Vi som har hästar med senskador!

Isabelle L

Trådstartare
Hej! Tänkte att vi som har hästar med senskador kunde följas åt lite och peppa varandra och diskutera behandlingar osv. :laugh:

Sv: Vi som har hästar med senskador!

Jag börjar berätta lite om min pålle :) Jag har en quartervalack som blir 4 år nu till våren. Jag red in honom i somras och hade hunnit rida honom i knappt 3 månader när han drog på sig en senskada i hagen :(. Enl. vet. så ser det ut som han har fått en blödning på djupa böjsenan antagligen orsakat av att han halkat. Han stod först på metacam i 10 dagar och sedan gjordes ett UL som visade en rätt stor skada. Han behandlades då med kortison in i senan och svarade väldigt bra på det. När skadan var ny så var han 2-gardigt halt på rakt spår i trav och 3-gradigt halt på böjt spår i trav. Efter kortisonbehandling och 5 veckors vila var han nu 1-gradigt halt på rakt spår och 2-gradigt halt på böjt spår. Och UL visade att skadan minskat. Efter det så har han stått med BoT i 3 månader och gått i sjukhage i 4 månader. Han skrittades för hand 20 min om dagen oxå.

Efter 4 månader så gjordes ett nytt UL som visade en minimal skada och han var ohalt på rakt spår och markerade pyttelite på böjt spår men var inte halt! Jag fick då klartecken att sätta igång honom i skritt och jag har nu under jul och nyår skrittat honom 1-2 dagar i veckan i 20 min. Fick även börja trava efter några veckor och har gjort det några minuter 1 gång i veckan.

Men........ han svullnar upp i senan av och till. Vissa dagar är han jättefin och sedan är han svullen precis där skadan är. Så nu har jag pratat med vet. och han vill att han ska vila 6 månader till!!!! :cry: Känns väldigt segt men vi bestämde att vi skall göra ett nytt UL i aprill för att se hur det läker.

Han har gått i stor hage nu i 2 månader och kommer att få fortsätta med det. Han blev så otroligt deppig av att gå i sjukhage. Arg på både hästar och människor så jag har släppt ut honom med vårt gamla sto. Och genast blev han på bättre humör. Det är svårt nu bara när det är så mycket snö för dom ska ju helst gå på hårt fast underlag och det kan man ju knappast kalla 40 cm snö :eek:

Hur gör ni andra med era hästar? Jag har läst att vissa hävdar att kontrollerad motion i form av skritt på hårt underlag är bättre än att vila hästarna tom för att då får man mer genomströmning i senan...

Glömde skriva att han har fått laser.. men jag tyckte inte att det hade så bra effekt tyvärr.

Hur gör ni andra med era hästar? Jag har läst att vissa hävdar att kontrollerad motion i form av skritt på hårt underlag är bättre än att vila hästarna tom för att då får man mer genomströmning i senan...

Min häst hade en skada på djupa böjsenan på ett bakben och han gick i stor hage med kompisar under hela konvalecenten, han var visserligen bara halt första dagarna och efter det var han helt fräsch. Hans skada var heller inte så extremt stor direkt utan ganska liten.

Enligt min vet. iallafall så är det inte bra för senskadade hästar att vara stilla. Beror på kanske hur allvarlig skadan är. Jag skrittade min häst både för hand och uppsuttet 1 timma om dagen från nästan första besöket några dagar efter vad han nu hade gjort. 1 timma på asfalt eller grusväg i 6 månader och sen var han helt bra, sen syntes det inte att det vart nåt ens.

Sen efter alla månader så började jag trava lite lite osv, normal väldigt långsam igångsättning. Nu har det gått några år och han är i full kondition och rids precis som vanligt.

Kul att han är frisk! :laugh: Enligt min vet så får jag inte skritta honom uppsuttet. Han är inte halt alls men han svúllnar ju som sagt upp i senan ibland, brukar dock inte vara efter att jag ridit. ( i julas red jag ju när jag "fick" det för vet.) Nu är det ju dock inte så bra underlag för att rida men när det blir barmark så funderar jag på att skritta honom ändå just för att få igång blodcirkulationen. Jag kommer såklart att göra UL först men jag har höst många som säger att hästarna blirvit bra efter att dom skrittat hästarna på hårt underlag ett par månader. Min går oxå i stor hage och rör sig men som sagt är det ju inte idealiskt för senskador med så mycket snö...

Usch, jag förstår att det är tungt med ytterligare 6 månaders vila.

Min häst skadade sig i höstas, han hade haft allvarlig lymfangit och den sista svullnaden över senan ville inte försvinna, jag trode det var växtverk (han va 2,5år) så han fick vila, men när det inte blev bättre så fick veterinären komma ut, hon böjde och han reagerade. Vi fick åka in på klinik där de röntkade kotan, trode det var en spricka, tillbaka 3v senare, ingen spricka (inkompetens:eek:) tog ut en annan veterinär som sa att han sträckt senan och att det kommer ta 6 månader att läka, han fick en metacam kur utan större verkan.

Idag har det gått ca 3 månader och han blir sakta bättre, går i mellnanstor hage ensam och lindas med BoT på natten.

Känns ju sådär, han lyckades skada sig precis när han skulle ridas in och vi hade precis flyttat till ett jättedyrt stall för att få hjälp med inridningen..... snacka om att bränna pengar....:crazy:

Fy va surt! Känner igen det där, jag hade precis ridit in Silver och skulle träna vår första träning för intruktör när jag upptäckte det :crazy: Silver har oxå stått med BoT men jag tyckte inte att det var speciellt stor skillnad mot vanliga paddar. Nu har han dock inga lindor eller nåt. Det blir lite långdraget när man fått veta att det är 6 månaders vila till. Dom första månaderna lindade jag och så men som sagt... 6 månader till av att linda varje dag om man dessutom inte ser någon skillnad.... :grin:

Silvere går med vårt lugna halvblodssto så att han inte ska leka med unghästarna. Så fort det blir barmark ska jag börja promenera med honom för hand igen varje dag men nu när det är så halt gör det nog med skada än nytta tror jag. Inte kul om han halkar med det benet han har ont i...

Vad har vet. sagt till dig om motion och så? Har du gjort UL på senan?

Vet. sa att han ska röra på sig, man är väldigt lugn i hagen (i alla fall när han är själv) så det är positiv motion. Han tyckte att jag ska promenera med han också, och det försöker jag göra, nu när det är plogat kan man gå en sväng, hanns hovar fäster bra. Jag är bara glad att han är en lugn unghäst, men han trivs inte med att inte göra nått, jätteuttråkad =(.

Den sista veterinären jag hade ut var i stallet så han gjorde inget UL, fast jag önskar kanske att man gjorde det så att man vet hur det ser ut därinne. Jag tycker att det hjälper att linda med BoT.

Det som oroar mig är att vissa dagar är det ingen svullnad alls och andra dagar är han riktigt tjock. Stallägaren är på gården jämt och har aldrig sett han springa så det kan inte bero på det....

Det positiva är att han inte är halt i skritt och att han ser bättre ut longerad sen årsskiftet. Vet. sa att jag ska longera typ var 3:je vecka och kolla hur det utvecklar sig.

Jag hoppas han blir frisk snart, så att vi kan rida in, mindrre kul när 5000kr/mån försvinner när han lika gärna kunde gå på en lösdrift när han ändå inte kan jobba..

Kan ju med skriva här. Har en dam som fick en ligamentskada i hasen sista veckan i aug förra året.
Hon vilade helt 5-6v, sen skrittade jag henne fram till jul. Hon svullnar fortfarande upp i hasen men veterinären tycker jag ska sätta igång henne för att se lite vad som händer. Hon känns fin att rida, har precis börjat rida lite dressyr igen på henne. Tänkte åka ut till veterinären för koll sen när snön har försvunnit.
Veterinären ville aldrig att hon skulle ha jättelång helvila. Det var ju inte bra om hon rejsade eller så, men skritta ville han att hon skulle göra för att öka genomblödningen.

Har även en travare som för många år sedan fick en skada på djupa böjsenan bak och även han skulle skrittas. Tror han skrittades ett halvår innan han sattes igång. Han kan fortfarande svullna i det benet över natten när han är inne. Så jag börjar fundera på att ibland kanske man får leva med en viss svullnad på det skadade stället, men är inte säker på det.

Har också haft en häst med senskada. Ena dagen på första hopptävlingen, dubbelnolla i båda klasserna. Nästa dag häst som är så halt att han knappt kommer ut ur hagen. Så himla surt.
Åkte till klinik och konstaterade allvarlig blödning på djupa böjsenan vänster bak. Vägen tillbaka blev 8 månader lång, men utan några större tillbakakliv iallafall. Hästen gick i stor hage efter bara en vecka, eftersom han mådde dåligt psykiskt av sjukhage. Skrittpass på hårt underlag var medicinen och nyckeln till framgång. Vi fick börja med 2,5 minuter och till slut var det 60 minuter om dagen innan det blev dags för ridning.

Men vill man så kan man! Håll ut alla ni stackare med skadade hästar, nästan allt går att ordna med tålamod och en positivt inställd häst. :)

Jag har haft en ponny med en senskada, den hade skadat sig i djupa böjsenan i ena frambenet så vi fick rehabilitera den i ungefär 1år det gick jättebra och den svarade bra på behandlingarna sen så kunde vi börja träna och tävla den lite smått igen, men efter 3år så gjorde den illa sig i hagen och jo djupa böjsenan i det andra benet var nu skadat fast den här gången var det värre :( Så vi tog då det svåraste beslutet en hästägare kan göra... Nu springer den på de gröna ängarna istället... Rest In Peace <3

Jag antar att det tyärr kommer att ta flera månader innan du kan träna din häst eller? Måste du stå kvar i det stallet som är så dyrt??

Sa din vet. att du skall leda honom eller skritta uppsuttet?

Orion x och 1Frida: Skrittade ni uppsuttet eller ledde ni dom? Hur länge ledde ni innan ni skrittade uppsuttet??

Silver svullnar ju oxå upp från och tilll och oftast är det efter att han rört sig lite för mycket i hagen. Även att han för det mesta bara står och äter ;) Det som är dumt nu är ju att det är så mycket snö. Tror att det är det som är boven lite.... det blir ju otroligt tungt att pulsa omkring i!

Jag har kompisar som oxå har en häst med senskada som är igång och rids. Den är aldrig halt men svullnar upp då och då men dom rider ändå och hästen verkar inte ha ont av det! Det kanske är så att man får räkna med att det benet kommer att vara lite svullet ibland. Men min vet. sa att svullnar det så har man satt igång dom för tidigt..... ? Det är så olika vem man pratar med!

Jag tänkte iaf att jag nog ska försöka börja leda Silver lite igen och använda BoT en månad igen för att se om det ger resultat. Allt kommer dock bli lättare när snön försvinner och det inte är så tungt för dom att gå och pulsa i hagen.

Måste tänka efter lite... Det var ett tag sen nu. Men tror jag skrittade honom för hand på asfalt i ca 4 månader, tills jag gick 50 minuter om dagen. Sen red jag honom på samma asfalterade väg på lång tygel men gick ner till 10 minuter i början. Kunde öka på hyfsat snabbt sen, en månad senare var vi nog uppe i 20-25 minuter iallafall.

Skritta 4 månader för hand! Vilket hästjobb, en eloge till dig 1Frida, snacka om tålamod!

Isabelle L: Vi har flyttat till det här stallet precis (oktober09) därför att jag tycket jag får bäst hjälp med inridningen här. Det skulle kännas jättekonstigt att flytta ett tag för att komma tillbaka sen igen, tror inte det skulle vara så poppis. Så socialt sett är jag tvungen att stå kvar. :cool:

Jag önskar att jag kunde skritta uppsuttet, men han är inte inriden, så det är bara att bita ihop. Dessutom är tävlingshäst-typen, men lite nerv, så att bara skritta skulle nog vara svårt. Hans mamma kunde man inte sitta upp på om hon inte kunde tränas fullt ut, annars flög man av.

Haha tack! Det var bara att bita ihop och promenera hela hösten/början av vintern i regn och rusk. Lite drygt var det att gå ut ur stallet med kuse och veta att man ska traska på i friskt tempo i typ 45 minuter när det hällregnade. Men hästen var värd det! :love:
Är bara glad att man fick sitta på den innan snön kom, haha.

Men nu verkar det som min nya häst har något jag misstänker starkt vara någon slags senskada! Är jätterädd för det, han är svullen och öm i senan bak på precis samma sätt som min gamla, men han är inte halt? Någon som har erfarenhet av det?

Men nu verkar det som min nya häst har något jag misstänker starkt vara någon slags senskada! Är jätterädd för det, han är svullen och öm i senan bak på precis samma sätt som min gamla, men han är inte halt? Någon som har erfarenhet av det?

Dom brukar inte bli halta av senskador, kanske beror lite på vilken sena det är men oftast så märks det bara en svullnad och att dom kanske ömmar lite när man trycker på senana. Är tyvärr därför många rider som vanligt på senskador just eftersom att dom inte är halta.

Bästa om man misstänker något är ju att åka in och UL:a det så man vet. Så man inte förvärrar skadan.

Svarar samma tyvärr. Det är väldigt vanligt att dom inte blir halta så om du misstänker senskad, åk in och gör ett UL så fort som möjligt, iaf innan du rider igen.
Tråkigt att råka ut för en sån skada till!

Jag har nu haft 2 hästar med senskador, båda skadade sig i hagen. Silver som jag har nu har ju fått en blödning antagligen pga att han töjt ut senan. Han var inte alls speciellt svullen i början utan det är en liten svullnad som gått upp och ner nu. Han ska ju vila totalt 1 år och jag tvivlar på att han kommer kunna användas till hårdare träning tyvärr, min hoppet finns kvar!! :)

Manne, min förra häst, ett fullblod. Han sparkade sig på senan (hade skydd ändå så jag såg märket). Han blev jättetjock i benet!! Halt några dagar och efter 1 månad så var senskadan helt borta och jag fick köra på för fullt med ridning och hoppning igen. Senan svullnade aldrig upp igen och han märkte aldrig av något.

Så det är verkligen olika från gång till gång. Senskador är så himla luriga just för att dom inte stämmer överens med hur det ser ut på utsidan av benet.

Dom brukar inte bli halta av senskador, kanske beror lite på vilken sena det är men oftast så märks det bara en svullnad och att dom kanske ömmar lite när man trycker på senana. Är tyvärr därför många rider som vanligt på senskador just eftersom att dom inte är halta.

Bästa om man misstänker något är ju att åka in och UL:a det så man vet. Så man inte förvärrar skadan.

Min häst blev blockhalt kan jag tala om! Jösses vad han stapplade! Och då i initialskedet var han inte ens svullen över senan öht! Vetten kliade sig i huvudet och remiss till klinik blev det. Där såg dom nada på röntgen! Åkte hem igen lika rädd och osäker på VAD det kunde vara. Så dag TRE svullnade han då upp över senan. In på klinik igen och då visade det sig ju på UL att det var yttre böjsenan som var illa skadad. Detta skedde sista November. Han står på box 7/24 men nu sedan en och en halv vecka går jag promenader med honom. 15 minuter ska Vi gå idag. Ska på återbesök i Mars så får Vi se efter det. Hoppas på att kunna få ha honom i en liten sjukhage då och fortsätta våra promenader. :bump:

Det är väldigt olika från fall till fall med senskador men det luriga är ju som jag skev förut att det är så svårt att avgöra graden av skada med blotta ögat. Mitt fullblod trodde jag hade en jätteskada och den var pytteliten och Silver var inte svullen alls och har en jättestor skada. Tur att det finns UL så att man kan se hur skadan verkligen ser ut! Bra uppfinning! ;)

Hur länge ska du ha din häst på boxvila??? Det är väldigt olika hur vet. säger och hur folk blir rekomenderade att göra med sina senskador.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka