Sv: Vi som har hästar med senskador!
Min islandshäst fick en kraftig skada på djupa böjsenan i vä framben i april förra året. Vilade hela sommaren med BoT-linda till och från. Hon var bara halt den första veckan och gick i sjukhage i ca 3 v. Hon deppade ihop totalt och fick ett ruggigt eksemanfall. Släppte ut henne i stora hagen med vet. goda vilja. Hon blev genast mycket piggare och eksemet förbättrades.
Gjorde UL vid tre tillfällen, men skadan var så pass allvarlig att hon blev utdömd i december. Hon är nu förtidspensionerad (20 år, tyvärr fortfarande ung i både kropp och sinne) och triangelmärkt. Hon är inte ridbar något mer. Vet. vågar inte lova att hon håller för något annat än promenader för hand.
Den här vintern med djup snö har varit lite orolig, men även en rymningstur med flocken för ett par veckor sedan klarades av utan några men. Gissa om jag var orolig innan jag hittade dom.
Senan är läkt men inte riktigt ihopläkt. UL visar en bild som ser ut som svinto. Trassliga senfibrer och endast en liten del av senan har läkt ihop riktigt.
Men jag är väldigt glad att jag kan ha henne kvar. Hon fyller en funktion som ledarhäst och håller god ordning på de andra i hagen. Hon är grymt pigg och är helt ren i steget.