Vi som har hästar med senskador!

Sv: Vi som har hästar med senskador!

*KL*

Min häst fick en senskada strax innan jul, hon blev rädd för en hund å slängde sig å lyckades på något vänster trampa snett (kan ju tillägga att hon skrittades på en grusväg när d hände) när vi åkte in till kliniken stod hon på 3 ben, vägrade totalt stå på sitt framben, väl där så var det problem med att se vad det var för fel på henne då hon var så svullen i benet, (de gick att se att de va en senskada, men inte hur allvarlig den var) så det var total boxvila å butta och stödlindning som ordinerades. Hon hade alltså 5 gradig hälta på vänster fram.

återbesök efter 1 vecka, det var jättenervöst att ta ut henne ur boxen då jag inte visste hur hon skulle röra sig, inne på kliniken konstaterades det att hon hade gått från 5 gradig hälta till 1 grad i skritt och 1,5 i trav på en vecka. på ultraljudet kunde dom även se att det bara var ytliga böjsenan som tagit stryk, djupa var helt oskadd.

tillbaka efter 7 veckor till, dom gav mig fel veterinär *muttrar* Som hade mage att klaga på att min häst inte blivit tillräckligt bra på de 2 månader som hade gått, då hade hon ändå gått från 1 grads hälta till totalt ohalt i skritten... veterinären jag hade tidigare kom förbi å kommenterade att min häst såg mkt bättre ut! (snacka om snurrigt med 2 veterinärer med 2 olika syner på saker) Bokade om tid (som är den 26 den här månaden) å var nogran med att säga till om vilken veterinär ja skulle ha...

så nu ska vi in snart igen, min häst är väldigt pigg och glad, visar ingen hälta i skritten, har en liten sjukhage med en massa träd i (bra att äta på när hon har tråkigt )

Min häst fick en "senskada" i slutet av Augusti! Han fick en galla på hf ben vid senskidan. Första veterinären trodde på överansträngning först och bad oss vila och ta de lugnt 2 veckor, ingen hoppträning.
Andra veterinären kom från sthlm och ultraljudade och sa att han hade en senskada, tredje och första veterinären enades om att det inte var en senskada att det hade med karpaltunneln att göra(de ultraljudade också + röntgade) men till slut kom den tredje veterinären (atg klinik) fram till att de var ett tillfälligt bakslag som med hjälp av metacam och compagel skulle bli bättre och se där! Nu är min häst frisk igen :)
Han fick vila i drygt 4 månader men So what, huvudsaken han får leva då är jag nöjd och glad :)!
Känner dock igen de några skriver här att deras hästar blivit depprimerade och sura när de fått stå i sjukhage så länge, min häst var precis likadan! han som var världens goaste blev sur och hängig och tyckte 5-10minuters promenader var as tråkigt när man inte fick springa någonting.
Men om man ska se de positivt så är han överlycklig nu ända sedan jag satte igång honom i December och tackar inte nej till uteritter och dressyrpass.

Vad hans problem var är ännu ett mysterium men jag skulle nog ändå tippa på en lätt senskada.

*knapp*

I Fredags var jag på återbesök och nytt UL. Min häst skadade ju yttre böjsenan väldigt illa sista November. Han har stått på box 7/24 sedan dess och jag promenerar med honom en timme om dagen minst nu. Började promenera med honom i slutet på Januari. Han är helt ohalt i skritt och veterinären tyckte han klev på bra och trampade igenom fint. Dock ej i traven. På UL:et kunde man se att viss läkning påbörjats, speciellt nedre delen utav senan. Annars var det lite dystert. Men jag ger INTE upp! Nu ska jag fortsätta att promenera med honom fram till slutet på Maj. Jag får gå tre timmar med honom om jag så vill och kan! Och nu får han även stå ute på dagarna i en liten framskottad sjukhage! Så nu är han riktigt glad! Och jag med! Min veterinär sa att många ger upp i det här skedet! Skulle jag ALDRIG göra! Jag har tålamodet och orken! Och jag älskar min häst över allt annat! Dessutom har jag inget emot att röra på mig! Så Vi kämpar vidare! Var så säker! :bump:

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka