Sv: Vettigt pris?
Oj vad mycket spännande uppfattningar det finns om EU-stöden i den här tråden
Lite kort från det jag minns ur tråden:
- det är helt ok att söka träda och få EU-stöd.
- man får både skörda och beta trädor, men det finns ett tvärvillkor som säger att det inte får ske förrän 15 juli, för att skydda ev häckande fåglar på marken.
-regeln om förfogandedag 15 juni fungerar inte riktigt så som sagt tidigare. Regeln har uppkommit då man längre söderut i europa ofta brukar marken i fler vändor än vi gör i Sverige och då byter man ofta både brukare och gröda - så det kan var 2, 3 eller kanske fler brukare som använder samma plätt under samma år. Då är det den brukaren som brukar åkern 15 juni som har rätt till stödet. I Sverige har jag svårt att tänka mig något exempel där de inte förfogar över marken 15 juni.
- vid kontroll av EU-stöd så struntar kontrollanter och handläggare i om det är markägare, arrendator, grannen eller kungen själv som söker stöd på marken. Den ENDA gången som någon bryr sig om detta är när det är flera personer som söker stöd för exakt samma åker. Det är inte tillåtet. Då görs en utredning och om inga tydliga arrendeavtal finns så döms det alltid till markägarens fördel. Det här innebär att vem som helst med stödrätter för rätt region kan söka på i princip vilken mark som helst, så länge ingen annan gör det. Det må vara moraliskt förkastligt, men det finns inget som hindrar det.
Det är supervanligt att det är en brukare som står på ansökan, men att det är olika personer som brukar olika delar av den ansökta arealen. Det är helt ok och inget som länsstyrelsen och jordbruksverket lägger sig i alls. Dock är det personen på ansökan som får stå till svars för de regler och krav som inte uppfyllts enligt ansökan. Hur pengar och arrenden och övrigt delas upp och görs upp dem emellan är ointressant i stödsammanhang.