Vi som har hästar med senskador!

Sv: Vi som har hästar med senskador!

Jag skrittade aldrig henne för hand mer än typ några gången för jag tyckte det var trevligt att gå en runda. Hoppade upp och red direkt. Ökade skrittrundorna sakta

Hur gjorde du med travaren som hade senskada? Skrittade du uppsuttet där med?

UL är nog Guds gåva till oss hästägare! :bow:

Min häst är ordinerad stikt boxvila tills dess att Vi UL:at om skadan. Åker tillbaka tíll kliniken i början på Mars. Promenera för hand ska jag dock göra dagligen nu och det började jag med när han inte markerade alls längre när jag gick med honom på stallsgången. Och visst är det lite förvirrande att olika veterinärer ordinerar så olika. Men jag litar fullt ut på min och går på vad han säger. Känns tryggt och bra!

Jag skulle verkligen rekommendera laser till er med senskadade hastar.
Alla veterinarer jag pratat med sager att det absolut basta sattet att rehabilitera en hast ar laser!
Se dock till att ga hela behandlingstiden ut. Det kommer inte ske nagra mirakel over natt men ett langt och konsekvent laser program kommer att ge resultat - garanterat.
(Daremot kommer saklart inte alla hastar som behandlas bli helt bra men det kommer att forbattras!)
Samma sak med att linda. BoT ar jattebra och ger resultat. Bara for att svullnaden inte gar ner direkt betyder inte att det inte hjalper.

Annat viktigt ar kontrollerat arbete - lugnt avslappnat, balanserat. Dvs inga bocksprang, snabba okningar / stopp. Undvik halt/lerigt/djupt underlag.
Vi lindar alla vara senor 24/7. Stallbandage inne (ev i hagen pa utlakt skada) och stodbandage i hage / motion.
Kyl efter all motion - jag gillar vatten slangar men is funkar oxa.
Brukar ga mellan varmande / kylande behandling. Oftast genom blister varvat med kyllera och DMSO. Samma effekt men mildare genom varvning av BoT och svett.
Simning ar guld for att fa tillbaka en hast till kondis - glom dock inte att ova upp styrkan i benen oxa (mitt ideal ar simning och skritt/jogg pa hart underlag samma dag ev simma 2 - 3 dagar vecka.

Vi har rehabat ett antal hastar med olika typer/grader av senskador. Alla utom en med mkt gott resultat. (Travhastar som brutit ner hos andra tranare och efter rehab har gatt tillbaka och tagit sig tillbaks till free for all rank!) Den som vi gav upp med brot ner tre ggr varav tva senor men pa olika ben!
Vi har dessutom fatt tillbaka samma hast tre ggr pa olika ben dar den gamla skadan hallt trots idiot schema fran tranaren.
Allt detta innan laser blev vanligt sa nu ar jag faktiskt lite sugen pa en senhast igen. Forsta gangen vi inte har tva - tre stycken i stallet.

Till alla - lycka till!
Det tar tid och ar kostsamt och man far leva med det resten av livet men det ar vart det!

Jag lasade Silver men tyckte inte att det hade så bra effekt så det kanske är olika på olika hästar. När du skriver kontrollerad motion menar du uppsuttet då och när börjar ni skritta dom??

Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra nu.... Kommer inte göra nåt innan snön försvinner men i i slutet av mars har han vilat 7 månader. Tänkte promenera igen med honom (jag gjorde det i höstas och tyckte att det hade jättebra effekt och sen fick jag klartecken att rida så då slutade vi promenera). men sen i aprill funderar jag på att skritta uppsuttet och bara låta honom skritta hela sommaren. Enl min vet. så ska han vila hela sommaren men jag tror inte riktigt att det är det bästa. Har hört så många som säger att skritta (för hand eller uppsuttet) på hårt underlag är mycket bättre än att vila.....

Lite segt när alla säger så olika......:crazy:

Men jag tror verkligen inte att han blir sämre av att jag skrittar nu när det gått så lång tid......

Vara ar inte inridna och blir ofta heta pa banan sa vi anvander skrittmaskin valdigt mycket. Nar de far lov att rora sig mer gar de oftast i vagn men aldrig pa sand bana och aldrig nar banan ar blot och hal. Kontrollerad motion innebar boxvila och motion under ryttare / vagn / maskin. Jag anser att aven sjukhage ar vansklig mestadels pga manga blir valdigt exalterade.
Det beror pa skadans utveckling samt hastens temperament nar den far borja ga ut igen. Hastar som blir deprimerade kan ga ut i boxstor "hage". (Varan sjukhage ar samma storlek som manga tavlingsstalls rasthagar medans de vanliga ar 1 ha/st)

Laser fungerar! ALLA jag pratat med haller med och de allra flesta havdar att det snabbar pa lakandet sa mycket som x2.

Annars har vi ju ocksa provat olika typer av stam celler, frysning och chock vagor (ska man dock vara mkt forsiktig med. Pa en farsk skada kan det bryta sonder de fibrer som fortfarande ar intakta istallet for att laka - prata med flertalet veterinarer! Samt att det ar kraftigt smartstillande och ofta leder till att tranaren / hasten tar ut sig da det kanns battre an det ar.)

Antagligen hade det varit bra att lasra väldigt ofta och under en längre tid för att få bättre effekt. Hur ofta och under hur lång tid håller ni på med lasring?

Har ett fullblod jag fick hem augusti 2009 som gått löp och fått senskada som inte var kollad. Åkte till djursjukhus september 2009 och gjorde ultraljud som visade en riktigt rejäl senskada som skulle ta minst ett år att läka ut.

Enl säkra källor kunde jag på en senskadad häst (som har så pass dåliga cirkulation i just det benet) ha BoT varje dag 8 veckor i sträck 8 h/gången och sen vila 1-2 veckor men vara försiktigt så man inte tror hästen är frisk då det har så effektiv effekt.

Sen sålde jag honom novemer 2009 pga mina ryggproblem (räckte gott och väl med 2 pållar) men hämtade hem honom härom veckan igen då nya ägaren inte klarade ut honom (han är rätt tuff). Han har stått stilla där och inte "velat röra sig" så bulan på benet från senskadan var större men han är ohalt.

Han går fritt i 1,5 hektar hage med två hästar på 4 o 6 år och får "leva fritt som en normal häst" och det är ju viktigt att de får gå och röra sig varierat underlag annars kan man paja benet om man bara tillåter mjukt också..alla senskador är givetvis olika

Laser rekommenderas tre ggr forsta veckan, tva ganger andra och tredje veckan och sedan en gang i veckan.
Dock har det faktiskt visat sig effektivt att behandla just sen och sar skador varje dag medans andra typer av skador inte gynnas av for tighta behandlings tillfallen.

Veterinaren jag pratade med haromdan behandlade en bow tre ggr vecka 1, tva ggr vecka 2 och sedan 1 gang / vecka. Han trodde hon hade chans att bli hallbar men var helt saker pa att benet aldrig skulle fa tillbaka ratt form sas. Tack vare lasern har bowen tillbaka bildats och hon ligger ca 2 manader fore i utveckling av vad en "normal" bow skulle gjort. Hasten star pa boxvila.

Sååå surt! Silver har antagligen fått en spark (av sig själv eller vårt gamla halvblod han går med) och det sitter på insidan av det bakbenet han inte har senskadan på. Det ser väldigt lurigt ut och jag fasar för att det kan vara en till senskada eller en gaffelbandsskada :cry: Han ska ju redan vila i 6 månader till, han är inte halt utan är pigg och glad i hagen. Hur hade ni gjort?? Hade ni tagit ut en vet. och gjort UL?? Känns lite meningslöst att ta ut vet. och betala 2000 kr minst och sen säger han att han ska vila 6 månader......?????

Det kan ju vara bra att veta om det är en senskada eller nåt åt det hållet men det förändrar ju ingenting i hur jag hanterar honom.... Han ska ju som sagt inte sättas igång förrän om 6 månader ändå.. En anledning skulle ju vara att om han inte håller sedan och jag triangelmärker honom så kanske det är bra att veta om han har en eller två senskador.....

Då var det roliga över. Mitt sto fick en alvalig senskada för 1 1/2 år hon blev frisk förklarad. och så hände det som inte för hända en ny på ett annat ben.
Hon är en över pigg dam som inte kan vara still. :confused:
Jag vet inte om jag orkar........
Box vila inte att tala om suck droga henne i 6 mån suck .........

Bli magnet terapi och rött ljus behandling suck...........

Ahhh... blir galen på all denna snön!! Nu har vi 50 cm snö i hagen och inatt ska det komma 30 cm till...... Silver överanstränger redan senan pga av att det är så tungt att gå i snön och om det ska vara 70-80 cm vet jag ej hur jag ska göra :confused: Vad hade ni gjort??? Blir väl att han få gå ute några få timmar bara och så får jag promenera lite med honom istället. Senan verkar läka rätt bra och jag vill verkligen inte att skadan ska bli värre igen.....

Min islandshäst fick en kraftig skada på djupa böjsenan i vä framben i april förra året. Vilade hela sommaren med BoT-linda till och från. Hon var bara halt den första veckan och gick i sjukhage i ca 3 v. Hon deppade ihop totalt och fick ett ruggigt eksemanfall. Släppte ut henne i stora hagen med vet. goda vilja. Hon blev genast mycket piggare och eksemet förbättrades.
Gjorde UL vid tre tillfällen, men skadan var så pass allvarlig att hon blev utdömd i december. Hon är nu förtidspensionerad (20 år, tyvärr fortfarande ung i både kropp och sinne) och triangelmärkt. Hon är inte ridbar något mer. Vet. vågar inte lova att hon håller för något annat än promenader för hand.
Den här vintern med djup snö har varit lite orolig, men även en rymningstur med flocken för ett par veckor sedan klarades av utan några men. Gissa om jag var orolig innan jag hittade dom.
Senan är läkt men inte riktigt ihopläkt. UL visar en bild som ser ut som svinto. Trassliga senfibrer och endast en liten del av senan har läkt ihop riktigt.
Men jag är väldigt glad att jag kan ha henne kvar. Hon fyller en funktion som ledarhäst och håller god ordning på de andra i hagen. Hon är grymt pigg och är helt ren i steget.

Jag ska väl ta och uppdatera lite.

Kollade min pålle som vanligt var 3:dje vecka och han var mer halt än han varit hitills. Har bokat tid till klinik för ul på onsdag.

Håll tummarna!

Håller tummar och tår!!

För första gången sedan aug. så känner jag inte längre vart akadan sitter :laugh: Hoppas,hoppas att det har börjat läka ordentligt!! Längtar tills att snön ska försvinna så att jag kan börja promenera med honom :)

Det andra bakbenet är fint nu oxå så där var nog som tur ingen ny senskada :laugh:

Min passhäst har bräckt i ett gaffelband vb vilket jag tror beror på en gammal skada i hb. Men det är bara teorier från min sida. Hur som haver så var han med i ett provlopp för 3 veckor sedan och 1 vecka senare var han halt och tjock i ett ben. Han kollades upp och det var då en gaffelbandsskada vb, han har skadat både stammen och grenarn om jag inte minns riktigt fel. Han skrittar rätt bra och stödjer på båda bakbenen. Jag ska ev. ta hem honom och ha honom hemma under hans konvalecenstid.

Återkommer!

Jaha... vi kom inte fram till kliniken, körde fast med bil och transport och när vi värl var loss så var det bara att vända hem.... undrar om vintervädret någonsin ger med sig..*trött*

Ja det är inget spännande väder att ha häst i..... Jag väntar med att åka till snön är borta, men rider på nästan som vanligt nu. Svullnaden blir inte värre av träningen, men är inte heller borta.

Fy va otäckt att köra fast! Är sååå trött på vintern nu!!!!! Men nu har vi iaf kommit in i mars så nu är det nedräkning :)

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka