Vi har köpt hus!!!

TeamLundVer

Trådstartare
Vi har köpt hus :bump:

Tillträde i slutet av juli och mycket renoveringar och tillbyggnader som ska göras så vi är så att säga i full planeringsfas just nu :D

Fick i natt en första idé till planlösningen av den stora tillbyggnaden. (Det andra är i stort sett planerat och klart.) Givetvis måste dock Bukemaffians expertis tas till vara. Kanske ser ni något som vi missat?

attachment.php

Det nuvarande huset motsvaras av köket, matrummet, vardagsrummet, biblioteket och WC (sås om det ska se ut när vi är klara). Köksväggen mot väster är ca 6m och vardagsrum/ biblioteksväggen mot öster ca 7,1m. Gamla delen är totalt 10,8m från väster till öster. Entrén bygger vi till då det idag inte finns ngt utrymme att hänga jacka eller ta av sig skorna. Det finns en inbyggd trappa ner till källaren "i" vardagsrummet med ingång mitt emot WC. Denna tänkte vi göra om och integrera mer i huset så därför är den inte utritad än. Funderar på att ha den mer öppen och med ingång från det stoooora köket :love:

Den stora tillbyggnaden består av följande:
2st kontor à 2*2,5m
2st sovrum à 3*4m
1st MB à 5*4m
1st Walking Closet à 2*5m
1st Badrum à 3*3m

Tillbyggnaden är 11m lång från väster till öster. som minst 7,1m norr till söder och som mest 9,9m.

TIPS och Idéer? Synpunkter? Förslag?

Ja bara fram med det. :idea:

Sv: Vi har köpt hus!!!

Ser trevligt ut:) men man får inte ha dörren till wc in i köket om jag mins rätt. Men det ser mycket trevligt ut. Lycka till med allt byggande och planeranerande. Det är gudomligt gott när man är klar:) Och kan sitta i soffan och njuta:)
Mvh
Pudlan

Vilket underbart stort hus ni kommer att få, utrymme är aldrig fel!

Har ni djur? Dum fråga kanske, men i så fall skulle jag föreslå någon form av "grovingång" där man kan sparka av leriga stallskor, hänga blöta kläder på tork och tvätta hundtassar. Jag ser ingen tvättstuga heller, men det kanske ni ska ha i badrummet.

Lite utanför ämnet kanske, men jag tycker att det är (hysteriskt) roligt att ni ska ha en "walking closet" :rofl:

1st Walking Closet à 2*5m

Lite utanför ämnet kanske, men jag tycker att det är (hysteriskt) roligt att ni ska ha en "walking closet" :rofl:

Haha jag reagerade också på det! :rofl: Jag - mitt fantasiälskande miffo - skulle GÄRNA ha en walking closet, det vore awesome. Men jag antar att TS med familj ska ha en Walk in closet. ;)

De ska ha ett "bardum" också, spännande hus det här :D

TS

Kul att ni köpt hus! :laugh: Låter smart att bygga till en entré, vi har en pytteliten hall och det är lite småjobbigt att inte ha någon bra stans att göra av ytterkläder och skor.

Ser trevligt ut:) men man får inte ha dörren till wc in i köket om jag mins rätt. Men det ser mycket trevligt ut. Lycka till med allt byggande och planeranerande. Det är gudomligt gott när man är klar:) Och kan sitta i soffan och njuta:)
Mvh
Pudlan

Dörren till WC går inte in i köket utan till en minihall och i dagsläget är köksdörren mitt emot. Köksdörren kommer dock tas bort i smband med att vi öppnar upp mellan nuv. kök och vardagsrum och gör ett jättekök :D så det borde väl vara ok då, eller? Annars får man väl behålla en liten bit av gamla köksväggen i den änden för att kringgå systemet sas

Vilket underbart stort hus ni kommer att få, utrymme är aldrig fel!

Har ni djur? Dum fråga kanske, men i så fall skulle jag föreslå någon form av "grovingång" där man kan sparka av leriga stallskor, hänga blöta kläder på tork och tvätta hundtassar. Jag ser ingen tvättstuga heller, men det kanske ni ska ha i badrummet.

När stor är ju najs :p är lite osäker dock på om vi utnyttjar det fel. De kvm man bygger vill man ju inte ska vara sk död yta.

Hund och häst. det framgick nog inte i första inlägget men från köket kommer det gå en trappa ner till källaren där det förutom tråkiga saker som pannrum även kommer finnas tvättstuga, relaxavdelning (med fullutrustat badrum) samt en groventré.

Jag skyller min fina stavning på morgontrötthet (stavningen på skissen) samt för mkt att göra på jobb (stavningen i tråden). Något måste man ju skylla på :p

De ska ha ett "bardum" också, spännande hus det här :D

TS

Kul att ni köpt hus! :laugh: Låter smart att bygga till en entré, vi har en pytteliten hall och det är lite småjobbigt att inte ha någon bra stans att göra av ytterkläder och skor.

Funderade just på om skarpsynta Buke skulle låta den missen gå dem förbi :angel:

Ja, entrén är i dagsläget ca 90*60... det får plats 3 jackor men då kan man inte stå där och ta av sig skorna utan får traska längre in. Ny entré har hög prio och ska (förhoppningsvis med tanke på bygglov och dyl) bli klar i höst. Den stora tillbyggnaden får vänta till våren så biblioteket får fungera som sovrum så länge. Tycker det är viktigare att vi blir färdiga med renoveringen innan vi drar i gång med prjekt tillbyggnad.

Låter vettigt, det viktigaste är ju att typ badrum, kök och sovrum funkar. Resten kan man ta sen! :)

ja och mellan matrum och M.B ska det ligga ett trädäck men det kanske ni redan listat ut med tanke på söderläge och så :laugh:

Jag skyller min fina stavning på morgontrötthet (stavningen på skissen) samt för mkt att göra på jobb (stavningen i tråden). Något måste man ju skylla på :p

Du behöver inte skylla på någonting, det är lätt att göra fel, och i fallet med "walking closet" är du långtifrån ensam, gör det enkelt för dig och kalla det klädkammare. Dessutom, och detta är viktigt, har du fått några av oss att le i dag :laugh: och det tackar jag dig för.

Nu över till det tråden egentligen gäller, klokt av er att dela upp huset i en sov- och en vakendel (är det rätt beteckning tro :confused: ). Vad gäller toadörren så kan väl ingången vara från hallen i stället? Då går man inte in från köket och ni slipper behålla irriterande väggar.

Du behöver inte skylla på någonting, det är lätt att göra fel, och i fallet med "walking closet" är du långtifrån ensam, gör det enkelt för dig och kalla det klädkammare. Dessutom, och detta är viktigt, har du fått några av oss att le i dag :laugh: och det tackar jag dig för.

Nu över till det tråden egentligen gäller, klokt av er att dela upp huset i en sov- och en vakendel (är det rätt beteckning tro :confused: ). Vad gäller toadörren så kan väl ingången vara från hallen i stället? Då går man inte in från köket och ni slipper behålla irriterande väggar.

Ett gott skratt om dagen :rofl: Fast folk brukar skratta åt mig så man är ju van. Borde kanske få bidrag från staten för att man ökar folks välbefinnande? ;)

Det som inte finns med på skissen (var länge sedan jag använde ArchiCAD och har tydligen glömt hur man gör saker och ting) är att skorstenen löper inne på toaletten direkt till höger om toadörren så dörren måste vara där den är om den inte ska mynna ut i biblioteket. Iofs är det många som läser på toa men jag vet inte om kombinationen som sådan blir så lyckad :p

Vad roligt med husköp! Här kommer lite spontana funderingar:

- Har huset bara en ytterdörr? Nu har ju huset visserligen inga fönster heller vilket jag antar att ni har tänkt er så det kanske är samma med ev altandörr :)

- Ingången till stora sovrummet känns lite bakvänd. Dels för att man måste gå igenom klädkammaren (men det antar jag att ni vill?) men också för att man måste gå förbi hela rummet i korridoren innan man kommer till dörren.

-Är den långa korridoren något ni vill ha? Nu känns det som att det slösas många kvadratmeter på korridor som i praktiken blir ingenting. Det känns också lite onödigt att slösa ena hörnet på badrummet istället för att lägga ett sovrum där som då får fönster i två väderstreck. Om man flyttade dörren in till "master bedroom", la ett sovrum vägg i vägg med klädkammaren utmed hela kortsidan på huset och badrummet mellan de två mindre sovrummen så skulle man dels få ett till hörnrum, och dels mer kvadratmeter i rum istället för i korridor.

- Stora sovrummet är i söderläge. Kanske oundvikligt om man vill åt någon fin utsikt men det kommer nog bli varmt på sommaren.

- Sen är ritningen inte riktigt skalenlig om man jämför med de mått du har angett. Det var säkert inte meningen att det ska vara exakt men man kan ju få lite fel intryck när det diffar för mycket :)

:bump: Stort supertack för all input:bump:

- Har huset bara en ytterdörr? Nu har ju huset visserligen inga fönster heller vilket jag antar att ni har tänkt er så det kanske är samma med ev altandörr :)

Njae. Det finns en ytterdörr i entrén samt en grovingång i källaren. Utöver det så blir det skjutdörr i matrummet på östra väggen (ut mot trädäcket) samt en skjutdörrsvägg i vardagsrummet ut mot trädäcket. :laugh:

- Ingången till stora sovrummet känns lite bakvänd. Dels för att man måste gå igenom klädkammaren (men det antar jag att ni vill?) men också för att man måste gå förbi hela rummet i korridoren innan man kommer till dörren.

Mmm även jag stör mig lite på placeringen här. Den upplagda planlösningen är den allra första skissen vi gjort där vi lyckats få in alla rum utan att det ser ut som en labyrint :p

-Är den långa korridoren något ni vill ha? Nu känns det som att det slösas många kvadratmeter på korridor som i praktiken blir ingenting. Det känns också lite onödigt att slösa ena hörnet på badrummet istället för att lägga ett sovrum där som då får fönster i två väderstreck. Om man flyttade dörren in till "master bedroom", la ett sovrum vägg i vägg med klädkammaren utmed hela kortsidan på huset och badrummet mellan de två mindre sovrummen så skulle man dels få ett till hörnrum, och dels mer kvadratmeter i rum istället för i korridor.

Den långa korridoren vill vi ju helst ha bort så mkt som möjligt :D

Att lägga badrummet mellan de två mindre sovrummen är en superbra idé (just sådana anledningar till att man lägger ut saker på Buke :bow:). Men resten i ovanstående stycken hänger ja ginte riktigt med på. har suttit och skissat för att försöka förstå hur du menar men det känns som om jag missar ngt. Kan du försöka förklara en gång till?

- Stora sovrummet är i söderläge. Kanske oundvikligt om man vill åt någon fin utsikt men det kommer nog bli varmt på sommaren.

Sambon vill ha utgång till trädäcket från sovrummet (jag tar ine den striden, det finns så mkt annat som jag kan få om jag går med på den :angel:) så då faller det sig naturligt. Jag håller med om att söderläge inte är helt optimalt dock går det en väg (iofs 40km/h men mkt trafik) i norr så utsikten blir ju lite trevligare på detta hållet.

- Sen är ritningen inte riktigt skalenlig om man jämför med de mått du har angett. Det var säkert inte meningen att det ska vara exakt men man kan ju få lite fel intryck när det diffar för mycket :)

Ritningen bör vara hyffsat exakt då den är gjord i ArchiCAD och alla väggar är uppgivna i mm. Däremot har jag fotat av skärmen med min mobil och det kanske förvränger det lite?

Jag hade satt dörren in till master bedroom på väggen mot korridoren, närmare kontoret och tagit bort dörren från walk in closet mot korridoren helt.
Utrymmet längst ner i korridoren hade jag utnyttjat till att göra ett större badrum så det kan bli en separat tvättstugedel längst in i badrummet.

Varning för väldigt ful och väldigt icke skalenlig ritning gjort i paint :D

Så här menar jag med lösning på badrum och sovrum längst österut. Korridoren blir ju väsentligt kortare iaf

rit2.jpg

Det jag menade med att din ritning kanske inte var skalenlig var att huset ska vara 7,1 meter från norr till söder på smalaste stället. Sovrummet är 3 meter och kontoret 2 meter. Det ger 2,1 meter kvar till korridoren men på bilden ser korridoren mycket bredare ut än kontoret. Men om det inte ser ut så för dig på ritningen är det ju säkert någon förvrängning när du fotade.

Är det bara jag som missat hur man tar sig mellan sovdelen och vakendelen av huset? Ser ingen dörr?

Är det bara jag som missat hur man tar sig mellan sovdelen och vakendelen av huset? Ser ingen dörr?

har satt in en dörr nu i ritningen jag har där hemma. tyckte inte det var av ngn större vikt :D

----------
Har fått protokollet av besiktningsmannen och troligen får vi riva hela matrummet och bygg aupp det igen då säljaren inte varit så skicklig i sitt byggande *ööörrrkk* ytterliggare ett moment som ska läggas till på To do listan.

Aha, ja bara ni har koll så. ;) Tråkigt med matrummet, arbete som hade kunnat undvikas känns ju kanske inte så jätteroligt när man redan har en lång lista.

Jag gillar ju stora, öppna ytor så jag skulle dundera på om det går att ta bort några väggar? T.ex. in till biblioteket? Det är ju inte nödvändigt att kunna stänga in sig i biblioteket utan istället kan det vara väldigt snyggt att kunna ha en "biblioteksavdelning" som är öppen och synlig när man sitter i vardagsrummet :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka