Sv: vettigt?

Hejsan jag trappar ner täckena på mitt orakade hbl. hon har inget täcke alls, och hon har aldrig täcke på sig inne då det inte blir under 5* inne i stallet, nu går hon ute och bildar d-vitamin ute i hagen och hon har som sagt inte täcke inne heller trots att både stall- och mockedörren står öppna hela natten, det blir trots öppna dörrar inte under 5*. Tycker oxå synd om alla orakade hästar som går med tjocka täcken och även rakade som går med jätte tjocka täcken, men men alla gör som dom vill.

Jag ÄR en sån person som du har i ditt stall. Igår stod jag i valet och kvalet angående vilket täcke jag skulle lägga på min helklippta häst. Det var soligt och fint, drygt fem plus, men blåste kallt. Han fick sitt 280-gramstäcke och imorse var jag himla glad att jag hade valt det då det var rejäl frost på morgonen och han står i ouppvärmt stall.

Idag mitt på dagen kan det däremot ha varit lite väl varmt med 280-gramstäcket vilket han fortfarande hade på sig. Dock är jag inte säker eftersom hans hage står ganska "utsatt" för vind, blåser det kallt någonstans så är det garanterat där. I hans fall är det dock bättre att vara lite för varm än att vara för kall, då han blir stel och öm i musklerna i flera dagar (och på humör därefter) om han har varit för kall. Jag tänkte härom veckan låta honom gå direkt från 280-gramstäcket till att gå naken ute någon timme eftersom det var väldigt varmt och skönt. Dock blåste det kallt i hagen så han fick ofodrat regntäcke på sig, men jag hade inte tvekat att låta honom gå utan helt om det inte blåst kallt.

Ja, vad jag ville säga med ovanstående utläggning var väl egentligen bara det som flera andra har sagt i tråden: vilket täcke man använder har inte bara med vädret att göra, utan också (och framför allt) med vederbörande häst att göra. Det är himla lätt att gå och förfasa sig om man inte vet alla omständigheter runt saker och ting, och ofta slipper man förfasa sig om man orkar ta reda på varför saker är som de är. :)

(Edit: ) Kom på en sak till: Många täcken är ju beskaffade sådana att de har allehanda andasfunktioner och så vidare, vilket leder till att ett täcke kan vara behagligt för en häst vid flera olika temperaturer. Min häst har haft ovan nämnda 280-gramstäcke även i drygt tio minusgrader (dock även med halstäcke) och han har inte frusit då heller utan det har hållit värmen utmärkt. Detta går ju exempelvis att jämföra med ett duntäcke (för oss människor då) av god kvalitet, vilket både håller en varm på vintern men även går att ha i sommarvärme utan att bli för varmt.

Senast ändrad:

Varför tar du åt dig? Som sagt jag snackar inte skit i stallet eller klankar ner på andra, men när jag ser att hästen lider, blir jag lessen och sökte råd vad jag skulle göra här på buke. Hatar konflikter i stallet!!

Jag tar inte åt mig, jag försöker påvisa att det faktiskt kan finnas anledning till att göra som du beskriver hästägaren gjort (jag har ju faktiskt varit "värre" i dina ögon).

Är du säker på att hästen lider? Det finns väldigt många sätt som är bra, det är ju alla utom de dåliga. Och mitt sätt är inte alltid det ENDA rätta. Lika lite som det alltid är så att DITT sätt är det enda rätta.

Problemet är väl snarast att du INTE diskuterat detta med hästägaren. Det är ju vad som behövs. Att ta upp problemet på Buke snarare än att prata med den det berör löser ju knappast hästens påstådda lidande.

Konflikter i stall blir det när människor pratar bakom ryggen på varandra, tycker att man vansköter sin häst utan att ta upp det med den det berör. Då blir det konflikter, vantrivsel och mobbning.

*kl*
Det är många hästar som får gå för varmt täckade den här tiden på året, men det är förståerligt. Det skiljer så mycket i temp mellan morgonen vid utsläpp och dagen då solen gassar.

Förra året höll en av stallkompisarnas hästar på att drabbas av värmeslag i termotäcket efter att ha stått i solen en april-(eller var det mars?)dag. När den togs in stog den bara och hängde och vinglade. Drack inte och åt inte. Vi trodde den var sjuk och skulle ringa upp ägaren, men efter att vi tagit av täckena piggnade den till på ett par minuter och drack sig otörstig. Hästar kan må mycket sämre av att bli överhettade än av att frysa en smula.

Mitt gamla halvblod kröp ur sitt täcke själv när han tyckte det blev för varmt! :crazy: Täcket låg tre dagar i rad ihopringlat i en hög mitt i rasthagen. Täcket var helt, det ni! :o

Önskar att de hade kunnat ta av och på täcket själva. Så många funderingar och väderrodnoser man hade sparat in på..

Frågan kvarstår ju faktiskt; har du samma täcke nu som du hade när det var 5 minus och snöstorm?

Täcket som hon har på sin häst har jag sålt till henne för 100:-, och vilket supertäcke med alla andasfunktioner får man för de pengarna?

Nu lägger vi ner det här, begraver stridsyxan, skakar hand och hoppas att ALLAS hästar överlever oavsett täcke.

Vilket I-lands problem vi har kom jag på...:angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 652
Senast: Mia_R
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 106
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka