Vi hittade en övergiven älgbebis..."bild"

HannaPP

Trådstartare
Igår när min syster gick utanför sitt hus så stod det ett djur på bergskanten,( deras hur ligger vi ett sluttande berg) ca 15 meter upp. Det visade sig vara en älgkalv på högst 1 dygn, ensam och övergiven. Vi tog bort den från kanten, la den en bit upp i skogskanten kalven fick ligga där till kvällen ifall mamman skulle komma. Ringde diverse viltdjurs experter bla Borås Djurpark för att rådfråga hur vi skulle göra. Kalven var ju övergiven och vi insåg ju att den skulle dö om den inte fick mat/vätska. Den var ganska svag när vi först såg den.

Vi fick tag på en älgexpert som sa till oss att iallafall försöka få i den vätska och vänta till kvällen för att se om mamma älg dyker upp.

Kvällen kom och ingen mamma kom, kalven blev svagare och svagare, i samråd med älgexperten tog vi ner henne i stallet in i en box och matade henne med lamersättning, experten skulle om den överlevde natten hämta den till sin älgpark och nappa upp den själv, han hade gjort så förut, han var verkligen en älgskäl :D .

Tyvärr blev Älgvira som vi döpte henne till bara svagare och svagare, tillslut tog vi in henne i min andra systers lägenhet (hon har en lya i änden på stallet) och vakade + försökte få i henne vätska men hon blev bara sämre och sämre och dog tyvärr på natten.:cry:

Ville att ni skulle få se lite bilder på henne, älgkalvar är verkligen inte stora, snarare pyttesmå. Till minne av älgvira:

10660858.jpg

10660856.jpg

10660857.jpg

Sv: Vi hittade en övergiven älgbebis..."bild"

Naw, vilken sötis.. R.I.P :(

Hmm med risk för att låta grinig,

Men man ska aldrig flytta på sådana små djur. Precis som med rådjurskid. För även om man flyttar dom så känner mamman lukten av människa och lämnar kalven övergiven.

Fast aa. Nu när jag läste nogrannare så kanske det var så att den var sjuk redan när ni hittade den.. Kanske därför mamman lämnat den.. Sorglit :(

gud va söt! sorligt att den dog.:(

Lilla snutte gumman:love:
heder till er som verkligen försökte:bow: :bow: ,men kan ju vara så att det var nått fel på henne så att det var därför hon var övergiven.
naturen kan vara grym ibland .

Tesora Älskar PRE

men läste du allt eller? de flyttade inte kalven utan älgexpertens råd om det eftersom kalven var så svag.

Felfel, så är det inte med älgar enli. alla experter vi pratade med älgar är inte lika känsliga som tex rådjur på lukter. Vi kunde ju inte låta kalven stå kvar på branten, så trött som den var och så nära den ramlade ner.

Jag trodde oxå att om manflyttade på en viltbäbis så skulle mamman inte at den sen,
men efter att jag har pratat med många experter på området, så har jag lärt mig att det är inte sant.
Mammorna tar hand om sina små även om vi har flyttat på dom en bit.
det man skulle se till var att inte flytta dom för långt från legan bara .

Tesora Älskar PRE

Tack!:bow:

Jag tror inte denna kalven hade fått i sig råmjölk, mamman fick kanske 2 eller 3 kalvar och lämnade denna åt sitt öde. Vad vet jag? Urgullig var hon iallafall och jätte trist att hon dog trots våra försök.:(

Ja, verkligen jättetrist.. :( Men :bow: till er som iaf gjorde ert bästa!

Så söt!

Den ser faktiskt ovanligt liten ut!
Jag jagar en del och de brukar allt vara större än så.
(jagar såklart inte kalv och mor!)

Den kanske va den minste av ett par syskon, och inte orkade med riktigt? Eller kanske tom trillingar..

Det är inte första sjuka djuret som kommer hem till just min syster, för några år sedan tog vi hand om ett rådjurskid som kom stapplande in på gården mitt på dagen med käken hängande, vi tog tom hem en vet. som tittade på den men tyvärr var käken av så vi fick avliva den.

Experten sa att dom är små, men han såg ju inte denna IRL, det kan vara så att mamman fick typ trillingar, därför var den liten.

Men lilla stackaren. Undrar varför mamma älg lämnade den för att dö? Blev den rädd för något eller kände den att kalven var sjuk på något vis. Det får vi aldrig veta. Men den ser ju alldeles nyfödd ut. Blöt på huvudet. Men det kanske regnade?

Jo det regnade, när vi väl tog in den så va den iskall om öronen. Navelstumpen var inte intorkade så ganska färsk var hon ju. Jag kan ju garantera att inte mamman stod i närheten när vi hittade den, hade ni sett hur det är just där så hade ni förstått.

ser ingen bild :( (vill se :D)

Nämen :love::cry: Vad synd att bebisen inte överlevde :cry:

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 991
Senast: CK
·
K
Katthälsa Var hos en bekant igår kväll. De har nyss köpt sig ett hus på landet. Familjen som bodde där innan har vanvårdat både djur, trädgård och...
2
Svar
25
· Visningar
3 468
Senast: Majvi
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 233
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur