Sv: vettigt?
Jag ÄR en sån person som du har i ditt stall. Igår stod jag i valet och kvalet angående vilket täcke jag skulle lägga på min helklippta häst. Det var soligt och fint, drygt fem plus, men blåste kallt. Han fick sitt 280-gramstäcke och imorse var jag himla glad att jag hade valt det då det var rejäl frost på morgonen och han står i ouppvärmt stall.
Idag mitt på dagen kan det däremot ha varit lite väl varmt med 280-gramstäcket vilket han fortfarande hade på sig. Dock är jag inte säker eftersom hans hage står ganska "utsatt" för vind, blåser det kallt någonstans så är det garanterat där. I hans fall är det dock bättre att vara lite för varm än att vara för kall, då han blir stel och öm i musklerna i flera dagar (och på humör därefter) om han har varit för kall. Jag tänkte härom veckan låta honom gå direkt från 280-gramstäcket till att gå naken ute någon timme eftersom det var väldigt varmt och skönt. Dock blåste det kallt i hagen så han fick ofodrat regntäcke på sig, men jag hade inte tvekat att låta honom gå utan helt om det inte blåst kallt.
Ja, vad jag ville säga med ovanstående utläggning var väl egentligen bara det som flera andra har sagt i tråden: vilket täcke man använder har inte bara med vädret att göra, utan också (och framför allt) med vederbörande häst att göra. Det är himla lätt att gå och förfasa sig om man inte vet alla omständigheter runt saker och ting, och ofta slipper man förfasa sig om man orkar ta reda på varför saker är som de är.
(Edit: ) Kom på en sak till: Många täcken är ju beskaffade sådana att de har allehanda andasfunktioner och så vidare, vilket leder till att ett täcke kan vara behagligt för en häst vid flera olika temperaturer. Min häst har haft ovan nämnda 280-gramstäcke även i drygt tio minusgrader (dock även med halstäcke) och han har inte frusit då heller utan det har hållit värmen utmärkt. Detta går ju exempelvis att jämföra med ett duntäcke (för oss människor då) av god kvalitet, vilket både håller en varm på vintern men även går att ha i sommarvärme utan att bli för varmt.