Vi dömmer mycket med lite info ?

kossankaj

Trådstartare
Jag har tänkt på detta med trådar om våra hästar här på bukefalos.
Hur kommer det sig att vissa i princip dömmer våra djur och även människorna så hårt här genom en liten text?
Jag förstår att vissa ts blir väldigt frustrerade.
Igår googlade jag på min förra häst och hittade då av en slump en tråd om henne här på bukefalos.
Hon hade fått ett fläpp när hon brunstade , och flera stycken hade skrivit att hästen var fel och borde avlivas osv....
Den hästen var världens snällaste häst.
Hon stod lös vid all hantering och gjorde aldrig någonsin några dumheter när vi red och var verkligen snäll och enkel.
Man blir lite chockad när man läser att några år tidigare skulle ett par bukefalister dömma henne till döden ...
 
Jag har själv märkt att det som dom dömer efter är den text som är skriven och kanske inte tänker på vad som finns mellan raderna. Ibland kan de förstås tolka in saker mellan raderna som inte ens är sanna, men det är ett annat fenomen.
Det finns även de tillfällena där TS tror sig ha beskrivet situationen bra, men så hakar läsarna upp sig på en mening och sen är det kört och domarna delas ut.

Varför är det så? Tja, bra fråga, kanske har många för lite tid att sätta sig in i situationen?
 
Jag har tänkt på detta med trådar om våra hästar här på bukefalos.
Hur kommer det sig att vissa i princip dömmer våra djur och även människorna så hårt här genom en liten text?
Jag förstår att vissa ts blir väldigt frustrerade.
Igår googlade jag på min förra häst och hittade då av en slump en tråd om henne här på bukefalos.
Hon hade fått ett fläpp när hon brunstade , och flera stycken hade skrivit att hästen var fel och borde avlivas osv....
Den hästen var världens snällaste häst.
Hon stod lös vid all hantering och gjorde aldrig någonsin några dumheter när vi red och var verkligen snäll och enkel.
Man blir lite chockad när man läser att några år tidigare skulle ett par bukefalister dömma henne till döden ...
Jag tänker att man inte ska hänga upp sig så mycket på vad andra skriver och tänker.

Sen upplever jag att oftast då det blir knepigt i någon tråd har ts uttryckt sig dåligt, eller så är hen ute efter ett visst svar.
 
Jag har själv märkt att det som dom dömer efter är den text som är skriven och kanske inte tänker på vad som finns mellan raderna. Ibland kan de förstås tolka in saker mellan raderna som inte ens är sanna, men det är ett annat fenomen.
Det finns även de tillfällena där TS tror sig ha beskrivet situationen bra, men så hakar läsarna upp sig på en mening och sen är det kört och domarna delas ut.

Varför är det så? Tja, bra fråga, kanske har många för lite tid att sätta sig in i situationen?

Jag tänker att en enkelt sätt är att skriva ut det som finns mellan raderna. Alla uppfattar inte det skrivna ordet på samma sätt och alla läser inte in samma saker mellan raderna. Man kommer alltid längst med tydlighet istället för att tro att den som läser vill hålla på och gissa sig till vad man menar egentligen.

Generellt så tycker jag att det är många som skriver slarviga inlägg och inte tänker ordentligt över hur de uttrycker sig. Sen blir de irriterade över att de som läser inte förstår vad man menar. Finns ett gammalt ordspråk som säger att som man ropar får man svar, jag tycker det passar på många inlägg på detta forum.
 
Jag har tänkt på detta med trådar om våra hästar här på bukefalos.
Hur kommer det sig att vissa i princip dömmer våra djur och även människorna så hårt här genom en liten text?
Jag förstår att vissa ts blir väldigt frustrerade.
Igår googlade jag på min förra häst och hittade då av en slump en tråd om henne här på bukefalos.
Hon hade fått ett fläpp när hon brunstade , och flera stycken hade skrivit att hästen var fel och borde avlivas osv....
Den hästen var världens snällaste häst.
Hon stod lös vid all hantering och gjorde aldrig någonsin några dumheter när vi red och var verkligen snäll och enkel.
Man blir lite chockad när man läser att några år tidigare skulle ett par bukefalister dömma henne till döden ...

@Görel har skrivit en bra reflektion.
Svaren blir utifrån hur tidigare inlägg skrivits.
Men visst, en del är snabba att döma.

Man kan, när man svarar på inlägg, bara svara på det som är tydligt skrivet.
Det som "finns mellan raderna" ser olika ut för olika läsare. En person tycker sig se si, en annan person tycker att det står så "mellan raderna".

En person som skriver väldigt vagt och som ändrar sin historia, löper stor risk att bli ganska hårdhänt hanterad eftersom det blir svårt och frustrerande att ge respons på en föränderlig historia.
 
Jag har tänkt på detta med trådar om våra hästar här på bukefalos.
Hur kommer det sig att vissa i princip dömmer våra djur och även människorna så hårt här genom en liten text?
Jag förstår att vissa ts blir väldigt frustrerade.
Igår googlade jag på min förra häst och hittade då av en slump en tråd om henne här på bukefalos.
Hon hade fått ett fläpp när hon brunstade , och flera stycken hade skrivit att hästen var fel och borde avlivas osv....
Den hästen var världens snällaste häst.
Hon stod lös vid all hantering och gjorde aldrig någonsin några dumheter när vi red och var verkligen snäll och enkel.
Man blir lite chockad när man läser att några år tidigare skulle ett par bukefalister dömma henne till döden ...
En psykolog som studerar människors beteende på internet förklarade det väldigt bra i förra avsnittet av skavlan. Somliga ser ingen gråzon när dom diskuterar på nätet. Det kan få förödande konsekvenser för den drabbade.
 
Jag tänker att en enkelt sätt är att skriva ut det som finns mellan raderna. Alla uppfattar inte det skrivna ordet på samma sätt och alla läser inte in samma saker mellan raderna. Man kommer alltid längst med tydlighet istället för att tro att den som läser vill hålla på och gissa sig till vad man menar egentligen.

Generellt så tycker jag att det är många som skriver slarviga inlägg och inte tänker ordentligt över hur de uttrycker sig. Sen blir de irriterade över att de som läser inte förstår vad man menar. Finns ett gammalt ordspråk som säger att som man ropar får man svar, jag tycker det passar på många inlägg på detta forum.
Jo, det är väl som de säger att man skriva som det är en idiot som läser och nästan överdriva. Fast det finns när även det blir fel också, även om allt mellan raderna är utskrivet, så finns det säkert något man kan tolka in mellan raderna ibland ändå, eller trots övertydlighet, så blir det en mening som blir ägnas uppmärksamhet, istället för helheten.

Så oavsett tror jag problem kommer finnas, men de kanske minskar om man är övertydlig. Vad vet jag?
 
Jag har tänkt på detta med trådar om våra hästar här på bukefalos.
Hur kommer det sig att vissa i princip dömmer våra djur och även människorna så hårt här genom en liten text?
Jag förstår att vissa ts blir väldigt frustrerade.
Igår googlade jag på min förra häst och hittade då av en slump en tråd om henne här på bukefalos.
Hon hade fått ett fläpp när hon brunstade , och flera stycken hade skrivit att hästen var fel och borde avlivas osv....
Den hästen var världens snällaste häst.
Hon stod lös vid all hantering och gjorde aldrig någonsin några dumheter när vi red och var verkligen snäll och enkel.
Man blir lite chockad när man läser att några år tidigare skulle ett par bukefalister dömma henne till döden ...

Visst finns det en och annan användare som verkar vilja få det till att TS missköter sin häst oavsett. Men i de allra flesta trådar jag läst där stämning blir vass brukar det se ut ungefär såhär;
TS postar en luddig trådstart som lämnar utrymme för att tolkas som att det kan finnas en okunnig person bakom som inte tar hand om sin häst på ett helt bra sätt.

Folk påtalar på ett skarpt och tydligt sätt bristerna i hästhållningen. Vissa blir väl vassa här, men bättre lite för vasst så att det blir tydligt att bristerna i hästhållningen inte är okej (enligt mig ).

TS förtydligar hur det ligger till och man förstår att hästen har det utmärkt.

Tonen ändras och TS får svar på det hen faktiskt undrade.


Alternativt att TS blir stött och inte förklarar vad hen faktiskt menade utan hugger tillbaka på folk och tråden blir låst snart.

Det är så jag upplever det i alla fall. Vissa är väl vassa men när det de påpekar är saker som är väldigt viktiga för att en häst ska ha det bra kan jag ha förståelse för den vassa tonen. Men sen har jag hängt här sen 12-års åldern och säkert blivit skadad :-P
 
@kossankaj
Det är inte bara här på Buke det är så tycker jag. Människor verkar döma åt höger och vänster både på nätet och irl. De får lite information och fyller i resten själva och vips så har det skapats något helt annat. Helstolligt alltså. Men allt för vanligt. :(
 
@kossankaj det är nästan signumet för hur sociala media fungerar . Det kommer alltid oavsett forum, ämne osv vara så att folk har åsikter och svar på en fråga kommer bli högt och lågt . Vissa svar är legitima och baserade på skribentens kunskaper och engagemang att svara så noggrant och objektivt den kan . Andra svar är mindre legitima och skribenten svarar trots brist på egentlig kunskap men utifrån egen övertygelse eller helt enkelt ibland "bara för att". Inte sällan blir det en helt annan diskussion utifrån hur enskilda individer tolkar och läser och sen svarar utifrån.

Man får helt enkelt lära sig att sålla och tänka igenom utifrån svar hur legitima/icke legitima de känns .
Det kan vara väldigt svårt för någon, om vi nu tex pratar hästvård /hästbeteenden osv , om personen inte kan så mycket själv, och det är helt förståeligt . Det är en av anledningarna att alltid fråga legitimerade personer i första hand om det verkligen gäller ett avvikande beteende /hästens hälsa osv. Man frågar då en veterinär eller annan kunnig i första hand om det är så - inte sociala media .

Otaliga veterinärer och andra renommerade hästverksamhetsmässigt har höjt just detta senare åren i takt med sociala medias inkliv i folks vardag . Det har tex skrivits väldigt mycket och löpande om detta i media . (Även på sociala medier) .

Summa summarum : man får helt enkelt lära sig sålla , samtidigt som man förstår att sociala media fungerar så som du frågar om - oavsett ämne .
Jag tror aldrig den statusen kommer ändras lika lite som den kommer ändra sig utanför sociala media .
 
Senast ändrad:
@kossankaj det är nästan signumet för hur sociala media fungerar . Det kommer alltid oavsett forum, ämne osv vara så att folk har åsikter och svar på en fråga kommer bli högt och lågt . Vissa svar är legitima och baserade på skribentens kunskaper och engagemang att svara så noggrant och objektivt den kan . Andra svar är mindre legitima och skribenten svarar trots brist på egentlig kunskap men utifrån egen övertygelse eller helt enkelt ibland "bara för att". Inte sällan blir det en helt annan diskussion utifrån hur enskilda individer tolkar och läser och sen svarar utifrån.

Man får helt enkelt lära sig att sålla och tänka igenom utifrån svar hur legitima/icke legitima de känns .
Det kan vara väldigt svårt för någon, om vi nu tex pratar hästvård /hästbeteenden osv , om personen inte kan så mycket själv, och det är helt förståeligt . Det är en av anledningarna att alltid fråga legitimerade personer i första hand om det verkligen gäller ett avvikande beteende /hästens hälsa osv. Man frågar då en veterinär eller annan kunnig i första hand om det är så - inte sociala media .

Otaliga veterinärer och andra renommerade hästverksamhetsmässigt har höjt just detta senare åren i takt med sociala medias inkliv i folks vardag . Det har tex skrivits väldigt mycket och löpande om detta i media . (Även på sociala medier) .

Summa summarum : man får helt enkelt lära sig sålla , samtidigt som man förstår att sociala media fungerar så som du frågar om - oavsett ämne .
Jag tror aldrig den statusen kommer ändras lika lite som den kommer ändra sig utanför sociala media .
Håller absolut med men jag tror att vi verkligen behöver betrakta oss innevånare i världen för nybörjare på sociala medier och datorer. Det har varit en enorm utveckling som känns som självklar men som verkligen inte är det.

Folk har återigen börjat kommunicera med skrift och kompetensen i att skriva har markant ökat, folk skriver poesi i sverige, det såg en inte riktigt komma för "länge sedan". Dessutom att föra diskussioner , till på köpet via skrift, i ett land där konformiteten har dyrkats, är en tydlig utveckling. Det är svårare formulera sig i skrift och en tydlig följd är denna hatdebatt där det har varit och är en samhällsutbildning i att formulera sig textmässigt korrekt mot andra. Övervakning betraktas som positivt och samtidigt blir samhället mer tolerant(?) hbtqrörelsen och att en faktiskt är ok att heta något annat än Svensson idag , t ex. Samtidigt blir normen trängre?

Det går att kritisera mina formuleringar men utvecklingen är hissnande och med enormt positiva möjligheter för demokrati, miljön och kunskap och ökat människovärde men otroliga utmaningar.

Jag tror att grupper som inte är ödmjuka inför den informationsinhämtning som en kan inhämta via internet är fel ute och straffar bort sig själva.
 
Jag har tänkt på detta med trådar om våra hästar här på bukefalos.
Hur kommer det sig att vissa i princip dömmer våra djur och även människorna så hårt här genom en liten text?
Jag förstår att vissa ts blir väldigt frustrerade.
Igår googlade jag på min förra häst och hittade då av en slump en tråd om henne här på bukefalos.
Hon hade fått ett fläpp när hon brunstade , och flera stycken hade skrivit att hästen var fel och borde avlivas osv....
Den hästen var världens snällaste häst.
Hon stod lös vid all hantering och gjorde aldrig någonsin några dumheter när vi red och var verkligen snäll och enkel.
Man blir lite chockad när man läser att några år tidigare skulle ett par bukefalister dömma henne till döden ...

Sen tror jag också att det har att göra att man är olika bra på att uttrycka sig i text. Jag får inte alltid fram det jag vill, och ibland märker man att andra tolkar det helt annorlunda. Då får man försöka diskutera. Personer med starka åsikter och nån som kanske lätt tar illa upp av någon kommentar är en knepig kombination.

Överlag tycker jag också att hästmänniskor är personer med starka åsikter om att man själv alltid har rätt och alla andra fel, för att dra det till sin spets. Alla gör sitt bästa på sitt sätt, man kan alltid diskutera och fundera. Det funkar inte för alla, och då får man väl ta det med en nypa salt och inte ödsla mer tid på om nån inte vill lyssna på det man försöker förklara. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 023
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 206
Senast: EmmaW
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 527
Senast: pews1972
·
Gnägg Hejhej! Är lite osäke på om den här tråden är postad i rätt kategori nu. Så med risk för att det här blir borttaget. :) Min häst är en...
Svar
3
· Visningar
6 079
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp