Vi har köpt hus! Tips på tapet i kök samt barnrum.

YaHilweh

Trådstartare
Jag vill bara flytta in nu genast idag!
Vi bor för nuvarande i en etta i Mölndal, jag hatar verkligen att bo som vi gör. Jag anser att det är sjukt centralt, men jag vet att så egentligen inte är fallet. det är ca 6km in till gbg, men än då.

Den 15/9 flyttar vi ut på landet och jag bara längtar, både att få tapetsera och pyssla i övrigt. Barnrum ska ordnas och lite sådant. Jag bara störtlängtar och vill att tiden ska gå fort nu!

1721295.jpg

Grannar finns, men inte nästgårds. en 70 väg ligger precis innan skogsdungen till höger i bild.
1726083.jpg

Men behöver lite tips, det gröna i köket behöver uppdateras, jag vill behålla den lantliga känslan men tapeterna måste bytas ut. Kyl och diskmaskin kommer bli silvriga då vi fått kyl av mina päron och diskmaskinen har vi köpt sedan tidigare och har i lägenheten.
1721286.jpg

Detta är rummet som kommer bli barnrum då vi i december väntar oss en tös. Vi har i tankarna ljuslila botten, ljus överdel med en bård på mitten. Men är väldigt osäkra, vi vill inte ha det för flickigt utan mer åt det neutrala hållet. Tapetsera om där kan man sedan göra när bebis blir äldre och vi vet vad bebis tycker om.
1721293.jpg

Jag vill bara flytta in nu genast idag!
Vi bor för nuvarande i en etta i Mölndal, jag hatar verkligen att bo som vi gör. Jag anser att det är sjukt centralt, men jag vet att så egentligen inte är fallet. det är ca 6km in till gbg, men än då.

Den 15/9 flyttar vi ut på landet och jag bara längtar, både att få tapetsera och pyssla i övrigt. Barnrum ska ordnas och lite sådant. Jag bara störtlängtar och vill att tiden ska gå fort nu!

1721295.jpg

Grannar finns, men inte nästgårds. en 70 väg ligger precis innan skogsdungen till höger i bild.
1726083.jpg

Men behöver lite tips, det gröna i köket behöver uppdateras, jag vill behålla den lantliga känslan men tapeterna måste bytas ut. Kyl och diskmaskin kommer bli silvriga då vi fått kyl av mina päron och diskmaskinen har vi köpt sedan tidigare och har i lägenheten.
1721286.jpg

Detta är rummet som kommer bli barnrum då vi i december väntar oss en tös. Vi har i tankarna ljuslila botten, ljus överdel med en bård på mitten. Men är väldigt osäkra, vi vill inte ha det för flickigt utan mer åt det neutrala hållet. Tapetsera om där kan man sedan göra när bebis blir äldre och vi vet vad bebis tycker om.
1721293.jpg
Detta med bård på mitten - är inte det hopplöst 80-tal? Tror du inte att ni kommer att tröttna rätt snart? Dessutom ett helvete att tapetera om eftersom det är en massa skarvar överallt som ställer till det när man drar bort tapeten.

Jag hade - men det är ju jag det - hellre satsat på något rart enhetligt. Tösen kommer ju att behöva nya tapeter inom inte allt för många år.

åh blir avundsjuk! Jättesött!

håller nog med ovanför.. tror jag var den enda med bård i mitten i tonåren eftersom jag fick behålla samma tapeter som då jag var liten (född 90) och har nog knappt sett det sen dess.

Först och främst: Grattis! Så himla kul för er :love:

Sen: bård är gräsligt :angel: det var bård i grabbens rum innan men den målades över utom på en vägg där det sattes upp ny tapet. Vita väggar med en fondvägg som är grå med vita moln.
Finns jättemycket fina tapeter så hade jag vart ni hade jag valt en tapet på alla väggar alternativt en neutral färg och sen matchat med en tapet och haft som fondvägg :)

Håller med föregående talare, ang. barnrummet :)
Sedan i köket hade jag nog valt en grå enkel tapet, möjligtvis med något ljust mönster..

Okej, som sagt vi tänker gärna om ang barnrummet. Det enda vi egentligen vet att vi inte vill ha vitt. Alla tips mottages, men samtidigt som vi inte vill ha vitt så vill vi inte ha alla fyra väggar i en och samma nyans.. Haha, ja vi är bökiga ibland :p

Håller med föregående talare, ang. barnrummet :)
Sedan i köket hade jag nog valt en grå enkel tapet, möjligtvis med något ljust mönster..

Vi har tänkte lite åt det hållet men funderat på om köket blir för tråkigt utan färg. Då allt annat är vitt, skåp, tak osv.

Varför göra om barnrummet alls. Om du räknar med att tapetsera igen om ett par år så kan det väl se ut som det gör. Tapeten ser på bilden helt ok ut och det är ganska dyrt att tapetsera. För mig känns det som bortkastade pengar och även bortkastad tid. Underarbetet är stort om det ska bli bra.

Vi har tänkte lite åt det hållet men funderat på om köket blir för tråkigt utan färg. Då allt annat är vitt, skåp, tak osv.

Nä det tror jag inte. Stilrent tycker jag :)
Men kanske en med mönster gör det lite mindre "tråkigt", som ex:
Tapet_Nyans_Anemon_Gr_.jpg

00330c9d7d0957322d60a51bdc0baa36.jpg

Eller typ denna blå/grå :love:
310020bisou.jpg

eller kanske..
10598930-origpic-6fe76b.png

Nånting (ljus) grå/blå tror jag skulle bli fint! :):up:

Varför göra om barnrummet alls. Om du räknar med att tapetsera igen om ett par år så kan det väl se ut som det gör. Tapeten ser på bilden helt ok ut och det är ganska dyrt att tapetsera. För mig känns det som bortkastade pengar och även bortkastad tid. Underarbetet är stort om det ska bli bra.

För att jag anser att det som sitter idag är skitfult och vi vill göra vår grej av det.

Tapeten ser på bilden helt ok ut och det är ganska dyrt att tapetsera.
Att det är jobb med barnrummet innan man kan tapetsera stämmer bra, men numer är det varken jobbigt eller speciellt dyrt ifall man inte väljer väldigt dyra tapeter. Med en ångmaskin har man de där tapeterna nere på ett par timmar och på outlet-avdelningen på Nordsjö på Backaplan köper man jättefina rullar från 29:- och uppåt. Jag köpte svindyra tapeter till mitt vardagsrum och gick därför inte på outleten för att köpa tapeter till sovrummet där. Köpte en sammetstapet som kostat nästan 900:-/rullen för 89:-/rullen.
Till torpets toalett köpte jag en rosa-vit tapet för 29:-/rullen. Klister är ju inte så dyrt och numer tar det ju inte ens lång tid att tapetsera eftersom man klistrar på väggen först.

Hade jag fått bestämma hade jag rivit ner de där tapeterna och satt upp en neutral tapet och sen haft en rolig fondvägg. När barnet blir större byter man helt sonika bara ut fondväggen.

tapet-borastapeter-pigment-beige-7916.jpg

images

Eller denna kanske:
51Ezd1sS5SL._SX300_.jpg

Det finns ju väldigt mycket roliga barntapeter. Förr var det ju samma mönster på alla rullar, men numer är det ju inte så dyrt att köpa helväggar med något stort motiv.

Att det är jobb med barnrummet innan man kan tapetsera stämmer bra, men numer är det varken jobbigt eller speciellt dyrt ifall man inte väljer väldigt dyra tapeter. Med en ångmaskin har man de där tapeterna nere på ett par timmar och på outlet-avdelningen på Nordsjö på Backaplan köper man jättefina rullar från 29:- och uppåt. Jag köpte svindyra tapeter till mitt vardagsrum och gick därför inte på outleten för att köpa tapeter till sovrummet där. Köpte en sammetstapet som kostat nästan 900:-/rullen för 89:-/rullen.
Till torpets toalett köpte jag en rosa-vit tapet för 29:-/rullen. Klister är ju inte så dyrt och numer tar det ju inte ens lång tid att tapetsera eftersom man klistrar på väggen först.

Vart vid backaplan ligger det? Det ska absolut kollas upp! Tackar enormt för det tipset

Vart vid backaplan ligger det? Det ska absolut kollas upp! Tackar enormt för det tipset
Det ligger på ÖoB och Huvudröd-sidan. Fast mellan där och Siba och det området. Du ser det när du kommer bort i rondellen så står det Nordsjö Idé & Design. Så går man igenom hela affären och in till vänster har de ett helt rum med en massa outlet tapeter. Ibland har de bara 3-4 st rullar av något, ibland finns det 50 st rullar. Alltid bäst att fråga om man vill ha något som ser ut att vara lite udda.

De har ju inga tapeter i lager utan beställer in när du beställer. Men händer något och du inte hämtar ut dina tapeter eller om du retunerar dem så hamnar de i outleten. Precis som "förra säsongens" tapeter också gör. Men vem har koll på säsongens tapeter liksom? Det är ju inte direkt så att man läser tapetmagazin såsom man läser Hööks-katalogen när den kommer höst och vår.

Vad är det för fel på att måla i kök och barnkammare? Mycket snabbare och reducerar tiden att göra om senare med 70+%.

Halvblank eller blank oljefärg i köket gör väggarna och taket otroligt lättskötta jämfört med tapet som suger åt sig minsta lilla fettfläck...

Men vem har koll på säsongens tapeter liksom? Det är ju inte direkt så att man läser tapetmagazin såsom man läser Hööks-katalogen när den kommer höst och vår.

Det finns säkert något snille som har stenkoll på säsongens tapeter :D
Men den butiken ska besökas omgående, eller ja, så fort sambon och jag är lediga tillsammans :D

Vad är det för fel på att måla i kök och barnkammare? Mycket snabbare och reducerar tiden att göra om senare med 70+%.

Halvblank eller blank oljefärg i köket gör väggarna och taket otroligt lättskötta jämfört med tapet som suger åt sig minsta lilla fettfläck...

För att jag vill ha tapet i barnrummet. I köket är jag öppen för förslag, mamma föreslog också vävtapet och färg. :D

Tid och kostnad är vårt val, så vad som är lättast, billigast, minst tidskrävande spelar mindre roll. Det är upp till oss, om vi så skulle vilja tapetsera en gång i veckan. Då gör vi det! Jag tycker att det är fantastiskt kul att tapesera, lägga golv och måla och jag gillar att ha projekt. Jag kommer gå hemma från mitten av sep. till BF i dec. och något måste jag ha att göra under den tiden!
Har även endel möbler som ska slipas och målas om, speciellt en kökssoffa som jag fått av mamma :love: Den ska gå från mörkbrun till vit och sedan en vaxduk för att täcka stoppningen i sofflocket.

http://www.eco.se/sv/kollektion-happy/tapet-3876/
Vi ska tapetsera om "barnrummet"/gästrummet hemma och har bestämt oss för denna som fondvägg, i övrigt vita väggar. Då det är långt kvar tills vi planerar barn så ville jag ha något som är färgglatt men ändå både könsneutralt och lite mer vuxet. Har i och för sig svårt för renodlade barntapeter så det påverkade så klart valet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka