H

HarryBarry

Är det vettigt att ha samma täcke på sin häst när det är 5 minus i snöstorm som när det är 15 plus och sol?:confused: Häststackarn går med 300g vintertäcke en dag som denna..

Jag blir så less på de människor som inte förstår..

Någon mer som har sånna personer i sitt stall?
Vad säger ni till dom?

Sv: vettigt?

rakad?
känslig rygg?

kanske har annat täcke under oxå när det är kallare?

min har 250gr termo dygnet runt, sen ofodrat regntäcke över det ute...

varför bry sig hur andra sköter sina hästar? så länge de har vatten å mat å inte lider så är det väl inte hela världen?

Frågan är väl snarare om det är vettigt att irritera sig på det. Det finns många djur i vår herres hage, det är bara acceptera.

Du kommer väl snart ut i vårt stall och slår ihjäl oss. Fullblodet går med 500 gr halvhalstäcke idag. Det blåser och han står och spänner sig mot blåsten i sitt 300 grams.

Frågan är väl snarare om HÄSTEN står och svettas och mår dåligt av det. Inte hur DU tycker att hästen borde må...

Vadå, så ni ändrar inte täcke efter väderlek? Samma täcke året om?

I går när ja kom ut hade hon varit där och tagit av honom täcket, dvs han gick från 300 g till inget täcke alls... och det är inte bra...

hästen är inte klippt och rids aldrig..

Jag ändrar självklart täcke efter väderlek! Herregud Vi går väl inte med vinterjacka när det är 10+ ute!? Eller? Igår fick hon tillochmed gå utan täcke..tyckte hon nog va jätte skönt:)

Täcket isolerar ju även från värme inte enbart från kyla. Jag tror att hästen har samma temperatur mot kroppen även om det är plus eller minusgrader. Varma soliga dagar brukar jag ta av täckena på mina hästar så att de får lite välbehövligt solljus.
Alla gör inte lika bara att acceptera...

Du läser inte vad jag skriver? Eftersom det är blåstigt går han kvar med vintertäcket, trots att det är plusgrader. Idag har han sitt tunnare vintertäcke på sig.

Den andra däremot går naken eller med ett tunt täcke de här dagarna.

Att ha ett täcke som isolation mot värme är bara vettigt om det är varmare än hästens kroppstemperatur, 37 grader, ute. Endast då sker en nettotransport av värme till hästkroppen från luften som skulle kunna vara vettig att isolera ifrån.

Ett ljust tunt skynke däremot kan ju tjäna till att reflektera bort solstrålar från hästens yta som svalka, men ett isolerat täcke kommer att värma hästen och inte isolera från värme.

Jo men jag förstår att du då har en anledning att ha så tjockt täcke på honom för att han står och spänner sig och mår dåligt av det.
Och jag antar att du sen inte tar 500 grams täcket och låter honom gå helt utan en dag??
Diskussionen går ut på att ena dagen ha 300 g och andra dagen helt utan täcke?? Hälsosamt??

Enligt min mening; knappast hälsosamt..

Hur många täcken har ni då att alternera emellan?
Går ni direkt från 300 g till kanske bara ett regntäcke?

Jo, vi gick för någon vecka sedan från 500 gram till naket. Det var supervarmt ute och han gick och svettades, då fick han gå utan till det började svalna av (framåt kvällen). Varför skulle inte det vara hälsosamt? Jag kan gå från tjock jacka till tunn t-shirt utan mellanlänge, om det är tillräckligt varmt ute för att klara mig i tunn t-shirt. Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar? Det har väl inte med antalet täcken att göra, det har väl med temperaturförhållanden?

Vi har c a 15 täcken att alternera mellan, men jag förstår inte vad det har med saken att göra? Vi bestämmer täcke utifrån temperatur IDAG, inte utifrån hur vädret var IGÅR och vad hästarna hade på sig då...

Jag önskar att alla hade gjort så..
Men när hennes häst står och flåsar och är jätte varm, så får jag inte tycka till om det, utan alla ska sköta sitt?
Jag låter de i stallet sköta sitt, lägger mig inte i, men när man ser att hästen lider, så vill man yttra sig, och jag fråga om någon hade en vettig fråga till en sån person?

Jag ställde en fråga om vad ni tycker är vettigt, både ur människo och hästsynpunkt.. Och du blir så himla upprörd..

Har flera år varit med om att hästarna i mitt förra stall fick en lätt förkylning på våren just för att man täckade av för snabbt.. Inte så konstigt då kanske att man är försiktig kanske, då min är har bronkit och en förkylning kan faktiskt ta livet av honom...

Problemet är ju inte täcket i sig, utan förmodligen att människan inte själv täckar hästen på morgonen? Inackordering? Då får man kanske tänka lite annorlunda än vi gör, vi kan själva bestämma vad för täcke som ska på aktuell morgon.

Om du läser dina egna inlägg så har du m e m idiotförklarat ALLA som har tjocka täcken, alla som tar av täcken när det är varmt, alla som inte har rätt täcke på rätt tidpunkt.

Det finns ju ingen generell regel, det är ju utifrån hästens behov, och alla har inte möjlighet att vara i stallet 24/7 för att täcka av/på/om.

Idiotförklarat, långt ifrån, sen om man tar åt sig är inte mitt fel.

Jag tycker bara synd om hästen som står och flåsar med ett 300 g vintertäcke när det är strålade sol, hagen är helt i lä och det är 15 grader, men alla tycker vi olika, jag tycker inte att det är ok.
Hade hästen varit klippt eller på ngt sätt sjuk, så visst..
Men pga ägarens ointresse, ska inte hästen behöva lida, vilket jag ser att den gör..

Som sagt, man får bara en massa skit för att man lägger sig i, bättre att hästen får lida, eller hur?:mad:

Jag kontrar med min fråga igen; handlar det om en inackorderad häst där ägaren inte är där 24/7 och kan täcka/täcka av efter förutsättningarna?

Hade du och jag delat stall hade du ofelbart snackat skit om mig härinne, för att jag har mage att ha på min häst 500 gram vintertäcken när det är varmt och solen skiner. För det har jag ju. Och du tycker inte om det.

Och förresten bad jag om råd i just i detta fall, inte som ett angrepp till ALLA som har tjocka täcken, alla som tar av täcken när det är varmt, alla som inte har rätt täcke på rätt tidpunkt.

Du läser ju mellan raderna.. Varför tar du åt dig? Som sagt jag snackar inte skit i stallet eller klankar ner på andra, men när jag ser att hästen lider, blir jag lessen och sökte råd vad jag skulle göra här på buke. Hatar konflikter i stallet!!
Hästen har inget behov av ett 300 g täcke, den är varken sjuk, ont i ryggen eller klippt.

Ja, det är ett inackorderings stall, inkl täckesbyte. Men hästen har bara två täcken, båda med 300 grams foder..
Tjejen är där 3 dagar i veckan..

Har nyligen flyttat till detta stall, i mitt förra stall stod jag i 6 år, så jag antar att om jag hade snackat en massa skit och varit allmänt otrevlig hade jag inte fått vara kvar så länge, eller?

Jag kan förstå vad du menar. Jag byter täcken på mina och när det nu har varit så varmt hos oss( 16 grader) så har mina gått utan täcken. Däremot har de fortfarande stalltäcken på inne eftersom vi har minusgrader på nätterna och då kanske tre grader inne i stallet.
Det är svårt på morgonen eftersom det nu bara varit några grader för att sen bli varmt i skinande sol. Som tur är kan jag då gå ut i hagen till mina och ta av dem täckena. Mina är iofs inte klippta.

Det är svårt att se när det går hästar i närheten med fodrade vintertäcken när det är soligt o varmt ute. Även om man kanske inte lägger sig i så reagerar man ändå. Vad jag tänkt på är de som hos oss tar av täcket eller byter till ett tunt stalltäcke nattetid också utan att tänka på att vi har det kallt i stallet på nätterna eftersom jag har det öppet så mkt det går.
Det är inte lätt med dessa täcken...

Skönt att det är fler som tänker på samma bana..
Min häst har fortfarande stalltäcke (tunt) på inne, utan på dagarna när det är sol, men det är inte alls samma sak som att stå i gasande solsken helt i lä, med tjockt 300 grams (dessutom svart) täcke på dagtid.
Denna häst står utan täcke på natten.. Dock blir det inte lägre än 6 grader i stallet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 652
Senast: Mia_R
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 106
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka