"Vi behöver fler elittävlingar i hoppning"...

kopparberg

Trådstartare
...säger sverigeeliten med Sylve Söderstrand i spetsen i ett nummer av tidningen Ridsport. I artikeln nämns också att sverigeeliten måste åka utomlands för att hitta tävlingar och att de klubbar som anordnar hoppning på så hög nivå får ett alldeles för stort startfält.

När jag läst klart artikeln tänkte jag att visst, det är ju beklagligt att en kategori av tävlande inte har tillräckligt antal tävlingar att rida. Men samtidigt så reagerar jag på att det "måstes" arrangeras fler elittävlingar. Varför måste det göras det? I hästsverige diskuteras det oavbrutet hur mycket jobb det är att arrangera en tävling och hur få det är som vill ställa upp ideellt.
På "skitnivå", dvs den nivå jag rider, lokalt och regionalt försöker ju problemet vad jag sett lösas genom att om man löser licens för en klubb, då finns krav på ideell insats i klubbens tävlingsverksamhet också.
Vilket får mig att tänka vidare, ska "alla andra" ordna elittävlingar till sverigeeliten? På bekostnad att klubben inte orkar med tävlingar på de licensierade ryttarnas nivå? För en klubb kan ju inte ha hur många tävlingar per år, det blir ju till att välja!

Är det en oskriven lag att om man tillhör yppersta eliten, då har man inget krav på sig att jobba ideellt för att andra ska få tävla? Men man kan kräva att andra anordnar tävlingar för eliten? Nu när det ju i Sverige finns så många tävlande på ALLA nivåer att bortlottning ju är vardag i hoppning också numera!

Om jag bodde i Stockholm och blev bortlottad, då är jag rätt säker på att jag skulle efterlysa fler tävlingar på MIN nivå!

Vad tycker ni?

Sv: "Vi behöver fler elittävlingar i hoppning"...

Ett sätt att lösa frågan på skulle vara fler tävlingar som anordnas av bolag istället för klubbar. Så funkar det ofta utomlands. Proffs som anordnar tävlingar för proffs. Det finns ju några stycken i Sverige och de verkar ju ha slagit väl ut.

Jag har suttit i tävlingsledningen i min klubb i många år och vet vilket slitgöra det är. Det finns alltid några som inte är nöjda vad man än gör, tyvärr är det dessa som bryter ner lusten att anordna tävlingar. För det ska vara roligt!!

Vilket får mig att tänka vidare, ska "alla andra" ordna elittävlingar till sverigeeliten? På bekostnad att klubben inte orkar med tävlingar på de licensierade ryttarnas nivå? För en klubb kan ju inte ha hur många tävlingar per år, det blir ju till att välja!

Är det en oskriven lag att om man tillhör yppersta eliten, då har man inget krav på sig att jobba ideellt för att andra ska få tävla? Men man kan kräva att andra anordnar tävlingar för eliten? Nu när det ju i Sverige finns så många tävlande på ALLA nivåer att bortlottning ju är vardag i hoppning också numera!

Vad tycker ni?

Att det är otroligt tråkigt att du kommer med sådana påstånden och inte har en aning om vad du talar om. Faktum är att många elitryttare är med och arbetar ideellt och är med och anordnar både lokala och regionala tävlingar för både ponny och häst samt upplåter sin(a) anläggningar för att de klubbar som inte har egna anläggningar skall kunna få ha sina tävlingar.

Efter 15 år i div klubbars tävlingssektion med alla de arbetsuppgifter som där finns, kan i alla fall jag tycka att det ligger något i kopparbers funderingar.
I de klubbar vi varit medlemmar i har (är) det medlemmar som tillhör t o m VM-ryttare och sverigeeliten i flera grenar, men jag kan inte minnas att jag sett någon av dem stå som ringmaster, sitta i sekretariatet eller bygga banor.
Varför? Ingen aning. Vågar man inte fråga dem eller ställa krav på att de ska göra sin del i klubben som alla andra? Säger de nej när man frågar? (någon elitryttare som kan svara?)

Varför har vi inte fler elittävlingar då? Saknas det kunskap? Vilja? Möjligheter? Om man har en nationell tävling kommer tävlande ofta långväga. Många klubbar har kanske inte möjlighet till uppstallning, inkvartering etc. Det är ofta de stora klubbarna som kan detta men det tar så oerhört mycket tid och arbete att arrangera en sådan tävling att det oftast bara blir en/år/klubb.
Lösningar?
*Särskilda tävlingsplatser där "alla" klubbar är med och arrangerar.
*Betalda funktionärer (alla inkluderade). Det fungerar kanske inte längre att förlita sig på ideellt arbete i samma utsträckning. Vem ska betala? Svrf? ryttarna? licensen? anmälningsavgifter? eller alla dessa?
*Statstävlingar? Staten, d v s Sverige ska sponsra elittävlingar i mycket högre grad än vad de gör?

Ja, några ideer i alla fall.

Varför? Ingen aning. Vågar man inte fråga dem eller ställa krav på att de ska göra sin del i klubben som alla andra?

Jag kan tänka mig att det kan vara så faktiskt i många klubbar, särskilt om dom inte har någon närmare kontakt med ryttarna, alltså mer än dom bara ser på pappret att dom rider för klubben. För dom ryttarna som håller träningar osv ute på klubbarna är det ju enklare kanske för klubbarna att fråga.

Sen är det ju många som blir värvade och bor i skåne och rider för en stockholmsklubb och tvärtom, då är det ju lite svårare att ställa upp och hjälpa till.

Varför? Ingen aning. Vågar man inte fråga dem eller ställa krav på att de ska göra sin del i klubben som alla andra? Säger de nej när man frågar?

Eller så tycker klubbarna att de gör sitt när de är ute på stora tävlingar och talar gott om klubben mm. På så sätt får klubben publicitet - som i många fall är värt mycket mer än lite ideellt arbete!?

Dessutom så har de ryttarna som tillhör eliten nästan inga lediga helger, oftast är det tävlingar, och om det inte är det så brukar de vara rätt uppbokade på clinics, träningar mm. Menar ni då att man ska hoppa över en viktig kvaltävling bara för att klubben frågade om man kunde sitta i sekreteriatet på en lokal tävling? Tyvärr funkar det inte så.

Klubben har ett val, antingen så accepterar de elitryttarna och stöttar dem inom sin satsning, eller så ber dem de att välja en annan klubb. För ja, klubbarna vet att de förmodligen inte kommer att få en stor ideell insats av elitryttarna.

Detta är i alla fall mina åsikter.

Diana

Givetvis ska inte NÅGON ryttare strunta i någon tävling för att arbeta ideellt i klubben, det är väl ingen som påstått detta!
Men nu handlade det om att skapa möjlighet för just eliten att kunna tävla på den nivån och då får man kanske ge något för att få något. Om elitryttaren har attityden att de byter klubb om de "tvingas" göra det jobb som alla andra betalande medlemmar måste göra, ja då får de väl byta då. Men till vad? Hur ser den klubb ut som består av enbart elitryttare? Vem ska jobba på deras tävlingar? Eller de vill åka till andra som ska skapa tävlingstillfälle för dem?

Frågan kvarstår dock - varför har vi för få elittävlingar i Sverige? Det kan inte bero på att elitryttarna inte jobbar ideellt för sina klubbar för så många är inte de ryttarna. Funktionärsfrågan är ofta uppe till diskussion. Många elitryttare lever ju på sin sport, d v s det är deras jobb. Då kanske de får betala funktionärerna. Jag tänker på andra arbetsplatser. Vem kan begära att andra ska jobba gratis så att de kan utföra sitt arbete? De som städar och tankar bussarna ska jobba gratis så att förarna kan köra? Narkossköterskan jobbar ideellt så att kirurgen kan operera? Nej, det är otänkbart.
Eliten är oerhört viktig för hela sporten inte tu tal om saken. Men ska vi ha en elit som för sporten framåt i Sverige och världen måste vi nog också lyfta den till den nivån på alla plan - bli mer som det företag som krävs och som finns utaför Sveriges gränser.

Men som jag förstått det så motarbetar förbundet sådana där privat arrangerade tävlingar som de har utomlands? Man kan undra varför? :confused:

Ja det är ett rejält slit för en klubbs ideella medlemmar att arrangera en tävling! :crazy:

Det kommer nog att bli ändring på det framöver, enl vad jag förstod på hon som är ÖD i vår klubb. Förbundet kommer att godkänna fler tävlingar liknande den på Henriksdal utanför Sjöbo i våras. Den finns dessutom med i tävlingskalendern för detta året oxå.

Det är en privat tävling som anordnas i samarbete med en klubb som är ansluten till Ridsportförbundet.

Nja! Rent siffermässigt räknat så tror jag det nog är rejält många fler gräsrötter än elit i Sverige! Men men, något jag i allafall lärt mig, det är att i hästsverige, där bör man INTE ifrågasätta eliten. Jag tycker vi har enormt skickliga toppryttare i Sverige, men jag tycker också att alla som tävlar är lika viktiga, jag är inte den där typen som tycker att man som gräsrot ska ha det näst bästa för att proffsen ska ha det bästa.

Likaså att lätta klasser ofta anses som något som eliten ska ha för sina unghästar och att de som rider lätt klass, de vill alltid klättra högre i klasserna.
Minns en gång när jag var med på distriktets tävlingsmöte där tävlingsdatum, förslag till stora förbundet osv diskuterades. En skicklig ryttare som då red i Sverigeeliten var också ridskolechef på distriktets största ridskola/ridanläggning. Denna elitryttare drev en fråga enormt hårt, och det var att LD-LA hoppning (som det hette på den tiden) det skulle jobbas hårt för att de klasserna endast skulle vara stilhoppning eller clearround. Det skulle enligt den elitryttaren och hans "fans" göra att ryttarna skulle rida mycket bättre MSV klass. Jag tittade förvånat på dem och sa "men de ryttare som inte vill rida högre än LA, ska de aldrig få tävla?!" Jag fick en mycket förvånad blick, det kom som en TOTAL överraskning för dem att det existerade ryttare som inte ville upp högre än LA! :grin:

Likaså så tror jag nog att det är färre elitryttares anläggningar som används till tävling än det är klubbars anläggningar som används till tävling. Fast givetvis båda är lika bra, en bra anläggning är ju alltid en bra anläggning, oavsett vem som äger den.

Dessutom så har de ryttarna som tillhör eliten nästan inga lediga helger, oftast är det tävlingar, och om det inte är det så brukar de vara rätt uppbokade på clinics, träningar mm. Menar ni då att man ska hoppa över en viktig kvaltävling bara för att klubben frågade om man kunde sitta i sekreteriatet på en lokal tävling? Tyvärr funkar det inte så.
Diana

Just tidsbrist anges som skäl av de flesta jag vet/hört/upplevt för att slippa ideellt arbete i en klubb. Det även på gräsrotsnivå. ;)
Det är familjen som tar tid, folk jobbar helg, mm mm mm.

Ta mig själv tex. Jag får avstå att tävla för en klubb jag gärna skulle vara medlem och tävla för. Jag missar också billigare träning pga att jag inte kan lösa medlemsavgift. Klubben i fråga har krav på medlemsinsats för att man är medlem och krav på ideellt arbete om man löser licens. Ett jättebra initiativ tycker jag, alla ska hjälpa till i en klubb, och denna har många tävlingar per år. Men jag ska börja plugga, och för att över huvud taget ha råd att rida NÅGON tävling så måste jag jobba på helgerna. Dvs jag har ingen tid över för att göra så mycket ideell insats som klubben helt legitimt i fråga kräver! Så tid över, det är väl inget vi hästfolk har så där jättegott om? :angel:
Så jag får välja att tävla för en annan klubb där det räcker om jag ger en betydligt mindre ideell insats.

:bow: :bow:
Precis vad jag tänker!

Ta tex det faktum att det börjat arrangeras tävlingar som är på vardagar. Något jag i Ridsport läst att det uppskattas mycket. Jag undrar hur klubbarna får ihop funktionärer till de tävlingarna? För folk jobbar väl på vardagarna. Eller? :confused:

Ja, det är alltid svårt att svänga ett hangarfartyg som stora organisationer lätt blir. Nytänkande mottas inte alla gånger positivt. Det känns lite som svensk ridsport står inför ett vägskäl - utvecklas och växa eller stagnera och gå tillbaka. Ska Sverige fortsätta vara en ryttarnation måste vi följa utvecklingen och inse att idrottsrörelsen är inte längre sådan som den var för 30-50 år sedan när den glada amatören hyllades och allt tävlande var på "skoj" och "det viktigaste är att alla får vara med". Detta är naturligtvis på gott och ont och man kan ha många åsikter om det. Men vad vi i lilla Sverige tycker bryr inte omvärlden sig om.
Samtidigt måste amatören eller det som idag kallas fritidsryttaren finnas, alla kan/vill inte bli proffsryttare. Lika mycket behövs eliten för fritidsryttarna - dessa är alltså beroende av varandra.

Likaså så tror jag nog att det är färre elitryttares anläggningar som används till tävling än det är klubbars anläggningar som används till tävling. Fast givetvis båda är lika bra, en bra anläggning är ju alltid en bra anläggning, oavsett vem som äger den.

Fast det är ju fortfarande en klubb som lånar anläggningarna där ryttarna oftast är med och hjälper till, dom vill ju ha en viss ordning på sin anläggning ;)

:bow: :bow:
Precis vad jag tänker!

Ta tex det faktum att det börjat arrangeras tävlingar som är på vardagar. Något jag i Ridsport läst att det uppskattas mycket. Jag undrar hur klubbarna får ihop funktionärer till de tävlingarna? För folk jobbar väl på vardagarna. Eller? :confused:

Tja vi är inte så många funktionärer helt enkelt ;)

Vi brukar vara 3 på banan+banbyggaren och några till när vi bygger upp och bygger bort och så skaffar man en banbyggare som kan rita banor där man inte behöver flytta på några hinder mellan klasserna. LL är genialisk när det kommer till det.

Sedan är det i och för sig så att de flesta elitryttare har många hundår bakom sig i de lägre klasserna och att dom och förmodligen även föräldrarna gjort många många funktionärspass under dessa år. Men jag tror också tiden är mogen för fler sponsrade tävlingar.

Ja effektivitet är ju ett måste om man vill få ner antalet funktionärer!

Ett problem i distriktet jag bor i är att inte många klubbar vill ordna annat än lokal tävling. Det är jättefå klubbar som ordnar regionalt och ännu färre som ordnar nationellt. Vad jag vet så finns det bara en klubb som har viljan att arrangera större klasser, de har bla haft SM. Det finns flera anläggningar i distriktet som skulle klara högre klasser, men viljan finns inte hos klubbarna. Tydligen är arbetsbördan och kostnaden rejält mycket högre när klubben går från lokal nivå till högre. Vilket får dem att avstå.
Jag har många gånger undrat varför klubbarna inte kan få stöd av förbundet så de tar steget att arrangera högre klasser. Och att klubbarna inte har viljan att arrangera ens regionalt, det gör ju att elitklasser är en fullkomlig utopi!

Vår klubb kommer inte köra vår sedvanliga elittävling och kval för scandinavium i år utan det blir en nationell endagars nu i januari istället 120-140. Det kostar för mkt pengar att ställa in ridskolan, ordna upp underlaget etc och det har inte vår klubb råd med just nu.
Förbundet skjuter inte ens till pengar för dom redan etablerade elitarrangörerna tyvärr.

Förbundet motsäger sig själva rätt rejält! Först vill de att klubbarna ska arrangera fler tävlingar, sedan gör de inget för att klubbarna ska KUNNA göra det! Märkligt! :confused:
En klubb som även har ridskola har ju som du påpekar inte plats att ägna sig åt enbart tävlingsarrangemang, ridskolan måste ju få ha sin plats också, den är ju en stor inkomst för klubben!

Jag tror att förbundet egentligen inte har inte har koll på tävlingarna ute hos klubbarna! Därav konstiga beslut och passivitet.

Ta tex det faktum att det börjat arrangeras tävlingar som är på vardagar. Något jag i Ridsport läst att det uppskattas mycket. Jag undrar hur klubbarna får ihop funktionärer till de tävlingarna? För folk jobbar väl på vardagarna. Eller?

Vi har två st kvällstävlingar i maj/juni (tisdagar). För det första så börjar vi inte förrän ca kl 17, och då är det många som hinner (kanske kan man åtminstone ta sig ledigt någon enstaka timme om man inte slutar tidigt). Vi har byggt banan dagen innan el på söndagen. Klasserna är oxå med minimala ändringar mellan och vi brukar ha 90 + 1m + 1m.

Vi har hittills bara haft lokala tävlingar i hoppning, vårt underlag och hindermaterialet klarar inte mer. Förhoppningsvis blir det bättre framöver och då kanske vi även kan anordna regionala. I dressyr har vi upp till nationell.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel ..att en ponnyhingst skall ha presterat på tävlingsbanorna för att kallas "prestationshingst"? I dressyr, i hoppning, fälttävlan? Kat B...
2
Svar
27
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024