Vi har blivit kaninägare...men

Apollo

Trådstartare
hon äter dåligt. Är det vanligt att kaniner när de bytt hem och lämnat mor och syskon äter sämre och kan bli lite dåliga i magen av miljöombytet. Hon har en lösare avföring men också normal avföring, alltså ingen diarre men det fastnar gärna i hennes päls. Förövrigt är hon pigg och när hon får komma upp så är hon nyfiken och verkar absolut inte rädd. När man tar henne ifrån buren försöker hon inte komma undan när man sträcker fram händerna för att plocka upp henne.
Hon äter lite hö,lite morot och får samma pellets som hos uppfödaren. Vi har gett lite päron, broccoli,banan och havre, det äter hon med god aptit. Jag har gett henne annan mat mest för att hon inte äter så mycket morötter.
Hoppas det finns någon kanin kännare som kan hjälpa mig.

Det tar lite tid för kaninen att anpassa sig. viktigt är att du finns där som trygghet för honom/henne och visar att du vil vara vän. det gör det lättare för djuret att komma till ro. kaskekan du kontakta den förra ägaren och fråga vad kaninen är van vid, äter för mat osv. det är oftast lättare att låta kaninen vänja sig vid en elelr 2 nya saker på samma gång, och inte 1000...

Lycka till med kaninen!

Hos uppfödaren tror jag att hon bara åt morötter i princip.
Hon har inte blivit så väl behandlad av sin mamma så hon är lite tunn. Så jag vill ju att hon ska äta så hon blir rundare och då provar man ju gärna 1000 saker för att hon ska äta.Men nu ska jag hålla mig till en sak, broccoli gillar hon är det ok för kaniner utan att de får diarre.

De snällaste grönsakerna att börja med är banan ,morot o äplle o broocoli precis som du ger men ge bara lite,lite! Päron är lösande så upphör med det ett tag.

Sv: Re: Vi har blivit kaninägare...men

De snällaste grönsakerna att börja med är banan ,morot o äplle o broocoli precis som du ger men ge bara lite,lite! Päron är lösande så upphör med det ett tag.

Dammar av en gammal tråd!

Hur är det med kål då? min kanin blir dålig i magen 1-2 gånger per vecka nu i ett par månaders tid. Kan det vara maten, eller har han brist på något? Han är väldigt kräsen och ratar det mesta man ger honom.
Han äter väldigt lite hö tror jag, svårt att uppskatta, men man ser honom sällan äta hö.
Han äter dock morot, kål, äpple och pellets. Just nu morotsvägrar han också, nu äter han bara kål.

Ska jag ge honom vitaminer eller något? Han har en saltsten förstås.

Tacksam för hjälp!

Sv: Vi har blivit kaninägare...men

Saltstenen bör du slänga på en gång.
Vanlig pellets innehåller tillräckligt med salt och många kaniner har en tendens att slicka på saltstenen för att det är gott, snarare än att de behöver salt.
Överkonsumtion av salt kan leda till njurskador.

Kål bör inte ges i stora mängder, då det är gasbildande.
Och eftersom kaniner inte kan fisa kan för mycket gaser sluta illa.

Testa att utesluta allt förutom hö och vatten tills magen verkar bra igen.
Sen kan du försiktigt introducera allting igen och se hur magen reagerar.

håller med ovanstående. plocka bort allt i matväg förutom höet! rengör buren grundligt och se till att det inte ligger ngt gammalt på bottnet som den tuggar i sig! när den blivit bra igen så är det viktigt att pelletsen den får innehåller minst 15% fibrer.. helst upp mot 16-18%!!
för lite fiberhalt kan leda till kronisk diarre'!
se till att den har god tillgång till friskt vatten dygnet runt!

Senast någon behövde hjälp i denna tråd var ca 4 månader sen, tråden är 7 år.
Du behöver inte svara i alla trådar. Välj de aktuella för det blir tråkigt att bara se bumpade trådar.

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 766
Senast: mackan
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 339
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna