämma vilket- ömsom höger ömsom vänster... Röntgen visade på små förändringar i den nedre glidleden, mer i vänster än höger, men i båda bakben alltså.

Jag fick med mig en cd från kliniken o så här såg min pålle ut on the inside
andivb.jpg

Vi lever i ovisshet tills återbesök om två veckor... Men Andi verkar själv totalt obekymrad om sitt tillstånd. Han travar själv i hagen trots hälta, o under behandling här så har han blivit betydligt mindre halt dessutom! Han är lika glad som vanligt men ser ju lite stel ut. Idag fick han sjukbeslag för o underlätta för sig.

Jag funderar på vad man kan ge honom för att underlätta, det verkar finnas en uppsjö av tillskott- både fabriksgjorda och naturläkemedel... Har ni fler tips än Nypon?

Hyalonsyra, men först när inflammationen avstannat inte förr. Han ska vara konstaterat fri pågående inflammation, den ska alltså ha gått in i vilande läge.

Jag kör hyalonsyra i kurer, och mellan får han nypon. Nu har jag iofs ingen häst med spatt på så sätt. Problemet i gammelmans bakben är snarare av utsliten karaktär men då i glidleder. Så man kan kalla det indirekt för spatt men utan inflammation, men utslitning av glidleden.

Jag hade ett halvblod på 169 cm som visade sig ha spatt. När han röntgades visade det sig att han redan hade utläkt spatt på det andra bakbenet som vi aldrig hade märkt av. Minns inte exakt hur behandlingen gick till och hur lång tid det tog men efter att han ansågs utläkt även på andra benet kunde vi träna som vanligt.

Efter skadan lärde vi oss galoppombyten, senare fyror och tramp som början på piaff. Vi kunde också rida saxen. Det var inte med tanke på tävling för det klarade inte hans nerver i alla fall. Jag sålde honom senare som läromästare och jag hoppas att den nya ryttaren fick mycket glädje av honom för han var jätterolig att rida. Som andra har skrivit, det var viktigt att han fick motion varje dag, och i alla fall jag red ju mest dressyr på banan för det är min passion och det påverkade inte hästen negativt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Redfox
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka